عصر بازار

عضو هیأت مدیره انجمن قارچ ایران

هزینه صادرات هر کیلوگرم قارچ به روسیه ۸ هزار تومان است

عصر اعتبار- عضو هیأت مدیره انجمن قارچ ایران با بیان اینکه هزینه صادرات هر کیلوگرم قارچ به روسیه ۸ هزار تومان است، گفت: با توجه به هزینه بالای صادرات امکان صادرات به روسیه را نداریم.

هزینه صادرات هر کیلوگرم قارچ به روسیه ۸ هزار تومان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر عتبار»به نقل از فارس عباس رنجبر عضو هیات مدیره انجمن قارچ ایران در پاسخ به سوال فارس در مورد وضعیت صادرات قارچ و اینکه چرا از ظرفیت صادرات قارچ روسیه بهره گرفته نمی‌شود، گفت: یکی از بهترین بازارهای هدف برای صادرات قارچ روسیه است.

    وی افزود: کشور روسیه سالانه 360 هزار تن قارچ مصرف می‌کند، در حالی که با تولید سالانه 100 هزار تن، حدود 260 هزار تن قارچ وارد می‌کند.

    وی با اشاره به قطع صادرات ترکیه به روسیه به دلیل مسائل سیاسی اظهار داشت: این موضوع فرصت خوبی را برای جایگزینی ایران برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله قارچ به وجود آورد، اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

    رنجبر تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات در صادرات قارچ به روسیه هزینه بالای حمل و نقل است، به طوری که هزینه صادرات هر کیلو قارچ به این کشور براساس محاسبات انجام شده بیش از 8 هزار تومان است.

    عضو هیات مدیره انجمن قارچ ایران بیان داشت: کشور چین با تولید سالانه 5 میلیون تن قارچ بخش قابل توجهی از این محصول را به سایر کشورها از جمله روسیه صادر می‌کند و این درحالی است که حمایت‌های قابل توجهی در حمل و نقل از صادرکنندگان این محصول توسط دولت انجام می‌شود.

    رنجبر بیان داشت: در کشور چین و حتی کشوری مانند ترکیه دولت به حمل و نقل یارانه می‌دهد و از مبدا تا مقصد صادر کننده هزینه‌ای را متقبل نمی‌شود.

    وی افزود: هزینه صادرات هر کیلوگرم قارچ به کشورهای حوزه خلیج فارس از ایران بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان است. بنابراین اگر هر کیلوگرم قارچ با قیمت 7 هزار تومان به این کشور صادر شود، در نهایت با احتساب هزینه حمل و نقل با قیمت حدود 10 هزار تومان عرضه می‌شود.

    وی افزود: صادرات قارچ به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس صرفه اقتصادی دارد، اما به دلیل هزینه بالای حمل و نقل بالای حمل و نقل به روسیه امکان پذیر نیست.

    وی بیان داشت: امروز قیمت عرضه قارچ توسط تولیدکنندگان به بازار حدود 5 هزار تومان است، در حالی که قیمت تمام شده این محصول حدود 6 هزار تومان است.

    وی گفت: با توجه به تولید 120 هزار تن قارچ در کشور  و مصرف 100 هزار تنی آن حدود 20 هزار تن مازاد تولید وجود دارد که باید صادر شود.

    وی در مورد افزایش عملکرد نیز اظهار داشت: برای این منظور باید از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کرد، در حالی که هنوز نتوانسته‌ایم از این تکنولوژی‌ها به دلیل برخی مشکلات بهره‌مند شویم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی