عصر بازار

معاون سازمان توسعه تجارت گفت:

افت ارزش روبل صادرات به روسیه را کاهش داد

عصر اعتبار- کاهش ۳۹ درصدی صادرات به روسیه در سال گذشته موضوعی بود که معاون سازمان توسعه تجارت، عدم افت ارزش واحد پولی روسیه و استانداردهای سختگیرانه این کشور را عامل آن دانست.

افت ارزش روبل صادرات به روسیه را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا،محمدرضا مودودی تصمیم نهایی صادرات کالا به بازار مورد نظر را بر عهده صادرکننده و خارج از حیطه دولت دانست و گفت: آنچه در توان دولت است ایجاد تسهیلات صادراتی، مذاکرات تجاری، ورود به تعرفه‌ها و احداث خطوط تجاری است اما ضربه نهایی برعهده بخش خصوصی و صادرکننده است.

    وی با بیان اینکه عواملی همچون عدم ثبات در ارز روسیه، استانداردهای سختگیرانه و میزان تقاضای این کشور از ایران، باعث افت صادرات به روسیه شده است، افزود: با افت شدیدی که روبل روسیه در مدت اخیر داشت ریسک صادرات به شدت بالا رفت که این امر باعث عدم رغبت صادرکننده برای ارسال کالا به این بازار صادراتی است.

    مودودی گفت: علاوه‌ بر این، روسیه تقریبا یک کشور اروپایی به شمار می‌رود و به همین دلیل استانداردهای سختگیرانه‌ای دارد که اجازه ورود هر کالایی را نمی‌دهد.

    معاون سازمان توسعه تجارت افزود: شرکت‌های زیادی را برای مذاکره به روسیه بردیم و هیات‌هایی هم به ایران آمدند تا از خطوط تولید و صادرات محصولات ایرانی بازدید کنند که در نهایت چند کشور ایرانی اجازه صادرات را پیدا کردند.

    وی در ادامه با بیان اینکه برای داشتن تجارت موفق به روسیه نیاز به ساختار مناسب داریم، اظهار کرد: حتی در مواردی که توافق برای صادرات حاصل می‌شود گاهی تناژ درخواستی آنها با ظرفیت‌های تولید صادراتی ما همخوان نبود؛ به طوری که آنها تقاضایی برای بازار 250 میلیون نفره مطرح می‌کردند در حالی که ظرفیت‌های تولید داخل امکان تامین این میزان را ندارد.

    معاون سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر نیاز به اصلاح پارادایم صادرات برای تجارت با روسیه گفت: برای تامین ظرفیت‌های مورد نیاز و معامله با شرکت‌های غول‌پیکر روسی نیاز داریم تا نگاه پیله‌وری که به کشورهایی مانند عراق و افغانستان در صادرات داشتیم، عوض کنیم و تمرکز خود را برای ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی و افزایش تناژ صادرات بگذاریم تا توان تامین تناژ و کیفیت مورد نظر برای معامله با بازارهای بزرگ جهانی را داشته باشیم.

    مودودی همچنین با اشاره به اینکه یکی از عواملی که باید مورد توجه قرار بگیرد، استانداردهای فی‌مابین است، گفت: نیاز به یکسان‌سازی استانداردها از جمله مواردی است که باید روی آن کار شود که ما به شدت آن را دنبال می‌کنیم و در مورد روسیه در بعضی از محصولات مانند لبنیات، آبزیان و برخی اقلام نه چندان کشاورزی این یکسان‌سازی اتفاق افتاده و نیاز داریم تا دامنه کسب استانداردهای مورد نیاز برای تجارت به بازارهای بزرگ را گسترش دهیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو