عصر بازار

همسویی بودجه ۹۵ با سیاست های اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- نماینده مجلس گفت: بودجه امسال در مقایسه با پارسال به سیاست های اقتصاد مقاومتی نزدیکتر است.

همسویی بودجه ۹۵ با سیاست های اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ابوذر ندیمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما افزود: کلیات بودجه با اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی همسویی اما از نظر امکان اعتبار و از سر ناچاری با این سیاست ها فاصله دارد.

    وی گفت: مجلس درآمد حذف سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه را به سمت اشتغال و تولید هدایت کرده است.
    ندیمی افزود: ردیف های متفرقه در بودجه به بیش از 50 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است، ردیف هایی است که می خواهیم بر اساس آن به برخی بخش ها ازجمله آموزشی و پژوهشی کمک شود.
    وی گفت: مجلس برای جلوگیری از طلبکار یا مدعی شدن برخی بخش ها نمی خواهد به ردیف های متفرقه عنوان دهد اما این ردیف ها زائد و غیرقانونی نیستند.
    این نماینده مجلس افزود: اکنون در کمیسیون تلفیق تصمیم گرفته شده است که اختیار تعیین نرخ و سهمیه بنزین در سال 95 به دولت واگذار شود اما این تصمیم قطعی نیست.
    ندیمی با بیان اینکه بدون پشتوانه اقتصادی نمی توانیم با دنیا تعامل کنیم گفت: افزایش بودجه جاری اجتناب ناپذیر است.
    وی با بیان اینکه ایران هشتمین کشور آلوده کننده زمین است افزود: با کارت هوشمند سوخت مصرف فراورده های نفتی در کشور کنترل شده است.
    غلامرضا کاتب نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: دولت و مجلس شرایط کشور را بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی پیش می برند.
    وی افزود: در بند 16 سیاست های اقتصاد مقاومتی بر صرفه جویی در هزینه های عمومی و کوچک شدن ساختار دولت تأکید شده است اما هزینه های جاری کشور بر اساس بودجه سال 95 با 37 هزار میلیارد تومان افزایش به 208 هزار میلیارد تومان رسیده است.
    کاتب گفت: مجلس شورای اسلامی به آنچه که دولت برای هزینه های جاری در لایحه بودجه درخواست کرده بود 11 هزار میلیارد تومان افزوده است که این خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
    وی افزود: مجلس در عین حال دو هزار میلیارد تومان نیز به بودجه عمرانی سال 95 اضافه کرده است.
    این نماینده مجلس گفت: در سال 91 عملکرد بودجه عمرانی 13 هزار میلیارد تومان، در سال 92 ، 20 هزار میلیارد تومان، در سال 93 ،  24 هزار میلیارد تومان و در سال 94 حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده است.
    کاتب افزود: در بودجه سال 94  ،  25 هزار میلیارد تومان درآمد انتشار اوراق مشارکت پیش بینی شده بود اما عملکرد آن دو هزار میلیارد تومان شد و امسال نیز 27 هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده است که اگر محقق نشود به معنای کسری بودجه است.
    وی گفت: بودجه ردیف های متفرقه در سال 95  ، 53 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که 20 درصد بودجه جاری کشور را شامل می شود.
    کاتب افزود: اگر در زمان اضطرار، بودجه با سیاست های اقتصاد مقاومتی مغایر باشد پذیرفتنی است اما اکنون بودجه با چهار بند این سیاست ها متفاوت است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی