عصر بازار

تجارت ۲ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماه

عصر اعتبار- مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با افت ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۲.۰۱ میلیارد دلار رسید.

تجارت ۲ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست سال جاری میلادی با افت 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

    مبادلات تجاری دو کشور که در ماه های ژانویه تا مارس 2015 بالغ بر 2.8 میلیارد دلار گزارش شده بود در سه ماهه نخست امسال به 2.01 میلیارد دلار کاهش یافته است.

    افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته 1.929 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود. این رقم با افت 41 درصدی در سه ماهه نخست امسال به 1.134 میلیارد دلار رسیده است.

    نفت و گاز مهمترین کالاهای وارداتی ترکیه از ایران هستند و افت واردات ترکیه از ایران(به لحاظ ارزش) طی ماه های اخیر عمدتا به دلیل افت قیمت و گاز بوده است.

    در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه ماهه نخست امسال با رشد 0.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 876 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه ماهه نخست سال قبل 871 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود .

    صادرات ترکیه به ایران در سال 2014 با افت 7 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 3.886 میلیارد دلار رسید. در سال 2015 نیز با وجود امضای توافق تجارت ترجیحی صادرات ترکیه به ایران با افت 11.4 درصدی مواجه شد و به 3.665 میلیارد دلار رسید.

    ایران دوازدهمین مقصد صادراتی ترکیه و یازدهمین تامین کننده کالاهای مورد نیاز این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی شناخته شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی