عصر بازار

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد:

احتمال آزاد سازی سهام عدالت تا پایان سال جاری

عصر اعتبار- علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن برشمردن اولویت های عملیاتی وزارت اقتصاد و دارایی، آینده سهام عدالت را ترسیم کرد. وی از طرح ساماندهی سهام عدالت خبر داد و عنوان کرد: با اجرای این طرح مشمولین سهام عدالت از منافع آن برخوردار خواهند شد.

احتمال آزاد سازی سهام عدالت تا پایان سال جاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: اگر دنبال عزت و سربلندی کشور هستیم باید توان تولید کشور را افزایش دهیم و وزارت اقتصاد و دارایی و زیرمجموعه‌های آن نقش پررنگی در این مسیر برعهده دارد.

    علی طیب نیا ادامه داد: به خوبی دریافته ایم که اگر برنامه عملیاتی جامع و منسجم نداشته باشیم، دچار روزمرگی خواهیم شد.

    وزیر اقتصاد با ذکر این نکته که از تمام توان بدنه کارشناسی کشور برای حل مشکلات مالی استفاده می شود بیان کرد: به عنوان نخستین وزارتخانه برنامه عملیاتی تدوین کردیم که شامل اولویت‌های راهبردی و فهرستی از اقدامات است. برای وزارت اقتصاد هفت اولویت راهبردی در نظر گرفتیم و براساس آن برنامه‌های عملیاتی تنظیم شده است و اگر برنامه ها به درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را رفع می کند و می‌توانیم در راستای اقتصاد مقاومتی گام‌های موثر برداریم. برای تحقق برنامه ها یک سیستم پایش در وزارتخانه راه‌اندازی شده و به صورت دوره ای عملکرد واحدها را ارزیابی و رصد می‌کند.

    وی با بیان اینکه به منظور بهبود وضعیت معیشت مردم باید توان تولید کشور تقویت شود و این امر در تمام برنامه ریزی ها ملاک عمل قرار گرفته است، گفت: افزایش ظرفیت تولید کشور، بهبود فضای کسب و کار، ساماندهی تجارت خارجی، تامین مالی دولت و شفافیت مالی و اداری از جمله برنامه های راهبردی وزارت اقتصاد و دارایی است.

    علی طیب نیا افزود: افزایش توان ثروت‌آفرینی کشور نخستین راهبرد است. طرح بهبود محیط کسب و کار به عنوان یک اولویت اصلی مد نظر قرار گرفته است و در این رابطه مجوزها و قوانین ناکارآمد شناسایی و حذف می شوند. ساماندهی تجارت فرامرزی به ویژه ایجاد نظام نوین یکپارچه گمرکی از دیگر پروژه های وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: مجموعه این طرح‌ها و پروژه‌ها در کنار برنامه راهبردی امور اقتصادی و دارایی می‌تواند زمینه را برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور فراهم کند.

    وی با بیان اینکه بزرگترین بیماری اقتصاد کشور وابستگی آن به درآمدهای نفتی است ابراز کرد: بزرگ‌ترین آسیب اقتصاد ما وابستگی به درآمدهای نفتی است، سهم درآمدهای نفتی در بودجه دولت بالاست و باید این وابستگی را قطع کنیم. وابستگی اقتصادی بسیاری از کشورها به نفت کمتر از ماست و ما در این حوزه وضعیت نامناسبی داریم و باید این آسیب را رفع کنیم.

    وزیر اقتصاد با اشاره به تصویب طرح جامع مالیاتی کشور ادامه داد: در سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید شده که هزینه های دولت باید از درآمدهای خاص از جمله مالیات تامین شود. اگر در گذشته رفاه و امکاناتی در جامعه بوده به اتکای فروش ثروت های خدادادی بوده است و اقتصاد مقاومتی می خواهد این چارچوب ها را تغییر دهد تا از محل تولید ارتزاق کنیم. باید بتوانیم نیازهای عمده دولت را از طریق درآمدهای سالم به ویژه درآمدهای پاک مالیاتی تامین کنیم. اگر بتوانیم با درآمدهای مالیاتی نیازهای دولت را تامین کنیم دیگر نگران نوسانات قیمت نفت نخواهیم بود.

    وی افزود: اقتصاد ایران نمی تواند به رشد برسد، تورم را مهار کند و نوسانات را در بازارهای مختلف رفع کند مگر آنکه سیستم مالیاتی ما کارآمد و سالم باشد و بتواند نیازهای مالی دولت را تامین کند. نمی‌توانیم تورم را مهار کنیم، مگر اینکه سیستم مالیاتی سیستم کارآمد و سالم باشد و بتواند نیازهای مالی دولت را تامین کند. با اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی در بهمن ماه امسال، انقلابی در حوزه مالیاتی کشور ایجاد می شود و تا زمانی که برنامه جامع مالیاتی اجرایی نشود به صورت جدی نمی توان از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد.

    علی طیب نیا با اشاره به ساماندهی سهام عدالت بیان کرد: فرایند تخصیص و توزیع سهام عدالت در گذشته بدون برنامه ریزی صحیح صورت گرفت و در این رابطه 62 بنگاه اقتصادی بزرگ کشور با مشکلات متعدد روبرو شدند. نه مردم از منفعت آن برخوردار شدند، نه شرکت‌ها و نه دولت، بر همین اساس طرحی با مشورت صاحبان اندیشه در حوزه بازار سرمایه تهیه شد و در دولت به تصویب رسید که به مجلس تقدیم می شود.

    در پایان وزیر امور اقتصاد و دارایی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری سهام عدالت آزاد شود و بیان داشت: با اجرای ساماندهی طرح سهام عدالت در کشور، مشمولین سهام عدالت از منافع آن برخوردار خواهند شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی