عصر بازار

مدیرعامل بانک ملت:

آماده ارائه خدمات بانکی در ترکیه هستیم

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک ملت گفت:سه شعبه بانک ملت در شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر آماده ارائه خدمات بانکی به فعالان اقتصادی و سایر ایرانیان مقیم و شهروندان ترکیه است.

آماده ارائه خدمات بانکی در ترکیه هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'علی رستگار' که همراه هیات بلندپایه ریاست جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در سومین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه به آنکارا سفر کرده است ، روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا به فعال سازی بانک ملت در دوران پسا تحریم و جایگاه این بانک در نظام بانکی ترکیه و همکاریهای بانکی بین دو کشور،تاکید کرد.
    وی با اشاره به اینکه بانک ملت از یک شبکه گسترده در کشورهای مختلف، انگلیس، آلمان، مالزی، کره، ترکیه برخوردار است و در ترکیه با سه شعبه در استانبول، آنکارا و ازمیر، در ارمنستان و آمریکا نیزشعبه دارد، گفت: بانک ملت با گستردگی شبکه بین المللی خود توانسته همه مجوزهای لازم را از کشورهایی که نام برده شد، برای فعالیت های بین المللی خود بگیرد.
    وی افزود: با ترکیه نیز به مناسبت اینکه با سه شعبه فعال است همه گونه امکانات برای بانک ملت فراهم شده تا بتوانیم مراودات بین المللی را در این کشور برای فعالین اقتصادی داشته باشیم. بنابراین ما الان در ترکیه هیچ مشکلی نداریم و امکانات برای ارائه خدمات بانکی به فعالان اقتصادی مهیاست.
    خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بانک ملت در گذشته نقش فعالی را در مراودات تجاری با ایران داشت و همچنین برای دانشجویان و ایرانیان مفیم خدمات بانکی ارائه می کرد ولی با گذشته زمان و تحت تاثیر تحریم ها با محدودیت های جدی روبرو شده بود، پرسید، در دوران پساتحریم چه تحولاتی در خصوص فعال سازی دوباره شعبات این بانک در ترکیه صورت گرفته است. به ویژه با توجه به توافقاتی که اخیرا بانک های مرکزی ایران و ترکیه داشتند؟
    او گفت: بانک ملت در گذشته فعالیت خوبی را در این زمینه داشت ولی اداره کل بین المللی بانک ملت اقداماتی را برای فعال های هرچه بیشتر این بانک در دوران پساتحریم دارد و در این راستا می خواهیم چرخه خدمات بانکی خود در ترکیه را نیز تکمیل کرده و بیش از گذشته در خدمت فعالان اقتصادی و شهروندان باشیم.
    رستگار تاکید کرد، تلاش دارند که تلافی چند سال گذشته را کرده و خدمات خوبی برای فعالان اقتصادی و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترکیه داشته باشند.
    او در پاسخ به اینکه بانک ملت برای سهم گیری از تجارت بین ایران و ترکیه و یا تامین مالی تجارت بین دو کشور چه برنامه هایی را دنبال خواهد کرد، با تاکید بر اینکه بانک ملت تنها بانک ایرانی فعال در ترکیه با پیشینه دیرینه می باشد، گفت: بنابراین بانک ملت آمادگی دارد که تمام مراودات بانکی بین دو کشور را با ترکیه انجام دهد و هیچ مشکلی هم در این زمینه ندارد.
    رستگار گفت: بانک ملت امروز بزرگترین بانک جمهوری اسلامی ایران است و در گذشته و حال هم نشان داده که توانایی هرکار بزرگ را دارد و هم زیربنای خوب دارد و هم همکاران با دانشی را در اختیار دارد که می تواند علاوه بر احیای فعالیت گذشته، فراتر از آن نیز در نظام بانکی ترکیه حضور یابد.
    مدیرعامل بانک ملت در خصوص همکاریهای بانکی بین دو کشور و اینکه در جریان نشست عالی همکاری ایران و ترکیه چه گفت و گوهایی را با مخاطبین ترکیه ای خود داشته است، گفت: بانک ملت به لحاظ سابقه حضور خود در ترکیه ارتباط نزدیکی را با بانکهای بزرگ ترکیه دارد و همه نوع همکاری بانکی بین دو طرف مطرح است و در این سفر نیز با مدیر عامل بانک خلق ترکیه ،دیدار و در خصوص توسعه همکاریها به رایزنی پرداخته است.
    شایان ذکر است ایران و ترکیه هفته ماقبل در خاتمه بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در قونیه، یک موافقتنامه همکاری در زمینه بانکی به امضا رساندند.
    حسین یعقوبی مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این رابطه به خبرنگار ایرنا در آنکارا گفت: با امضای این سند، فصل نوینی در روابط بانکی ایران و ترکیه شروع می شود.
    یعقوبی گفت: در شرایط تحریم بسیاری از بانک های کارگزاری بین المللی از ارائه خدمات مالی و بانکی به سیستم بانکی ایران خودداری می کردند، در آن شرایط ما با شمار محدودی از بانکهای ترکیه کار می کردیم. مثل خلق بانک (بانک ملی) و آکتیو بانک. تاحدی هم توانستیم معاملات تجاری را از طریق این بانکها تسویه کنیم. در شرایط پسا تحریم موضوع فرق کرده است.
    او گفت: بعد از اینکه در 16 ژانویه برجام اجرایی شد، از آن به بعد، تعاملات بانکی و روابط بانکی خود را باز تعریف کردیم. در این تعریف تمام شرایط را براساس شرایط و نرمها و استانداردهای بین المللی به خصوص در حوزه هزینه ها تعریف کردیم. بنابراین در این شرایط جدید پیام روشنی را به بانکهای مختلف دادیم به ویژه به بانکهای ترکیه و بانک مرکزی ترکیه دادیم که آماده ایم در فضای پاسا تحریم هم روابط کارگزاری داشته باشیم. با توجه به اصرار دولتهای دو کشور در ارتقای سطح مناسبات تجاری به 30 میلیارد دلار در سال، پیام روشنی دادیم که رویکرد ما نسبت به ترکیه به عنوان کشور هدف تغییری نکرده است اما با یک شرایط جدیدی در شرایطی که هر دو طرف براساس استانداردهای جهانی همکاری داشته باشند.
    یعقوبی گفت: تاکید براین است هزینه هایی که در شرایط تحریم برخی بانکها نرخ های غیر متعارف را دریافت می کردند، دیگر قابل قبول نخواهد بود. از طرف دیگر در طول مذاکرات متوجه شدیم که در نظام ترکیه شناخت کافی از متن برجام و فرصتها و ظرفیت های آن نیست. یعنی هنوز هم نگرانی هایی هم دارند که پایه و اساسی ندارد.
    یعقوبی در مورد فعالیت بانک ملت در ترکیه گفت: بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که سه شعبه بانک ملت ایران را به سیستم اتاق تسویه ترکیه متصل کردند. بنابراین از امروز به بعد بانک ملت خواهد توانست از این پس تمام تراکنش های خود را انجام بدهند.
    او گفت: مورد نهایی توافق این بود که بانک توسعه صادرات ایران، بانک اگزیم ترکیه در خصوص مشارکت 'اگزیم بانک' در طرحهای و پروژه های ایرانی به صورت میان مدت تا هفت سال مشارکت داشته باشد. بانک زراعت ترکیه هم رسما با ارسال نامه ای برای گشایش حساب به نام بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی