عصر بازار

ایجاد پارک سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه

عصر اعتبار- پارک ملی سرمایه گذاری صنعتی مشترک با ترکیه درحالی به زودی در ارومیه عملیاتی می شود که این پارک راه های ورود ایران به بازارهای اروپایی را هموارتر می کند.

ایجاد پارک سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌ مرز بودن با کشور ترکیه و دارا بودن سه پایانه مرزی رسمی با این کشور ضمن اینکه دروازه ایران به بازارهای جهانی و اروپایی به شمار می‌رود، اولین و بهترین گزینه برای ایجاد این شهرک صنعتی مشترک، پارک ملی سرمایه گذاری مشترک و ... است.

    فرصتی که در صورت استفاده بهینه از آن می توان بخشی از مشکلات اقتصادی استان، منطقه را حل و راه های ورود ایران به بازارهای اروپایی را هموارتر کرد.

    اختصاص بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی به ترکیه، مشترکات بی‌شمار از تمامی ابعاد بین استان‌های مرزی ایران و ترکیه، انجام واردات و صادرات کالاها از طریق مرزهای آذربایجان غربی و وجود منطقه آزاد اقتصادی تجاری در شهرستان ماکو، جای شکی برای گسترش روابط اقتصادی با ترکیه نگذاشته است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص ایجاد پارک ملی سرمایه گذاری صنعتی مشترک با ترکیه و تاثیر عملیاتی کردن این پارک در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت:این پارک ملی در شهرک صنعتی فاز سه ارومیه ایجاد می‌شود و با ایجاد این پارک دعوت و پذیرش گروه‌های سرمایه گذاری معتبر ترک در زمینه‌های مختلف از جمله نساجی، صنایع پایین دستی پتروشیمی، مبلمان، لوازم خانگی، قطعات خودرو، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و صنایع غذایی جهت سرمایه گذاری در شهرک صنعتی فاز 3 ارومیه انجام خواهد شد.

    وی با اعلام آمادگی دو طرف جهت تبادل الکترونیکی تجاری گفت: ایجاد پنجره واحد تجاری در مرز بازرگان لزوم استفاده از فضای بازارچه ساری سو برای تردد کامیون‌ها بمنظور جلوگیری از ازدحام و صف‌های طولانی عندالزوم و کامیون‌های خالی و باز شدن گمرک اسن دره و شروع فعالیت‌های تجاری مورد تاکید قرار گرفت.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی در ادامه از ایجاد شرکت‌های سرمایه گذاری مشترک با کشور ترکیه در استان خبر داد و اظهارداشت: در این رابطه با توجه به هم مرز بودن استان با کشور ترکیه، موضوع بررسی تعرفه‌های ترجیحی بررسی شد چون این موضوع در آذربایجان غربی بسیار حائز اهمیت است.

    اسکندری گفت: علاوه بر آن شفاف سازی فعالیت‌های تجاری و مرزی در استان نیز مورد بحث قرار گرفته و مقرر شد که فعالیت گمرکات دو کشور به شکل شبانه روزی بوده و تسهیل در مبادلات که در آذربایجان غربی بسیار تأثیر گذار است رخ دهد.

    درب سوم بازارچه ساری سو در گمرک بازرگان استفاده می‌شود

    وی از استفاده از درب سوم بازارچه ساری سو در گمرک بازرگان خبر داد و افزود: برای جلوگیری از توقف کامیون‌ها این کار انجام شده و علاوه بر آن فعالیت مجدد گمرک اسن دره سرو که از سوی ترکیه و از هشت ماه گذشته به صورت یک طرفه است مورد بررسی قرار گرفت.

    اسکندری در خصوص تشکیل شرکت‌های سرمایه گذاری مشترک در استان اظهارداشت: در این رابطه هم اکنون شهرک صنعتی فاز سه مطرح است که به عنوان پارک صنعتی بین المللی سرمایه گذاری ارومیه نامگذاری شده و قرار است که با کشور ترکیه سرمایه گذاری‌های مشترک شکل گیرد.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در این سازمان عنوان کرد: با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت، اجرای طرح پایش جوازهای تأسیس صنعتی در حال اجرا، پایش واحدهای تولیدی، اجرای برنامه‌های مرتبط با تسهیل و رفع موانع تولید و نیزاحیای واحدهای راکد و بهره برداری از طرح‌های صنعتی انجام شد.

    وی با اشاره به اقدامات بخش معدن استان گفت: در این زمینه نیز ضمن اجرای مطالعه پهنه‌های معدنی شمال و جنوب، الکترونیکی کردن تمام فعالتهای معدنی برای بهبود فضای کسب وکار، توسعه فعالیت‌های معدنی با استقرار واحدهای فرآوری در سر معدن، انعقاد تفاهم نامه با ایمیدرو برای ایجاد واحدهای سنگبری بزرگ مقیاس و تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی برای ایجاد واحدهای فرآوری انجام شد.

    کارگروه اقتصاد مقاومتی در استان آذربایجان‌غربی تشکیل می‌شود

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی ادامه داد: در بخش تجارت نیز لجستیک، مطالعه بازارهای هدف صادراتی و کالاهای صادراتی مزیت دار استان و برنامه ریزی برای حضور رایزنان بازرگانی از 11 کشور در استان انجام و ساماندهی وضعیت شرکت‌های پخش کالا در استان و نظارت بر برگزاری نمایشگاه‌های آذربایجان غربی نیز انجام شد.

    وی از حمایت ارتباط صنعت و دانشگاه در در بخش آموزش، پژوهش و فناوری خبر داد و اظهار داشت: در این زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های بهره وری، اقدامات حوزه پژوهش، اقدامات حوزه تحقیق و توسعه، آموزش و دانش بنیان انجام پذیرفت.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی افزود: در بخش طرح‌ها و برنامه ریزی نیز تهیه سند توسعه صنعتی، معدنی وتجاری شهرستان‌ها انجام و برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت استان، برنامه‌های عملیاتی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بانک اطلاعات شرکت‌های سرمایه گذار تدوین شده و پیگیری تشکیل و راه اندازی در زمینه 17 انجمن تخصصی پیگیری ثبت آمار واحدهای تولیدی منتخب در سامانه اقدام شد.

    اسکندری در خصوص اقدامات و برنامه‌های این سازمان در سالجاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، کارگروه اقتصاد مقاومتی در استان آذربایجان‌غربی تشکیل می‌شود.

    وی با اشاره به برنامه ششم توسعه اقتصادی و لزوم توسعه اشتغال و بهره‌وری در استان اظهار داشت: بزودی کارگروه اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید درحوزه صنفی استان تشکیل و نیز موضوع جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری برای صنوف تولیدی آذربایجان‌غربی پیگیری می‌شود.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی اعلام کرد: بنابراین کارگروه اقتصاد مقاومتی درحوزه اصناف با استفاده از نظرات صاحب‌نظران و به منظور تحقق بیشترین اشتغال در اتاق اصناف مرکز استان و تمامی شهرستان‌ها تشکیل شده و گزارش عملکرد آن در جلسات کمیسیون نظارت مطرح می‌شود.

    تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در حوزه‌های تولیدی صنفی

    وی از تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در حوزه تولیدی‌های صنفی با مسئولیت ادارات صنعت، معدن و تجارت در ارومیه و شهرستان‌ها به‌صورت هفتگی خبر داد و افزود: در این باره نتیجه تصمیمات و اقدامات این کارگروه به طور مرتب به دبیرخانه کمیسیون نظارت مرکز استان گزارش می‌شود.

    اسکندری تاکید کرد: باید اتاق‌های اصناف مرکز استان و شهرستان‌ها برنامه راهبردی حوزه اصناف را با همکاری صاحب‌نظران و کارشناسان حداکثر تا پایان خرداد تدوین و برای تصویب به کمیسیون ارائه کنند.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر آن اتاق‌های سطح استان باید واحدهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش در انواع کالاهای مختلف مورد عرضه در استان را شناسایی و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به دبیرخانه کمیسیون نظارت ارسال کنند.

    وی افزود: در این باره دبیرخانه موظف است با بررسی لازم و تشکیل جلسات کارشناسی با اتحادیه‌های ذیربط و سایر عوامل ذی‌مدخل، نسبت به بررسی وضعیت موجود و تطبیق آن با جمعیت استان اقدام و در صورت عدم تناسب نسبت به پیگیری و اخذ نمایندگی خدمات پس از فروش، برای آن نوع کالا اقدام لازم را به انجام رساند.

    اسکندری اظهار داشت: با توجه به گزارش اتاق اصناف ارومیه از ثبت اطلاعات صنوف فاقد پروانه کسب در سایت ایرانیان اصناف مقرر شده که این اتاق در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور مدیران اجرایی تمام اتحادیه‌های صنفی تشکیل و ضمن تاکید به اهمیت موضوع حداکثر تا پانزدهم اردیبهشت ماه نسبت به ثبت مشخصات دارندگان پروانه کسب صنفی که تاکنون نسبت به ثبت آن در سایت ایرانیان اصناف اقدام نکرده‌اند اقدام لازم را انجام دهند.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: به منظور وحدت رویه و یکسان‌سازی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه، از این پس نرخ‌گذاری کالا و خدمات قانون نظام صنفی حداکثر تا پایان خرداد هر سال تعیین و پس از آن باید از طرح و تصویب نرخ جدید در کمیسیون‌ها خودداری شود.

    طرح شناسایی و پایش طرح های صنعتی آذربایجان غربی اجرا شد

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی در خصوص طرح‌های عمرانی در دست اجرای این سازمان نیز گفت: طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در اولویت قرار گرفت.

    اسکندری اظهار داشت: سیاست گذاری و برنامه ریزی برای تحقق اهداف بخش صنعت مستلزم دارا بودن آمار و اطلاعات دقیق و قابل اعتماد است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی برای احراز اطلاعات لازم و موثق از محیط عملیاتی بخش صنعت، طرح مقدماتی مطالعه میدانی خود را با عنوان " طرح شناسایی و پایش طرح‌های صنعتی" اجرا کرده است.

    اسکندری گفت: هم اکنون یک هزار و 851 طرح در سازمان وجود دارد که تعداد 143 مورد از آن‌ها بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی و یک هزار و 343 مورد نیز زیر 20 درصد است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی یاد آور شد: علاوه بر آن میزان اشتغال این طرح‌ها نیز شش هزار و 491 نفر است.

    اسکندری گفت: پس از حصول اطلاعات دقیق و موثق و طبقه بندی و تلخیص آن سازمان در راستای تسریع در رسیدن به فاز بهره برداری طرح‌ها، بر اساس چندین شاخص کلیدی طرح‌های بالای پیشرفت فیزیکی 60 درصد را اولویت بندی داده و مشکلات و مسائل پیش روی اتمام آن‌ها را شناسایی کرده است.

    وی اظهار داشت: در این رابطه با بهره برداری از ظرفیت‌های قانونی از طریق برگزاری جلسات رفع مشکل، حذف موانع ورود ماشین آلات و صدور معافیت‌های گمرکی مربوطه در فرایند نیل به تولید محصول پشتیبانی لازم را معمول داشته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو