عصر بازار

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

طرح تحول نظام سلامت متوقف نخواهد شد

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت قطعا پایدار خواهد بود و متوقف نخواهد شد، اظهار کرد: اجزای نظام سلامت و بیمه‌ها به عنوان اصلی‌ترین ساختار تامین کننده منابع این طرح، ملزم به حمایت از آن در جهت پایداری‌اش هستند.

طرح تحول نظام سلامت متوقف نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، سیدتقی نوربخش در نشست خبری مشترک روسای سازمان‌های بیمه‌گر و رفاه اجتماعی که در بیمارستان میلاد برگزار شد، با بیان اینکه تامین اجتماعی دارای 41 میلیون و 200 هزار بیمه شده است، اظهار کرد: از این تعداد 13 میلیون و 800 هزار بیمه شده اصلی، 9 میلیون نفر بیمه شده اجباری، یک میلیون نفر بیمه شده مشاغل آزاد و اختیاری و 3 میلیون و 800 هزار نفر بیمه شدگان توافقی مانند رانندگان تاکسی و قالیبافان هستند که حق بیمه کارفرمایی آنان را دولت پرداخت می‌کند.

    دولت درصدد رفع نواقص همپوشانی بیمه‌هاست
    وی ادامه داد: البته شاید جای سوال باشد که چرا مجموع آمار بیمه شدگان سلامت و تامین اجتماعی از جمعیت کشور بیشتر است. طبیعی است که قانون اجازه داده که برخی افراد دو دفترچه بیمه داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است یک سرپرست خانوار، کارگر و تحت پوشش تامین اجتماعی باشد و همسرش نیز تحت تکفل او قرار داشته باشد. از سوی دیگر اگر همسر او کارمند باشد، یک دفترچه دیگر هم خواهد داشت و این موضوع را نباید یک نقیصه تلقی کرد.

    هر ایرانی تنها یک دفترچه خواهد داشت
    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه البته دولت درصدد رفع این هم پوشانی‌هاست، اظهار کرد: در قالب برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال 95 این امر در دستور کار قرار گرفته و قرار است هر ایرانی یک دفترچه بیمه داشته باشد. در حال حاضر ساز و کارهای لازم برای رفع این هم‌پوشانی‌ها در وزارت رفاه در حال اتخاذ است.

    نوربخش ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی 75 مرکز درمان بستری ملکی و 320 مرکز درمان سرپایی داریم که بیمه‌شدگان صددرصد رایگان در آن تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین سازمان تامین اجتماعی با 600 بیمارستان درمان بستری و 35 هزار مرکز درمان سرپایی طرف قرارداد است و ما 27 درصد خدمات درمانی‌مان را خودمان تولید می‌کنیم. در واقع از حدود 330 میلیون مراجعه سرپایی 130 میلیون آن در مراکز ملکی سازمان و از 3 میلیون درمان بستری 800 تا 900هزار مورد آن در مراکز ملکی ما انجام می‌شود.

    وی در ادامه به طرح تحول نظام سلامت اشاره و عنوان کرد: این طرح مهم‌ترین طرح دولت در حوزه اجتماعی است. در سال 91 وزیر بهداشت گزارشی در مجلس ارائه داد که براساس آن اعلام شد پرداخت از جیب مردم بیش از 50 درصد و هزینه‌های خانمان‌سوز سلامت بالای 7 درصد است و در آن زمان سناریوی خرید لوازم بیمارستانی از بیرون بیمارستان بسیار رایج بود و با تاخیر 8 تا 9 ماهه پرداخت مطالبات مراکز درمانی روبه‌رو بودیم. کمبود دارو مردم را آزار می‌داد، اما تصویب طرح تحول در بهمن‌ماه سال 92 یک همکاری فرابخشی شکل گرفت و کاهش پرداخت از جیب مردم اتفاق افتاد؛ به گونه‌ای که این رقم در شهرها به 6 و در روستاها به 3 درصد رسید و هرگونه خرید از خارج بیمارستان ممنوع شد.

    دیگری کسی به دلیل بیماری فقیر نمی‌شود
    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: اکنون دیگر فردی به علت بیماری به زیر خط فقر سقوط نمی‌کند و میزان دسترسی بیمه‌شدگان به مراکز درمانی افزایش یافته است. در طول اجرای طرح تحول 4 بیمارستان بزرگ افتتاح کردیم و امسال هم سه بیمارستان در سطح کشور بهره‌برداری خواهد شد.

    کنترل منابع و مصارف در دستور کار باشد
    نوربخش با بیان اینکه البته هنوز با نواقصی در اجرای طرح روبه‌رو هستیم و کنترل نواقص باید انجام و برخی سیستم‌ها اصلاح شوند، اظهار کرد: دولت تا حد توان منابع را تخصیص داده، اما باید کنترل منابع و مصارف به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد. ما یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی را در سال گذشته شاهد بودیم و نقدینگی کشور تحت تاثیر قرار گرفته بود. با این وجود، توانستیم طرح تحول را ادامه دهیم و اکنون پرداخت ما به بیمارستان‌ها به روز شده است و هر مرکزی که اسنادش را به باجه بانک رفاه ببرد 60 درصد مبلغ را دریافت و 40 درصد آن را سه ماه بعد دریافت خواهد کرد.

    وی در ادامه به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی در سال جاری اشاره و اظهار کرد: امسال برای ارتقای هتلینگ بیمارستانی، 160 میلیارد اعتبار تخصیص داده‌ایم و همچنین وارد مباحث مداخلاتی پیشگیرانه خواهیم شد و 27 پروژه درمان سرپایی را در هفته تامین اجتماعی افتتاح خواهیم کرد.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: امسال پایش بیماران دیابتی انجام می‌شود و بیماران دیابتی می‌توانند هفته‌ای یک مرتبه برای پایش وضعیت خود به مراکز ملکی ما مراجعه کنند. امروز نیز قراردادی را با دو بیمارستان‌ساز اروپایی امضا می‌کنیم که بیمارستان‌های شیراز، تبریز و همچنین مشهد تامین اجتماعی را بازسازی کنند.

    طرح تحول سلامت قطعا پایدار خواهد بود
    نوربخش در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اظهار نگرانی‌هایی درباره ادامه طرح تحول نظام سلامت در آینده با توجه به مشکلات اعتباری اظهار کرد: طرح تحول قطعا پایدار خواهد بود و همه اجزای نظام سلامت و همچنین بیمه‌ها به عنوان اصلی‌ترین ساختار تامین کننده منابع این طرح، ملزم به حمایت و کمک برای پایداری آن هستند.

    وی ادامه داد: هماهنگی و همدلی که بین اجزای مختلف نظام سلامت به ویژه بیمه‌ها و وزارت بهداشت وجود دارد، در سال‌های گذشته به یاد ندارم و سال گذشته هشت جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شد تا همه موارد مربوط را رصد کند.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: ما بیشترین تعامل در جهت سیاستگذاری را با وزارت بهداشت داشتیم. البته باید توجه کرد که در جهت کنترل مصارف دچار نقص هستیم و باید این امر را در آینده با قوت بیشتری دنبال کنیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی