عصر بازار

١٥ میلیون نفر سهام عدالت را کامل دریافت می‌کنند

عصر اعتبار- ١۰ سال از عمر سهام عدالت می‌گذرد و دولت وعده داده طبق قانون در پایان سال دهم (البته پایان سال مالی) نسبت به آزادسازی این سهام اقدام کند.

١٥ میلیون نفر سهام عدالت را کامل دریافت می‌کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از خبر آنلاین ،بر اساس پیش‌بینی سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال احتمالا ٥۰ درصد از سهم این برگه‌ها به خزانه واریز می‌شود بنابراین دو دهک اول که ٥۰ درصد دیگر را از دولت هدیه گرفته‌اند ١۰۰ درصد سهام‌شان را در اختیار خواهند داشت و باقی افراد نیز ٥۰ درصد را از دولت می‌گیرند.
    اگر مبنای محاسبه ارزش سهام را غیر ارزش دارایی روز بگذاریم؛ صاحبان سهام ٥۰۰ هزار تومان از سهام‌شان آزاد می‌شود و دو دهک پایین جامعه که معادل ١٥ میلیون نفر می‌شوند یک میلیون تومان سهام در اختیار خواهند داشت اما اگر مبنای محاسبه را ارزش روز دارایی قلمداد کنیم، صاحبان سهام عدالت سهمی معادل یک میلیون تومان در پایان سال در اختیار خواهند داشت و دو دهک پایین جامعه سهامی با ارزش دو میلیون تومان دارند. وزیر اموراقتصادی و دارایی نیز اخیرا با اعلام خبر ارزش یک تا دو میلیون تومانی سهام عدالت، بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران را به این نتیجه رسانده است که پرونده سهام عدالت پس از یک دهه در حال بسته شدن است. با تعیین تکلیف از بابت قیمت‌ها، این افراد برای در اختیارگیری سهام‌شان یا باقی سهم‌شان را از دولت نقدا می‌خرند یا ٥۰ درصد باقیمانده را می‌فروشند.

    جعفر سبحانی مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی گفته است:«به‌طور قطع تا پایان سال ٩٥ سهام عدالت را آزادسازی کرده و به این مفهوم، در جهت اطلاع از میزان دارایی تمام سهامداران تعیین تکلیف خواهند شد. مطلع هستید که حدودا ٤٩ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند. با توجه به فراگیری این واگذاری، تلاش می‌کنیم میزان دارایی سهامداران را به‌طور مشخص تا پایان سال اعلام کنیم. به بیان دیگر میزان دارایی که مقدمه‌ای برای آزادسازی است تا پایان سال مشخص خواهد شد. اما درباره قسمت دوم پرسش شما باید این موضوع را توضیح دهم که ١۰ سال پیش‌بینی شده در قانون در اسفند سال ٩٤ به اتمام رسیده است. »

    او تصریح کرده:«در صورتی که سود واریز شده به خزانه را تا پایان ١۰ساله سهام عدالت، ٥۰ درصد در نظر بگیریم در مورد دو دهک پایینی جامعه سهام آن احتمالا صد درصد آزاد می‌شود. اگر مبنای محاسبه ارزش سهام را غیر ارزش دارایی روز بگذاریم؛ صاحبان سهام ٥۰۰ هزار تومان از سهام‌شان آزاد می‌شود و دو دهک پایین یک میلیون تومان سهام در اختیار خواهند داشت اما اگر مبنای محاسبه را ارزش روز دارایی قلمداد کنیم، صاحبان سهام عدالت سهمی معادل یک میلیون تومان در پایان سال در اختیار خواهند داشت و دو دهک پایین جامعه سهامی با ارزش دو میلیون تومان دارند. در حال حاضر ٤٩ میلیون نفر سهام عدالت در اختیار دارند. محاسبات نشان می‌دهد ١٤ تا ١٥ میلیون نفر از این تعداد جزو دو دهک پایین جامعه هستند. اگر این تعداد سهم را با ٥۰ درصد تخفیف سهم‌شان محاسبه کنیم یعنی ٦٤ میلیون سهم که برابر با ٦٤ هزار میلیاردی است که پرتفوی سهام عدالت را تشکیل می‌دهد. »

    به گفته وی تا زمان اعلام آزاد‌سازی سهام عدالت از سوی سازمان خصوصی‌سازی، برگه‌های سهام در اختیار مردم هیچ گونه قابلیت نقل و انتقال سهام و فروش سهام را نداشته و این کار ممنوع و امکانپذیر نیست و پس از آزاد‌سازی طی شرایط این امر می‌تواند اتفاق بیفتد که تمامی این موضوعات به‌طور کامل در لایحه تصویب‌شده هیات دولت که در حال حاضر جهت بررسی و تصویب به مجلس تقدیم شده، دیده شده است اما به دلیل آنکه هنوز به تصویب مجلس نرسیده خیلی در مورد آن نمی‌توان صحبتی کرد. اما مطمئنا در پایان سال ٩٥ همه سهامداران عدالت از میزان سهم خود و دارایی آن مطلع خواهند شد.

    مشاور سازمان خصوصی سازی همچنین گفته:«در حال حاضر ٤٩ میلیون دارنده سهام عدالت نمی‌دانند سهم چه شرکتی را در اختیار دارند اما این موضوع پس از تصویب مجلس روشن خواهد شد، البته با توجه به کار کارشناسی و تجربه‌ای که در این خصوص وجود دارد سازمان خصوصی‌سازی در این ارتباط پیشنهاد ایجاد و تشکیل صندوق‌های ETF را داده است. »

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی