عصر بازار

مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست:

همه خسارات مرتبط با پلنگ بیمه شده است

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست، گفت: خسارت ناشی از تلفات پلنگ، خسارت جانی اشخاص ثالث و خسارت دام از جانب پلنگ و گرگ را بیمه کرده‌ایم.

همه خسارات مرتبط با پلنگ بیمه شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی تیموری در مراسم امضای تفاهم‌نامه بیمه جامع پلنگ ایرانی گفت: یکی از نگرانی‌های ما خسارات مرتبط با پلنگ بود. هم خساراتی که به اشخاص و باغات و دامداران از جانب پلنگ وارد می‌شد و هم خساراتی که اشخاص به پلنگ وارد می‌کردند.

    وی گفت: از زیرگونه‌های پلنگ، پلنگ ایرانی مدنظر ماست که در جنوب‌غرب آسیا زندگی می‌کند و متاسفانه از نیمه دوم قرن بیستم در برخی مناطق منقرض شد و در برخی مناطق دیگر در معرض خطر است.

    تیموری با اعلام اینکه بیشترین تجمع این زیرگونه در ایران است، گفت: سازمان محیط زیست به دلایلی برنامه حفاظتی پلنگ ایرانی را در دستور کار قرار داده است.

    مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست، چتری بودن این گونه گربه‌سان بزرگ ایرانی را یکی از دلایل این موضوع عنوان کرد و گفت: پس از انقراض ببر هیرکانی و شیر ایرانی، پلنگ به عنوان چتری بر روی سایر گونه‌ها قرار دارد.

    تیموری با بیان اینکه پلنگ یک گونه کاریزماتیک است، گفت: در اساطیر ایران پلنگ به عنوان نماد قدرت و شجاعت مطرح است و با کمک این موضوع می‌توانیم نقش حفاظتی عموم مردم را تقویت کنیم.

    وی دلیل دیگر را پراکنش وسیع پلنگ در سطح کشور دانست و گفت: این دلایل باعث شد سازمان حفاظت محیط زیست برنامه حفاظتی پلنگ را بنویسد که از اواخر سال گذشته توسط خانم دکتر ابتکار به واحدهای مرتبط و استان‌ها ابلاغ شد.

    مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست با بیان اینکه پلنگ تلاش می‌کند قلمرو خودش را حفظ کند، گفت: بحث تخریب جنگل‌ها، آتش‌سوزی، خشکسالی و حضور انسان در این قلمرو باعث تخریب زیستگاه پلنگ می‌شود و موضوع دیگر هم، طعمه پلنگ است که افراد سودجو یا به شکل طعمه مسموم و یا از طریق شکار طعمه‌های پلنگ را از میان می‌برند.

    تیموری با بیان اینکه بحث دام و خسارتی که پلنگ به دام می‌زند، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های حفاظت پلنگ است، اعلام کرد: برنامه زمانبندی دقیقی داریم تا ظرف 5 سال به جایی برسیم که خسارت‌ها را کمتر کنیم.

    وی با بیان اینکه از سال 1387 تا 94 حدود 150 پلنگ تلف شده‌اند، گفت: حدود 70 درصد این تلفات به دلیل شکار و طعمه مسموم بوده است، اما با این برنامه چشم‌اندازمان در سال 1400 آن است که گونه‌های طعمه و زیستگاه‌های پلنگ به گونه‌ای مدیریت شده باشد که فعالیت‌های توسعه‌ای، شرایط پایدار پلنگ را تهدید نکند.

    مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست، آموزش و توانمندسازی، روابط عمومی و رسانه، زیستگاه‌ها و مناطق چهارگانه، پارک طبیعت پردیسان، دامپزشکی، بیماری‌ها و امداد و نجات و ... را برخی از عناوین این برنامه عنوان کرد و گفت: 47 دستگاه در سطح کشور در این برنامه پنجساله دخیل هستند.

    تیموری با اعلام اینکه این موضوع در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است، مراحل تامین بودجه، تدوین طرح برای سازمان مدیریت، تشکیل ساختار اجرای برنامه، اجرایی شدن یکی از اقدامات اصلی یعنی بیمه پلنگ پیش از موعد، توسعه ارتباطات بین‌المللی و افزایش میزان جرایم را برخی از اقدامات اجرایی این برنامه را برشمرد.

    وی با اعلام اینکه در اردیبهشت 94 جریمه تلفات پلنگ از 5 میلیون تومان به 80 میلیون تومان رسید، گفت: یکی از موضوعاتی که 70 درصد تلفات را شامل می‌شد، دامدارها و طعمه مسموم بودند که شرکت بیمه ما داوطلبانه پلنگ و آثارش را به مدت 5 سال در سطح کشور بیمه کرد.

    مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست ارتقای سطح کیفی حفاظت از طریق ساماندهی و جبران خسارت به اشخاص ثالث، کنترل تعارضات و کاهش تلفات و بهبود شرایط حفاظتی در مناطق حادثه‌خیز را از نتایج این اقدام عنوان کرد.

    به گفته تیموری خسارت وارد شده به محیط زیست ناشی از تلفات پلنگ، خسارت جانی وارد شده به شخص ثالث و خسارت وارد شده به دام از جانب پلنگ و گرگ شامل سگ گله، سگ نگهبان، گوسفند، بز، اسب، الاغ، قاطر، گاو و شتر را موضوعات تحت پوشش این بیمه‌نامه دانست.

    وی در پایان گفت: مراحل دسترسی صاحبان دام به بیمه را سبک کرده‌ایم و کاهش داد‌ه‌ایم و اکنون اگر کارشناسی که ما تایید کرده‌ایم و مورد تایید بیمه ماست، خسارت را تایید کند بیمه تعهدات مربوطه را پرداخت خواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی