عصر بازار

دلیل اصرار مجلس بر حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر

عصر اعتبار- سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای دولت دائما می گویند شب پرداخت یارانه‌ها شب مصیبت است، حالا چرا با وجود اینکه مجلس این عذاب را کاهش داده است، اینقدر مقاومت می شود واقعا جای تعجب است.

دلیل اصرار مجلس بر حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون تلفیق  گفت:" فروش اوراق بدهی باید در سرفصل دیگری دیده می شد بنا بر این در جریان بررسی لایحه این رقم را به سرفصل متناسب متقل کردیم و مطالبی که درباره حذف این تبصره منتشرشده دقیق نیست".

    وی ادامه داد:"دولت می تواند حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان در این ردیف اوراق منتشر کند. این که انتظار داشته باشیم تمام بدهی دولت به بخش های مختلف اعم از بانک ها، پیمانکاران و.... از محل انتشار اوراق انجام بگیرد، چرا که در واقع این اوراق درآمد نیست و حکم استقراض از مردم را دارد. به عنوان مثال دولت در حال حاضر حدود 120 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی  و 20 هزار میلیارد تومان به صندوق فولاد بدهکار است و طبیعتا برای پرداخت این بدهی ها باید ساز و کارهای مناسبی پیدا کرد نه اینکه صرفا به انتشار اوراق بدهی اکتفا کنیم. ظرفیت بودجه سالانه و بازار سرمایه مشخص است و نمی توانیم خارج از این ظرفیت و بدون آینده نگری به سمت استفاده بی رویه از یک ابزار مانند ابزار اوراق بدهی حرکت کنیم".

    وی در بخشی دیگری از این گفت و گو درباره اصرار مجلس برای حذف 24 میلیون یارانه بگیر از فهرست پرداخت یارانه نقدی گفت:" دو سال قبل مجلس برای دولت معیار تعیین کرد ولی دولت گفت نمی توانم طبق این معیارها عمل کنم. سال گذشته مجلس معیاری برای حذف افراد از فهرست یارانه بگیران تعیین نکرد و عدد تعیین کرد ولی باز هم دولت گفت شاخص ها و معیارهای این عدد مشخص نیست و ما نمی توانیم اقدام کنیم.  امسال مجلس مجددا معیارها را تعیین کرده است ولی باز هم دولت مخالفت می کند. به نظر می رسد بیراه نیست اگر از مجموع این رفتارهای دولت این گونه نتیجه بگیریم که تمایلی به انجام این کار وجود ندارد نه اینکه اجرایی نباشد".

    سخنگوی کمیسیون تلیق ادامه داد:" وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس رسما و علنا اعلام کرد 10 میلیون نفر را شناسایی کردیم که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند پس امکان شناسای وجود دارد ولی به نظر تمایل وجود ندارد. به همین خاطر تأکید می کنم موضوع الان دیگر کارشناسی نیست و تحت تأثیر مسائل سیاسی و ناشی از نگرانی دولت از کاهش محبوبیت است و الا دولت به تمام سامانه هایی که اطلاعات آن ها برای شناسایی افراد بی نیاز از دریافت یارانه نقدی دسترسی دارد و می تواند از آن ها استفاده کند. از سوی دیگر روش های تعیین دهک ها هم کاملا مشخص است یا باید از مدل هزینه ای محاسبه کرد یا مدل درآمدی و... بنا بر این تنها دو پرسش مطرح است؛ می شود افراد واقعا نیازمند را از غیرنیازمند تفکیک کرد که وزیر اقتصاد گفته است بله می شود و ما ده میلیون نفر را شناسایی کرده ایم. پرسش دوم این است که رقمی که بر مرز دریافت یا عدم دریافت یارانه است باید چقدر باشد؟ "

    پورابراهیمی گفت:" خواست واقعی دولتمردان کاهش یارانه بگیران است کما اینکه بعد از اینکه من در صحن علنی از ضرورت کاهش تعداد یارانه بگیران دفاع کردم چند نفر از معاونان وزرا و... از من تشکر کردند. وزرای دولت هم که دائما می گویند یارانه عذاب الیم و است و شب پرداخت یارانه ها شب مصیبت است و... حالا چرا با وجود اینکه مجلس این عذاب را کاهش داده است، اینقدر مقاومت  می شود واقعا جای تعجب است"!

    وی افزود:" ما در کمیسیون تلفیق با نمایندگان دولت مشورت کردیم و نمایندگان دولت تصریح کردند این اقدام مجلس در راستای اقدامات دولت است. مشروح مذاکرات کمیسیون تلفیق درباره یارانه های نقدی کاملا نشان می دهد که دولت قبل از طرح این موضوع در صحن با تصمیم مجلس موافق بوده است".

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو