عصر بازار

تکلیف درآمد خانم خانه چه می‌شود؟

عصر اعتبار- وقتی ۲ نفر به هم بله می‌گویند و می‌روند تا زیر یک سقف زندگی مشترکی را بسازند، مهم‌ترین چیزی که باید یاد بگیرند ساختن یک «ما»ی محکم و ماندگار است که تحت‌تأثیر شرایط، مشکلات، تبلیغات و هر آنچه ممکن است بخواهد این باهم بودن را تخریب کند، قرار نگیرد.

تکلیف درآمد خانم خانه چه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از همشهری آنلاین، وقتی 2 نفر به هم بله می‌گویند و می‌روند تا زیر یک سقف زندگی مشترکی را بسازند، مهم‌ترین چیزی که باید یاد بگیرند ساختن یک «ما»ی محکم و ماندگار است که تحت‌تأثیر شرایط، مشکلات، تبلیغات و هر آنچه ممکن است بخواهد این باهم بودن را تخریب کند، قرار نگیرد.

    یکی از چیزهایی که می‌تواند برای زندگی مشترک تهدید به‌حساب بیاید این است که وقتی خانم خانه شاغل است، همکاری نکردن او در مخارج خانه و مشارکت او در مشکلات و بزنگاه‌های اقتصادی می‌تواند به حس «ما» بودن در زندگی مشترک لطمه بزند.

    پول دارید اما شوهرتان آرام نیست!
    مهم‌ترین چیز برای داشتن یک خانه آرام همراه با حس رضایت طرفین این است که زن و شوهر باهم یکی باشند و احساس نکنند در تیم‌های مقابل هم بازی می‌کنند. همدلی و همصدایی باعث می‌شود هر کدام چیزی به‌دست بیاورند که در نهایت به نفع زندگی مشترک‌شان باشد. استقلال مالی و داشتن پس‌انداز شخصی چیز بدی نیست به شرطی که آن‌هم پشتوانه روز مبادای باهم بودن باشد. اگر همسر شما دچار یک مشکل مالی شده است یا اینکه به پول و درآمد شما برای گذران روزهای زندگی نیاز دارد ممکن است آرامش روانی او به خطر افتاده باشد. همزمان احتمالا عزت‌نفس شوهرتان هم تحت‌تأثیر این مشکلات قرار می‌گیرد. شما چگونه می‌توانید درکنار شوهری که اضطراب تأمین نیازهای مالی خانواده بر او چیره شده احساس خشنودی و خوشبختی و آرامش داشته باشید؟ در این شرایط آیا پس‌انداز شما و پول روی پول گذاشتن‌تان ارزشی دارد؟ هرگز و برای یک لحظه درباره مشکل مالی همسرتان با خود زمزمه نکنید که «به من چه! مشکل خودشه» چون بخواهید یا نخواهید شما در عوارض و آثار منفی این مشکلات شریک می‌شوید.

    حق من، وظیفه تو!
    می‌دانیم که بنابر قوانین شرعی و موازین دینی و قانونی ما، خرج خانه برعهده مرد است و نفقه زن و تهیه مایحتاج شخصی او با توجه به عرف هم از وظایف شوهرش خواهد بود. زن وظیفه کارکردن در خانه را ندارد و حتی از نظر شرعی می‌تواند در ازای شیردادن به فرزندش هم، پول مطالبه کند اما یک خانواده بودن آن‌هم در فرهنگ دینی ما، قوانین نانوشته خود را دارد که یکی از زیباترین و عمیق‌ترین قوانین آن، حضور همراه با عشق، توجه و فداکاری زن در خانواده است. هیچ‌کدام از شما نمی‌توانید تصور کنید مادرتان در ازای شیردادن به شما پولی را مطالبه کرده باشد.

    زندگی مشترک اگر قرار باشد بر پایه قانون و حساب و کتاب‌های اینچنینی اداره شود، ممکن است 2 نفر کنار هم بمانند و در هر شرایطی به سراغ قانون بروند تا تکلیفشان را معلوم کند اما این زندگی نمی‌تواند عاشقانه و همراه با همدلی باشد و ثمره آن یک زندگی آرام با تربیت فرزندانی باشد که فداکاری و گذشت را یاد گرفته‌اند. اینکه زن اختیار کامل درآمد خود را دارد و هیچ وظیفه قانونی و شرعی برای خرج کردن حقوقش در خانه نخواهد داشت، یک روی سکه است و روی دیگر آن، همدلی و همراهی است که لازمه ساختن یک «ما»ی قدرتمند زیر یک سقف مشترک است. وقتی شما آن انرژی را که می‌توانستید در خانه برای آرامش بیشتر همسر و فرزندان‌تان هزینه کنید در محل کار صرف کردید، خانواده شما هم سهمی در رشد اجتماعی و درآمدتان خواهد داشت. این سهم به معنی سهم قانونی نیست بلکه منظور سهمی عاطفی است که شرط یکی‌بودن با همسرتان است.

    جای خالی‌ات در خانه
    بوی برنج دم کشیده و صدای قل‌قل سماور و زنی که از صبح در خانه در حال رتق و فتق امور بوده تا اهالی برگردند و نفسی تازه کنند، تصویر چندان دور از ذهنی نیست. خیلی از شما که در حال خواندن این مطلب هستید، با این تصویر که برای فرزندان برخی از شما یک‌رؤیا شده است آشنایی کامل دارید و ناخودآگاه یاد مادرتان می‌ا‌فتید؛ زنی که با تمام انرژی‌اش خانه را مدیریت می‌کرد و جای خالی برای هیچ کمبودی باقی نمی‌گذاشت.

    نمی‌خواهیم بگوییم زن امروز اگر به بازار کار آمده است، همسر و مادر کاملی نیست اما حتما خود این خانم‌ها هم اعتراف می‌کنند که آنگونه که باید نمی‌توانند تمام و کمال نقش مادری و همسری خود را ایفا کنند. مسلما مادری که از صبح تا عصر در اداره کارهای زیادی انجام داده است، وقتی به خانه بر می‌گردد، دلش می‌خواهد استراحت کند، حتی اگر در آشپزخانه مشغول باشد.

    اما منظور اصلی ما این است که انرژی و هیجان کافی برای بودن در کنار خانواده‌اش را ندارد. بنابراین خانم‌های شاغل باید خودشان به این موضوع واقف باشند که آنها بدون حمایت شوهران خود نمی‌توانند به‌کار کردن ادامه دهند. آن وقت چگونه می‌توان از همین شوهری که به همسر خود برای کارکردن کمک کرده است، حمایت نکرد و نسبت به مشکلات او بی‌تفاوت بود؟

    پیشنهاد ویژه
    اگر خانم با محبت و نکته‌سنج و دقیقی باشید لازم نیست که شوهرتان مشکلات مالی خود را به زبان بیاورد. حتما خودتان با بررسی اوضاع متوجه مشکل او می‌شوید. خانم‌هایی که عاشق همسر‌شان هستند و او را دوست دارند و آرامش خانواده و خود را در گرو آرامش همسرشان می‌دانند در اینگونه موارد چگونه عمل می‌کنند؟ این دسته از خانم‌ها حتما به شوهرخود پیشنهاد می‌دهند برای بلند کردن اقلا نیمی از بار مشکلات، او را شریک خود بداند.

    این دسته از خانم‌ها به همسرشان بیان می‌کنند که آرامش او را می‌خواهند و می‌دانند که او برای خانواده تلاش می‌کند، بنابراین از شوهر خود حمایت می‌کنند. این خانم‌ها عزت نفس شوهر خود را خدشه‌دار نمی‌کنند و با جملاتی مثل «تو بی‌عرضه‌ای» و «اگه پول من نباشه معلوم نیست چه بلایی سر ما میاد» غرور مردانه او را مچاله نمی‌کنند.

    پای میدان عمل
    عمل کردن به این پیشنهاد‌های کوچک به شما این امکان را می‌دهد بدون اینکه عزت‌نفس و غرور مرد خانه خود را جریحه دار کنید به او کمک کنید:

    در راه برگشت از محل کار، خریدهای روزانه را از حساب خودتان انجام دهید و تا قبل از رسیدن شوهر محترم خریدها را جابه‌جا کنید چون ممکن است از دیدن کیسه‌های خرید و... دلش بگیرد و خود را سرزنش کند.به بچه‌ها بگویید که وسایل مورد نیازشان را برای شما یادداشت کنند تا شما آنها را تهیه کنید چون بابا فعلا برای خرید کردن وقت ندارد!

    اگر کارت هدیه‌ای دریافت کرده‌اید یا اضافه‌کاری و تشویقی و... می‌توانید آن را به شوهرتان بدهید و بگویید که فعلا به این پول نیاز ندارید.تأمین هزینه قسمتی از قسط‌های عقب افتاده یا اجاره خانه و هزینه‌های اینچنینی را به پیشنهاد خودتان به‌عهده بگیرید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو