عصر بازار

بازیافت ۴۰ میلیون دلار طلا از گوشی آیفون

عصر اعتبار- شرکت اپل سال گذشته مقادیری طلا به ارزش ۴۰ میلیون دلار را از بازیافت محصولات خود به دست آمده‌است و اکنون با آغاز برنامه‌ای زیست‌محیطی تصمیم دارد روبات‌هایی را برای بازیافت آیفون‌ها به کار گیرد.

بازیافت ۴۰ میلیون دلار طلا از گوشی آیفون
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از فاکس‌نیوز، اپل در آخرین گزارش مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی سالانه‌اش که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد در عملیات بازیافت در سال 2015 نزدیک به هزار کیلوگرم طلا به ارزش 39.6 میلیون دلار از محصولاتش استخراج کرده‌است.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، شرکت اپل در برنامه‌ ابتکاری نام Take-Back با هدف بازیافت محصولات خود توانست 28.5 میلیون کیلوگرم از مواد مختلفی که در ساخت محصولاتش استفاده میکند را جمع‌آوری کند. این مواد شامل 104 میلیون کیلوگرم فولاد و 5.8 میلیون کیلوگرم پلاستیک بوده‌است. دیگر مواد بازیافت شده شیشه،‌آلومینیوم، مس، کوبالت، نیکل، سرب، زینک،‌قلع و نقره بوده‌اند.

    مس و طلا در فناوری دوربین گوشیهای آیفون کارایی دارند، و کوبالت و لیتیوم در باتریها استفاده میشوند. نقره نیز در مادربرد‌های گوشیها مصرف دارند.

    اپل سال گذشته تعدادی از برنامه‌های بازیافت توسط کاربران را در طرح ابتکاری نوسازی خود گنجاند،‌براساس این برنامه کاربران میتوانند تجهیزات قدیمی خود را به اپل بازگردانند و متناسب با نوع دستگاه اعتبار خرید به کاربران داده میشود.

    اپل برای بهبود تلاش‌های بازیافت خود از فناوریهای پیچیده‌ای استفاده میکند. به گفته این شرکت فناوریهای بازیافت رایج تنها قادر به بازیافت برخی از مواد هستندکه معمولا افت کیفیت را به‌دنبال دارند. از این رو اپل از مجموعه‌ای از روبات‌ها به نام LIAM استفاده میکند که سالانه 1.2 میلیون گوشی را تجزیه میکنند و مواد ارزشمند را جدا کرده و نیاز به استخراج این مواد از زمین را کاهش میدهند.

    این روبات‌ها در کالیفرنیا و هلند مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اپل امیدوار است استفاده از این تکنیک بتواند الهام‌بخش دیگر شرکت‌های فعال در صنعت فناوری باشد. به گفته اپل این روبات‌ها به حفظ منابع طبیعی کمک میکنند. از تنگستن به دست آمده از سیستم هشدار آیفون‌ها میتوان در ساخت دستگاه‌های برش پیشرفته استفاده کرد و از نقره موجود در این گوشیها میتوان در ساخت صفحه‌های خورشیدی استفاده کرد. هدف نهایی اپل ایجاد فناوریهایی است که با کمک آنها بتواند از مواد بازیافت‌شده در تولید محصولات جدیدش استفاده کند.
    ارسال به فیسبوک

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی