عصر بازار

مدیرعامل هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری:

تأسیس لیزینگ برای تأمین رفاه بازنشستگان

عصر اعتبار- محمود طهماسبی گفت: در حال حاضر در صندوق های بازنشستگی مشکل اقتصادی کم نیست زمانی که شرایط اقتصادی بهبود پیدا می کند مسلماَ دریافتی افراد نیز بهتر خواهد شد و پرتفویی که صندوق های بازنشستگی دارند بازدهی بیشتری خواهد داشت.

تأسیس لیزینگ برای تأمین رفاه بازنشستگان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، گفتگوی ایلنا با محمود طهماسبی مدیرعامل هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری را در مورد بار مالی پیش از موعد بازنشستگی ها برای صندوق ها، فساد مالی در صندوق بازنشستگی در دولت قبل و چشم انداز بورس و ... را در زیر می خوانید؛

    ایلنا : بازنشستگی های پیش از موعد چه میزان بار مالی برای صندوق ها به همراه دارد؟

    طهماسبی : بازنشستگی پیش از موعد دریافت مستمری پیش از موعد را هم به همراه دارد و اگر پنج سال زودتر از قانون فرد بازنشسته شود این پنج سال حق بیمه کمتری پرداخت می کند و از سوی دیگر حق بیمه و مستمری بیشتری دریافت خواهد کرد.

    در حال حاضر در صندوق های بازنشستگی مشکل اقتصادی کم نیست زمانی که شرایط اقتصادی بهبود پیدا می کند مسلماَ دریافتی افراد نیز بهتر خواهد شد و پرتفویی که صندوق های بازنشستگی دارند بازدهی بیشتری خواهد داشت.

    هم اکنون صندوق های بازنشستگی چیزی جز صنایع فولادی، صنایع پتروشیمی و صنایع خودرویی نیستند.

    زمانی که شرایط اقتصادی بهتر می شود تعداد افراد شاغل نیز بیشتر می شود و افراد شاغل بیمه بیشتری را به همراه دارند و از سوی دیگر پرتفویی که در دست این شرکتها هست بازدهی بیشتر و پیرو آن سود بالاتر می رود که این مشکلات کمتر می شوند. البته  از طرف دیگر مشکلی که وجود دارد مدیرت پرتفوی است.

    صندوق بازنشستگی مجموعه کاملی از شرکتها و صنایع است که اگر مدیریت درستی نشوند مسلما سودآوری خوبی هم نخواهند داشت.

    ایلنا : بررسی فساد مالی در دولت گذشته به کجا رسید ؟

    طهماسبی : این موارد در حال بررسی و پیگیری است اما مسلماَ زمانبر است.

    البته برخی پرونده‌ها موجود است که طی دو سال گذشته جناب اسلامیان مدیریت محترم صندوق، آنها را پیگیری کردند و دارایی هایی که زیر قیمت واگذار شده بودند که موفق شدند بخش عمده‌ای از آنها را برگردانند.

    ایلنا: در خصوص تأسیس شرکت‌های لیزنیگ در صندوق توضیح بفرمایید.

    طهماسبی: در صورتی که بانک راه بیفتد راحت‌تر می توانیم به بخش لیزینگ بپردازیم.

    البته لیزینگ تازه تأسیس شده و در روزهای آخر سال گذشته به وجود آمد و فعالیت خود را از سال 95 شروع کرده است و بیشترین تمرکزش بر روی بازنشستگان است.اما در حال حاضردقیقاَ نمی‌توان به طرح ها اشاره کرد.

    لیزینگ تمرکزش بر روی بازنشستگان است تا از این طریق بتواند خدمات خوبی را به بازنشستگان بدهد تا از تجهیزات، وسایل زندگی و خودرو استفاده کنند. از سوی دیگر لیزینگ ما چون دامنه بازی دارد با شرکتها نیز می تواند همکاری داشته باشد.

    ایلنا : برای تامین مالی صندوق چه برنامه ای دارید؟

    طهماسبی: اولویت ما در بازار سرمایه امسال در تأمین مالی است که در افزایش سرمایه شرکتها و صندوق ها و اوراق فعالیت خواهیم داشت.  و پیش بینی می کنیم ماه اول تامین مالی خوبی از بازار سرمایه خواهیم داشت.

    چند صندوق طی ماه های آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. در نظر داشته باشیم اینکه، صندوق دارایی های خوبی دارد و موضوع اوراق اسلامی نیز مطرح است که خوشبختانه با هلدینگ‌ها شروع شده و اقدامات اولیه اوراق نیز انجام شده است.

    برخی شرکت‌ها پتانسل خوبی دارند که کارهایشان دردست انجام است و دیگر شرکت‌هایی که بازدهی لازم را ندارند از طریق یک شرکت و هلدینگ دیگر با تزریق منابع می توانند احیا شوند و ما به دنبال واگذاری و فروش آنها هستیم.

    البته ورود شرکتها به بورس به نقد شوندگی دارایی صندوق و به روز شدن ارزش آنها نیز کمک می کند.

    ایلنا: لزوم تاسیس بیمه و بانک و نهادهای مالی در صندوق ها را چطور ارزیابی می کنید؟

    طهماسبی: یکی از نهادهایی که صندوق ها لازم دارند بیمه است زیرا صندوق ها سالانه حدود هزار تا دو هزار میلیارد تومان حق بیمه می دهند، از بیمه تکمیلی گرفته تا بیمه کارکنان و شرکتها که عدد خوبی هم هست.

    هر چند هنوز مجموعه رفاه بیمه ای تخصصی ندارد که مدیریت آن دست خودش باشد اما درصددیم تا این بیمه را راه اندازی کنیم و مسلماَ مجموعه شستا و عشایر می توانند از این بیمه استفاده کنند.

    با توجه به اینکه درصد خوبی از بازار بیمه کشور در مجموعه رفاه است اما هنوز متاسفانه بیمه ندارد و همه سعی ما این است که تا آخر امسال این بیمه تشکیل شود.

    در مورد بانک هم مجوز بانک امیرکبیر بود که در حال احیای آن هستیم که می تواند به مجموعه بازنشستگان ما کمک کند. با وجود لیزینگی که داریم مجموعه بانک بهتر می تواند کمک کند. بیمه، بانک و لیزینگ پرتفوی خوبی است که ساپورت خیلی خوبی در این مجموعه خواهد بود.

    بانکی که هم بیمه را ساپورت می کند و هم لیزینگ را و یا لیزینگ با حمایت بانک خیلی از کارها را می تواند انجام دهد. 

    ایلنا : چشم انداز بورس را در سال جاری چگونه ارزیابی می کنید؟

    بازار امسال، متوسط و رو به رشد خواهد بود.

    دو ماه گذشته اتفاقات خوبی افتاد اما طی هفته های گذشته شرایط چندان خوب نبود.

    زمانی که توافقات هسته ای حاصل شد و از دی ماه دولت و بازار سرمایه شروع به تبلیغات زیادی کردند،  قراردادهایی که در فرانسه بسته شد باعث بهبود اوضاع گردید. البته شاید تحلیل ها عمیق نبودند اما رشد اقتصادی 4 درصد و اتفاقات خوب را بازر سرمایه در نظر داشت.بازار سرمایه هم بر اساس این اخبار تصمیم گیری می کند .

    در این مدت افرادی که در این بازار سود نکردند ضرر هم نکردند و شاید از این به بعد هم ضرر نکنند و این بازار به حالت سکون نرسد هیچ پیش بینی نمی توان از بورس داشت اما بورس به بدی سال‌های قبل نخواهد بود و اگر قیمت‌ها پایین بیاید دوباره افرادی هستند که ارزش سهام را بفهمند و شروع به خرید کنند که بورس هم اصلاح رشد داشته باشد هر چند به قیمت‌های بهمن و اسفند سال گذشته هم برنخواهیم گشت.

    ایلنا: آیا صحبت های آقای سیف تاثیری هم در بازار سرمایه داشت ؟

    ببینید در اقتصاد کشور ما نه تنها صحبت های رئیس محترم بانک مرکزی بلکه شخصیت های تاثیرگذار سیاسی نظیر وزرا و دیگر مسئولین نیز اثر خود را می گذارد. و بدیهی است که صحبت‌های ایشان هم کمااینکه در گذشته هم اینطور بوده، در بازار سرمایه اثر بگذارند. که البته خبرگان این بازار این فرآیندها را پیش بینی می کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی