عصر بازار

مدیر عامل بانک توسعه صادرات :

جزئیات بسته ۲ هزار میلیارد تومانی صادراتی

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران جزئیات بسته ۲ هزار میلیارد تومانی صادراتی اعلام کرد .

جزئیات بسته ۲ هزار میلیارد تومانی صادراتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، علی صالح آبادی گفت: تقویت تولید صادرات محور یکی از بند های مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی است براین اساس صندوق توسعه ملی تصمیم دارد دو هزار میلیارد تومان تسهیلات صادراتی به بانک‌ها پرداخت کند

    مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: تقویت تولید صادرات محور یکی از بند های مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی است براین اساس صندوق توسعه ملی تصمیم دارد دو هزار میلیارد تومان تسهیلات صادراتی به بانک‌ها پرداخت کند.

    صالح‌آبادی به پایگاه اطلاع رسانی اگزیم نیوز گفت: در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی بند های مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است، یکی از محورهای مهم این سیاست های ابلاغی تقویت تولید ملی و تولید صادرات محور است، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است صادرات غیر نفتی نسبت به سال گذشته حداقل 10 میلیارد دلار افزایش داشته باشد.

    وی افزود: برای توسعه صادرات غیر نفتی صندوق توسعه ملی قصد دارد تسهیلاتی بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال را در اختیار بانک ها قرار دهد، اما این سپرده گذاری نزد بانک‌ها صرفا باید در قالب ارائه تسهیلات به صادرات و صادرکنندگان در بخش سرمایه در گردش صورت گیرد.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه بانک توسعه صادرات یکی از بانک های پیشگام در این زمینه است بیان کرد: از آنجایی که بانک توسعه صادرات به صورت تخصصی در زمینه صادرات و توسعه آن فعالیت می‌کند یکی از بانک‌های پیشگام در این زمینه است، همچنین با توجه به ارتباط نظام‌مندی که با صادرکنندگان کشور دارد می تواند بخش قابل توجهی از این منابع را جذب کند، با ارائه وضعیت بانک و ارتباط با مشتریان خود (صادرکنندگان) به صندوق توسعه ملی، آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه را اعلام شده است.

    صالح‌آبادی ادامه داد: با تخصیص این میزان سپرده گذاری، بانک ها موظفند تا تسهیلاتی با نرخ 16 درصد در اختیار صادرکننده قرار دهند، نرخ اعلام شده در مقایسه با نرخ های جاری بازار، قابل قبول است و می تواند انگیزه خوبی برای صادرکننده گان ایجاد کند، امیدواریم با این اقدام به هدف خود یعنی توسعه صادرات غیر نفتی دست یابیم.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: این تسهیلات در اختیار بخش‌هایی که توانایی تولید صادرات محور دارند مانند بخش صنعت و کشاورزی قرار می‌گیرد، البته ارائه تسهیلات به این دو بخش با توجه به ظرفیت های خالی آنها صورت می‌گیرد.

    وی با اشاره به کشورهای مورد نظر در این باره گفت: صادرکنندگان برای صادرات محصولات خود به هر نقطه از دنیا می توانند از این تسهیلات استفاده کنند، اما در بخش ارزی مقصد اهمیت ویژه ای دارد، LC(اعتبار اسنادی) که برای صادرکنندگان باز می شود تنزیل و پول را به صورت نقدی به آنها پرداخت می‌کنیم یا خطوط کوتاه مدت در اختیار بانک های خارجی قرار دهیم تا دولت های خارجی بتوانند از بخش هایی مانند صادرات خدمات فنی کشورمان استفاده کنند.

    صالح آبادی بیان کرد: صادرکنندگان به کشورهای مختلفی که جمهوری اسلامی ایران درصدد همکاری با آنها است مانند روسیه که در حال برقراری روابط اقتصادی جدیدی با کشورمان است طبعا اولویت بیشتری خواهد داشت.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 20 هزار میلیارد ریال به همه بانک ها پرداخت می شود بنابراین هر صادرکننده ای که خوش حساب‌تر و سابقه خوبی نزد بانک ها داشته باشند می توانند از وضعیت بهتری برخوردار باشند، شاخص هایی مانند اعتبار سنجی مشتری، سهم ارزش افزوده، حجم و ارزش صادرات از اهمیت ویژه ای برای دریافت این تسهیلات بشمار می‌رود.


    *  امتیاز ویژه بانکی برای صادرکنندگان نمونه

    مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران هم از امتیاز ویژه بانکی برای صادرکنندگان نمونه خبر داد.

    رضا ساعدی فر گفت : این بانک با هدف توسعه صادرات در کشور، امتیازات ویژه‌ای را برای صادرکنندگان نمونه و آن دسته از صادرکنندگانی که اهداف اقتصادی کشور را درنظر قرار می‌دهند قائل خواهد بود.

    ما در بانک توسعه صادرات مدعی هستیم که 100درصد از منابع بانک در قالب تسهیلات در اختیار صادرکنندگان کشور قرار می‌گیرد و بانک توسعه صادرات هر صادرکننده‌ای را که فعالیت صادراتی انجام دهد و باعث ارزآوری به کشور شود ـ در صورت نیاز به منابع ـ حمایت خواهد کرد و تا حدی که توان دارد، نقدینگی لازم را برای این بخش فراهم می‌کند.

    ساعدی فر گفت : بانک توسعه صادرات تلاش می‌کند بیشتر منابع خود را در حوزه صادرات صرف کند و سال گذشته این بانک توانست در بخش ریالی، همچون سال 93 حدود 22هزار و 800 میلیارد ریال و در حوزه ارزی با رشد 100 درصدی ، حدود یک‌هزار و 943 میلیون دلار به حوزه صادرات تسهیلات پرداخت کند. به این ترتیب در مجموع بانک توسعه صادرات توانست در سال گذشته، بیش از 81 هزار و 400میلیارد ریال تسهیلات در حوزه صادرات پرداخت کند که این رقم در سال 93 ، حدود 50 هزار میلیارد ریال بوده است.

    مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران افزود : مانده تسهیلات بانک در سال گذشته چیزی حدود 140 هزار میلیارد ریال بود که بخشی از این پرداختی‌ها از محل منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانک مرکزی و حساب ذخیره ارزی انجام شده است. به هر حال با توجه به اهمیت موضوع صادرات در کشور و ارزآوری که می‌تواند برای اقتصاد ایران داشته باشد، برنامه بانک این است که میزان تسهیلات‌دهی خود را در بخش صادرات افزایش دهد، اما همانطور که اشاره شد، تحقق این هدف منوط به افزایش سرمایه و بالا بردن توان اعتباردهی بانک است.

    ساعدی فر درباره اینکه پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان در بانک توسعه صادرات با چه شرایطی و نرخ سودی انجام می‌شود ؛ گفت : مبنای پرداخت تسهیلات در بانک توسعه صادرات، به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه‌ای در حوزه صادرات این است که هر صادرکننده‌ای که به بانک مراجعه کند، در صورت داشتن اعتبار لازم و یک برنامه صادراتی مشخص و مدون، بانک تسهیلات مورد نیازش را تامین می‌کند. تسهیلات پرداختی در حوزه صادرات با حداقل نرخ‌های سودی که شورای پول و اعتبار مصوب می‌کند، در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد. اما درصورتی که صادرکننده‌ای، ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات داشته باشد، از تخفیف 2 درصدی در نرخ سود برخوردار خواهد شد. ضمن اینکه این تخفیف شامل صادرکنندگان نمونه کشوری و آن‌دسته از صادرکنندگانی که از رتبه
    اعتباری مناسب؛ یعنی a یا بالاتر برخوردار باشند خواهد شد.

    ساعدی فر اظهار داشت :‌ البته بانک توسعه صادرات سیاست‌های تشویقی مناسبی برای آن دسته از صادرکنندگانی قائل است که به کشورهایی که هدف نخست صادراتی کشور به‌شمار می‌روند، صادرات انجام دهند و تلاش می‌کند که این تعداد از صادرکنندگان را مورد حمایت لازم قرار دهد. به‌عنوان نمونه در حال حاضر یکی از کشورهای هدف صادراتی برای ایران، روسیه است که هر صادرکننده‌ای، اقدام به صادرات کالاهای مورد نیاز این کشور کند، از
    تخفیفات و سیاست‌های تشویقی این بانک بهره‌مند خواهد شد.

    ساعدی فر گفت : اولویت بانک توسعه صادرات در پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات به صادرکنندگان بخش‌های مختلف، همان اولویتی است که دولت براساس شرایط اقتصادی کشور مبنا قرار می‌دهد و سیاست‌هایش را بر همان اساس تعریف و تبیین می‌کند. بنابراین با توجه به همین سیاست، در حال حاضر آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است و حمایت تمامی بخش‌ها را می‌طلبد، تولید و توسعه محصولات دانش‌بنیان و ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشور است که می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند.

    بانک توسعه صادرات در حالی که در تلاش است به تمامی بخش‌های صادراتی ارائه تسهیلات کند، اما مبنای حمایت خود را براساس اولویت به حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی، قرار داده است. چراکه معتقدیم این بخش ضمن اینکه باعث ایجاد ارزش افزوده بالا در کشور می‌شود، می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال در کشور را ایجاد کند.

    وی در باره برنامه بانک توسعه صادرات، برای سال 95 در حوزه افزایش صادرات در کشور و حمایت از صادرکنندگان گفت : باتوجه به نقش مهم این بانک تخصصی و توسعه‌ای در حوزه صادرات، بدون تردید هر صادرکننده‌ای که در هر نقطه از ایران فعالیت صادراتی انجام می‌دهد، در صورت نیاز به منابع برای انجام فعالیت صادراتی‌اش، با توجه به امکانات و منابعی که در اختیار بانک قرار دارد، می‌تواند از حمایت بانک توسعه صادرات بهره‌مند شود.

    مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران افزود : موضوعی که وجود دارد اینکه اگر این حمایت‌ها در برخی از بازه‌های زمانی دچار کاستی‌هایی می‌شود، فقط به دلیل محدودیت منابعی است که بانک توسعه صادرات با آن مواجه است که این انتظار وجود دارد، هرچه سریع‌تر، دولت و مجلس شورای اسلامی، با اهتمام به اهمیت صادرات در کشور، این موضوع را در اولویت بررسی‌های خود قراردهند تا این بانک بتواند به نحو مطلوب‌تری در جهت حمایت از صادرکنندگان کشور گام بردارد.

    وی تاکید کرد : حمایت از تولید صادرات محور در کشور، همواره از برنامه‌های اصلی بانک توسعه صادرات به شمار می‌رود. با توجه به همین رویکرد و با در نظر گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، امسال نیز برنامه و هدف اصلی بانک، حرکت به این سمت است، اینکه بتوانیم از تولیدات صادرات محور حمایت‌های لازم را انجام دهیم تا صادرات در کشور افزایش یابد. در همین زمینه تلاش خواهیم کرد صندوق‌هایی را که در حوزه صادرات فعال هستند یا صادرکنندگانی که در حوزه صنایع کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند مورد حمایت بیشتر قرار دهیم و شرایطی را ایجاد کنیم که تولیدات کشور با هدف صادرات، در کشور رونق بگیرد.

    وی افزود : البته این بانک در حالی خود را موظف و مکلف به حمایت از بخش صادرات می‌داند و تمایل دارد این حمایت‌ها را بیشتر کند که منابع موجود در بانک توسعه صادرات این اجازه را نمی‌دهد و کمبود منابع بانک در حال حاضر به عنوان یک معضل و مانع برای حمایت از صادرکنندگان مطرح است و همین محدودیت باعث شده که نتوانیم به تمامی تقاضاها در این بخش پاسخ دهیم.

    ساعدی فر افزود : تلاش می کنیم توان اعتباردهی بانک را افزایش دهیم  و درخواست خود را به بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم. بر اساس درخواست‌های مکرر بانک، قول‌هایی در سال گذشته از سوی دولت و بانک مرکزی داده شده است که امیدواریم افزایش سرمایه بانک
    محقق شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی