عصر بازار

راه ابریشمی آذربایجان شرقی برای سرمایه‌ گذاران

عصر اعتبار- تبریز- قرارگیری آذربایجان شرقی در مسیر راه ابریشم، این استان را می‌تواند به ایده آلی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در دوره پسابرجام تبدیل کند.

راه ابریشمی آذربایجان شرقی برای سرمایه‌ گذاران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، آذربایجان شرقی استانی استراتژیک و راهبردی در شمال غرب کشور است که قابلیت‌های زیادی برای توسعه دارد، اما در دوره پسا برجام شاهد تحول چندان خاصی از این لحاظ نیستیم، البته چندین گروه تجاری از کشورهای مختلف به آذربایجان شرقی سفرکرده‌اند، اما تاکنون زمینه‌های پیشرفت استان به‌صورت شفاف از سوی متولیان امر مشخص نشده است.

    در دوره پسابرجام و تحولات احتمالی در حوزه تعاملات اقتصاد جهانی کشور باید از تمام روابط با دیگر کشورهای دنیا استفاده کرده و در راستای پیشرفت استان قدم بردارد، چراکه آذربایجان شرقی قابلیت‌های زیادی نسبت به استان‌های دیگر داشته و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، این استان را در کمترین زمان ممکن توسعه می‌دهد.

    با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و اروپایی تهدیدها دیگر کارساز نخواهد بود

    به گفته استاندار آذربایجان شرقی پسابرجام فرصتی برای تقسیم اعتبارات است و این امر فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت‌های مختلف استان فراهم می‌کند که باید از فرصت پیش‌آمده در پسابرجام برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و اروپایی بهره‌مند شویم، چراکه اگر چنین سرمایه‌هایی در کشور جذب شود، دیگر تهدید به تحریم نخواهیم شد.

    وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال به تعداد موردنیاز با بودجه دولتی و سرمایه نفتی محقق نمی‌شود، افزود: تنها راه‌کار ایجاد شغل برای بیکاران جذب سرمایه‌گذاران برای فعالیت اقتصادی و تولیدی در استان است و در همین راستا آذربایجان شرقی پیشتاز و الگوی سایر استان‌ها در خصوص تدوین و اجرای کامل سند تدبیر و توسعه است.

    به گفته اسماعیل جبارزاده دو طرح سرمایه‌گذاری کلان در سفرهای خارجی تجار به آذربایجان شرقی به تصویب رسیده است که یکی از آن‌ها ایجاد نیروگاه با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر و دیگری نیز طرح احداث اتوبان تبریز- مرند - بازرگان است و برای مونتاژ خودروهای خارجی نیز به دنبال سرمایه‌گذار و بخش خصوصی هستیم.

    به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی در حال حاضر توجه به اصول اقتصاد مقاومتی، توجه به توان علمی و ثروت‌های داخلی و یکی از اساسی‌ترین راه‌کارها برای پیشرفت استان است و در همین راستا باید داشته‌های خود را در مسیری صحیح هدایت کنیم.

    محمد محمدزاده امنیت و ثبات سیاسی را از الزامات برای جذب سرمایه‌گذار در آذربایجان شرقی دانسته و افزود: در دوره پسابرجام باید از خام فروشی پرهیزکرده و در همه منابع خود ارزش‌افزوده ایجاد کنیم و در این میان توجه به مقوله تولید داخلی در استان منجر به پیشرفت‌های قابل‌توجه خواهد شد

    اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بر اساس میزان پیشرفت، اولویت پیشرفت و توسعه

    فرماندار شهرستان تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اولویت‌های آذربایجان شرقی برای پیشرفت و توسعه اظهار داشت: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام مانند پروژه خط آهن میانه – تبریز بر اساس میزان پیشرفت، از اولویت‌های مهم استانی در دوره پسابرجام است.

    رحیم شهرتی فر انتقال آب ارس به دشت تبریز را یکی دیگر از اولویت‌های استانی در راستای احیای دریاچه ارومیه دانست و افزود: توسعه شبکه فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در سطح تبریز از اولویت‌های بیشتری برخوردار است که هم‌اکنون توسعه شبکه فاضلاب شروع‌شده و باید امسال شتاب بیشتری داشته باشد.

    وی تأکید کرد: باید بسته دوم اقتصادی دولت را تعقیب کنیم و بدون افزایش تورم به مقوله تولید اهمیت دهیم و تمام منابع پولی را در خدمت تولید قرار دهیم تا به‌جای مصرف‌گرایی تولیدکننده باشیم.

    فرماندار شهرستان تبریز حفظ مشاغل پایدار موجود را یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید دانست و گفت: جذب سرمایه‌گذاران خارجی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت است که ضرورت دارد پیگیری کنیم.

    شهرتی فر تصریح کرد: شرایط بین‌المللی و به‌تبع آن شرایط داخلی مستعد جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور است که سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی نیز می‌تواند با اطمینان خاطر سرمایه خود را درزمینهٔ‌های اشتغال و تولید به‌کارگیرند و هم‌وطنان ایرانی خارج از ایران که صاحب سرمایه هستند، برای سرمایه‌گذاری به ایران به‌خصوص تبریز دعوت کنیم.

    وی از آمادگی بازار و واحدهای تولیدی تبریز برای جذب سرمایه سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: به‌جای توجه به واردات باید برای تأمین نیازها، تولید داخلی را بارونق پول تقویت کنیم.

    فرماندار شهرستان تبریز تبعیت از اقتصاد مقاومتی را یکی از سیاست‌های مهم دولت دانست و افزود: ما باید ین امر را سرلوحه فعالیت‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید است و این امر برای رونق دادن به بخش تولید ضروری است و توجه به تجارت خارجی نیز یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن استان به توسعه و پیشرفت است.

    تقویت بخش خصوصی آذربایجان شرقی را توسعه می‌دهد

    محمد بهشتی کارشناس اقتصاد تبریزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی از یک‌صد و پنج سال گذشته در تبریز تأسیس‌شده است، گفت: این امر نشان‌دهنده فعالیت چشمگیر بخش خصوصی در این استان نسبت به دیگر استان‌های کشور است.

    وی همچنین اظهار داشت: انواع تشکل‌های بخش خصوصی ازجمله خانه صنعت و انجمن تخصصی صنفی مانند انجمن قطعه سازان در این استان وجود دارد که ضرورت دارد این بخش‌ها را تقویت کنیم.

    بهشتی بابیان اینکه در ایران دولت خیلی بزرگی داریم اما متأسفانه توانایی کافی ندارد و برای تقویت بخش دولتی کوچک‌سازی و چابک سازی دولت ضروری است، افزود: آمار کارمندان کشور بالای سه میلیون نفر است، اما در ژاپن که جمعیت آن بیش از 40 درصد جمعیت ایران است، 300 هزار کارمند دولت وجود دارد.

    وی خاطرنشان شد: برای اداره کشور این تعداد اداره‌ای که کارمندانش معلوم نیست چه فعالیتی می‌کنند، لازم نداریم و یکی از یافته‌های طرح تحقیق در موانع سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی این است که دولت اگر در بخش خصوصی دخالت نکند، نیازی به تشویق آن‌ها نیز نیست و باید بخش خصوصی را برای اداره کشور تقویت کرد.

    این کارشناس اقتصاد با اشاره به اینکه موانع سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی برطرف نشده است، تصریح کرد: بانک جهانی سالانه گزارش فضای کسب‌وکار را منتشر می‌کند که کشور ایران در فضای کسب‌وکار رتبه 132 را به خود اختصاص داده و زمانی که می‌گوییم در ادارات خدمات الکترونیکی انجام می‌شود، پس دیگر نیازی به نیروی انسانی در ادارات به تعدادی که در حال حاضر  وجود دارد، نیست.

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آذربایجان شرقی ازنظر توسعه‌یافتگی در میان استان‌های دیگر در چه جایگاهی قرارگرفته نیز اظهار داشت: متأسفانه در برنامه‌های جامع توسعه کشور برنامه‌های استانی تصویب نشده است و در این حالت شورای برنامه‌ریزی در استان‌ها تنها نحوه و چگونگی هزینه مبالغ تصویب‌شده را مشخص می‌کنند و عدم تصویب برنامه توسعه استانی در مجلس یکی از مشکلات استان‌ها به‌حساب می‌آید.

    بهشتی ادامه داد: استاندار آذربایجان شرقی برای خود مشاورانی انتخاب کرده و در این مدت برنامه تدبیر و توسعه استان تدوین‌شده است و این برنامه تنها شامل استان آذربایجان شرقی می‌شود که باید بر اساس نظام برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

    رونق تجارت بین‌المللی منجر به پیشرفت و توسعه آذربایجان در دوران پسابرجام می‌شود

    یکی دیگر از کارشناس اقتصادی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر توجه به تجارت خارجی را یکی از اساسی‌ترین راه‌های توسعه استان دانست و اظهار داشت: توجه به امر صادرات و خارج کردن این مقوله از سنتی به‌صورت انبوه نیز یکی دیگر از راه‌های پیشرفت استان به شمار می‌رود.

    برقی اسکویی افزود: برخی از افراد قالی تبریز را به‌صورت محدود به کشوهای دیگر صادر می‌کنند، اما تنها چنین فعالیت‌هایی برای پیشرفت آذربایجان شرقی کافی نیست و ضرورت دارد که این نوع صادرات سنتی به صادرات پایدار تبدیل شوند.

    وی صادرات کالاهای مختلف ازجمله پتروشیمی، دارویی و صنعتی را از مهم‌ترین ردیف کالاهای صادراتی دانست و گفت: اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها افزایش یابد، به اشتغال‌زایی و درنهایت درآمدزایی منجر می‌شود و از این طریق شاهد ارزآوری بیشتری برای استان خواهیم بود.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آذربایجان شرقی و تبریز از دیرباز تاکنون به‌عنوان استان و شهر بازرگانی خدماتی مطرح بوده‌اند و در این برهه زمانی تنهاترین راه برای توسعه استان به‌کارگیری این ظرفیت است.

    وی توجه به زیرساخت‌های مختلف ازجمله زیرسازی‌ها، توسعه فرودگاه‌ها و قطار ریلی برای انتقال کالاها و صادرات آن به کشورهای دیگر را از راهکارهای مهم برای پیشرفت استان و درنهایت پیشرفت صادرات دانست و گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی در مسیر جاده ابریشم قرارگرفته، توجه به صادرات بین‌المللی از مهم‌ترین راه‌ها برای توسعه آن به شمار می‌رود که ارتباط این استان را با کشورهای اروپایی افزایش می‌دهد.

    اسکویی ظرفیت آذربایجان شرقی را درزمینهٔ کشاورزی برای پیشرفت استان مؤثر دانست و افزود: استان مایکی از مناطقی است که درزمینهٔ کشاورزی نیز پیشینه طلایی دارد اما برخی مشکلات آب و هوایی ازجمله شرایط جوی باعث به وجود آمدن مشکلاتی و از بین رفتن محصولات کشاورزان می‌شود و مشکل و معضل کم‌آبی نیز از سوی دیگر بر پیشرفت نکردن استان درزمینهٔ کشاورزی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی