عصر بازار

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به تسنیم:

توان پرداخت وام ازدواج از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را نداریم

عصر اعتبار- مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌ها امکان پرداخت وام ازدواج از منابع قرض الحسنه موجود را ندارند، گفت: پیشنهادات عملی‌مان را برای از سر گیری پرداخت وام ازدواج به دولت ارائه خواهیم داد.

توان پرداخت وام ازدواج از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را نداریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی اصغر میرمحمدصادقی صبح امروز سه‌شنبه 20 خردادماه به منظور تشریح وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج در سیستم بانکی میزبان خبرنگاران در میرداماد بود و به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

    وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های سال 92 بانک مرکزی پرداخت وام ازدواج بوده است گفت: قبل از سال 88 افرادی که ازدواج می‌کردند برای دریافت وام ازدواج باید عقدنامه خود را به سیستم بانکی برده و نسبت به اخذ این وام اقدام می‌کردند، از آنجایی که شکایات مردمی از این رویه درباره عدم تعلق تسهیلات ازدواج به برخی افراد بالا گرفته بود بانک مرکزی تصمیم گرفت سامانه ازدواج را راه‌اندازی کند.

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه به خاطر شفاف‌سازی و رفع مشکلات پرداخت وام ازدواج سامانه قرض‌الحسنه ازدواج از سال 88 راه‌اندازی شد، تصریح کرد: در ابتدای کار 8 بانک دولتی شامل بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه، کشاورزی و مسکن حضور داشتند که در سال‌های اخیر 4 بانک دولتی شامل بانک‌های پارسیان، سامان، مهر ایران و صندوق مهر امام رضا (ع) به جمع بانک‌های پرداخت وام ازدواج اضافه شدند.

    میرمحمد صادقی در ادامه به بیان آخرین آمار پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سیستم بانکی پرداخت و گفت: در سال 88 از طریق این سامانه 942 هزار و 415 نفر، در سال 89، حدود یک میلیون و 131 هزار و 664 نفر، سال 90 حدود یک میلیون و 264 هزار و 112 نفر، سال 91 به 947 هزار و 748 نفر، در سال 92 به 893 هزار و 581 نفر و از ابتدای سال 93 تا دیروز مجموعا 121 هزار و 150 نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کرده‌اند.

    وی با بیان اینکه طی 5 سال گذشته در مجموع 5 میلیون و 300 هزار و 670 نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند، گفت: بالغ بر 136 هزار میلیارد ریال در 5 سال گذشته به مردم وام ازدواج پرداخت شده است.

    یک میلیون و 143 هزار نفر در صف وام ازدواج هستند

    این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره افرادی که در صف ازدواج هستند نیز اینطور توضیح داد که تا دیروز (19 خرداد ماه) یک میلیون و 143 هزار و 60 نفر در صف وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی هستند که حداقل یک سال باید در صف بمانند.

    وی درباره فعال نبودن سامانه ازدواج برای برخی از بانک‌ها و شکایات مردم در این خصوص اظهار داشت: برخی اوقات نسبت تسهیلات به سپرده برخی‌ها به صددرصد می‌رسد و بانک مرکزی موقتا سامانه را برای آنها غیرفعال می‌کند تا زمانی که سپرده جدید بگیرند و منابعشان بالا برود.

    میر محمد صادقی تاکید کرد: آمار نشان می‌دهد با توجه به کمبود منابع قرض الحسنه در سیستم بانکی طی سال‌های گذشته در پرداخت وام ازدواج موفق بوده‌ایم و آحاد مردم موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه به تشریح نسبت تسهیلات به سپرده‌های قرض‌الحسنه در سیستم‌ بانکی پرداخت و افزود: در سال‌های 88 و 89 این نسبت 42.6 درصد بوده در حالیکه سال 89 به 90 این نسبت 9.3 درصد، در سال 90 به 91 این نسبت 27.9 درصد و در سال 91 و 92 ،26- درصد برآورد شده است.

    وی در توضیح دلایل منفی شدن نسبت تسهیلات به سپرده‌های قرض‌الحسنه در سال گذشته تصریح کرد: بسیاری از حساب‌های مردم که برای یارانه اختصاص داده اند حساب قرض‌الحسنه بوده است و از آنجایی که یارانه در حساب ماندگاری ندارد و مردم پول‌ها را از آن خارج می‌کنند این آمار در سال‌های گذشته منفی شده است اما بدون احتساب یارانه‌ها می‌توان گفت رشد سپرده‌های قرض‌الحسنه طی سال گذشته 7- درصد بوده است.

    6 دلیل بانک مرکزی برای کند شدن پرداخت وام ازدواج در سیستم بانکی

    میر محمد صادقی رشد منفی سپرده‌های بانکی را یکی از دلایل کاهش پرداخت تسهیلات وام ازدواج برشمرد و در توضیح دلیل دوم اظهار داشت: تکالیف قانونی در قانون بودجه افزایش یافته و این به کند شدن پرداخت تسهیلات شده است چرا که تکالیف قانونی در سال 89 صرفا 800 میلیارد ریال بوده که در سال‌های 92 و 93 در قانون بودجه به 46 هزار و 400 میلیارد ریال رسیده است و 55 برابر شده است.

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی دلیل سوم را تکالیف بانک‌ها از محل سایر قوانین دانست و گفت: علاوه بر این تکالیفی از محل سایر قوانین مانند ساماندهی مشاغل خانگی و ساماندهی مسکن بر روی منابع قرض الحسنه بار شده که موجب افزایش فشار مصارف شده است.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی دلیل چهارم را تعهدات دولت در سفرهای استانی عنوان کرد و افزود: همچنین در طول دولت دهم سفرهای استانی انجام شد که بابت دور اول تا سوم این سفرها مجموعا 28 هزار و 530 میلیارد ریال تکالیف به سیستم بانکی بار شده است.

    وی افزایش سرفصل‌های قرض‌الحسنه را از دیگر دلایل وضعیت منفی حساب‌های قرض‌الحسنه در سال‌های گذشته اعلام کرد و ادامه داد: همین موضوع موجب شده مشتریان و متقاضیان قرض‌الحسنه بر اساس این سرفصل‌ها اضافه شود؛ این سرفصل‌ها شامل وام‌های ازدواج جهیزیه، درمان، تعمیرات مسکن، ایجاد حمام روستایی، کمک هزینه تحصیلی، کمک برای ایجاد مسکن در روستا، نیازهای متفرقه و جوانان ودیعه مسکن زندانیان موثر (ورشکسته)، افراد معرفی شده از کمیته امداد و بهزیستی، بنیاد تعاون زندانیان، مشاغل خانگی، مصوبات سفرهای استانی، کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، صندوق‌های رفاه دانشجویان و ایثارگران و حوادث غیرمترقبه.

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی ششمین دلیل کندی پرداخت تسهیلات ازدواج را افزایش سقف وام ازدواج طی سال‌های گذشته برشمرد و گفت: قبل از سال 87، سقف وام ازدواج 10 میلیون ریال بود که در سال 87 به 20 میلیون ریال رسید و در سال‌های 88 و 89 به 35 و 30 میلیون ریال افزایش یافت. همچنین در سال‌های 90 و 91 به 50 میلیون ریال رسید.

    میر محمد صادقی در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با وجود افزایش وام ازدواج اما بانک‌ها فقط تسهیلات 3 میلیون تومانی را به متقاضیان پرداخت می‌کنند، گفت: ما مصوبه‌ای از شورای پول و اعتبار دریافت کرده‌ایم که اگر بانک‌ها منابع داشتند وام 5 میلیون تومانی پرداخت کنند.

    وی درباره نسبت تسهیلات سپرده در سال 92 گفت: این نسبت در سال گذشته به 93 درصد رسیده است چرا که از منابع تسهیلات عادی بانک‌ها هم به سمت تسهیلات قرض‌الحسنه رفته است؛ این نسبت در سال 88 به 73 درصد، 89 به 64 درصد، سال 90 به 91 درصد و سال91 به 86 درصد و 92 به 93 درصد بعد از کسب سپرده قانونی رسیده است.

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: یکی از اقداماتی که بانک مرکزی برای افزایش پرداخت وام ازدواج طی سال‌های گذشته انجام داده است ترغیب بانک‌های خصوصی برای اتصال به سامانه تسهیلات ازدواج  می‌باشد.

    میر محمد صادقی با اشاره به ماده 86 قانون برنامه پنجم مبنی بر الزام بانک‌ها برای سازوکارهای قرض الحسنه گفت: به بانک‌ها کمک کردیم تا الزام به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در آنها برداشته شود و بر همین اساس بخشنامه‌ای را سال گذشته به سیستم بانکی دادیم تا سامانه‌ای دیگر را بدون الزام به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه تشکیل دهد.

    سقف جوایز قرض‌الحسنه در سال 93 افزایش یافت/ بانک‌ها می‌توانند تا 50 میلیون تومان جایزه بدهند

    وی از افزایش سقف جوایز قرض‌الحسنه در سیستم بانکی خبر داد و گفت: در سال 93 بانک‌ها می‌توانند به جای 200 میلیون ریال مبلغ 500 میلیون ریال را برای پرداخت جوایز به حساب‌های قرض‌الحسنه اختصاص دهند.

    3 پیشنهاد عملی بانک مرکزی به دولت برای از سرگیری پرداخت وام ازدواج

    میر محمد صادقی در ادامه به تشریح پیشنهادات بانک مرکزی برای کمک به افزایش پرداخت وام ازدواج به دولت خبر داد و گفت: پیشنهاد اول این است که پرداخت وام ازدواج و جهیزیه از محل منابع اولیه بانک‌ها انجام شود البته به شرطها و شروطها، این شرط‌ها این است که دولت نسبت به پرداخت نقدی یارانه سود تسهیلات کمک کند.

    وی ادامه داد: پیشنهاد دوم این است که دولت وجوه اداره‌ شده‌ای را تخصیص دهد و معادل همان وجوه بانک‌ها وجوه بگذارند و جمع این منابع صرفا بابت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تخصیص یافت.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره پیشنهاد سوم گفت: همچنین دولت می‌تواند لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد تا بخشی از منابع صندوق توسعه ملی نسبت ریالی بابت قرض‌الحسنه ازدواج به بانک‌ها اختصاص یابد.

    و اما پیشنهادات عمومی بانک مرکزی به مردم و دستگاه‌ها

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه به ارائه پیشنهادات عمومی این بانک پرداخت و گفت: فرهنگ سازی در جهت سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه و همچنین همکاری دستگاه‌های متولی امر جهت جذب منابع و تخصیص امر ازدواج از پیشنهادات عمومی این بانک برای افزایش پرداخت وام ازدواج به حساب می‌آید.

    توان افزایش سطح وام ازدواج را نداریم/ 2 بار به بانک‌ها نامه زدیم

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که پرسید آقای نوبخت سخنگوی دولت طی هفته‌های اخیر اعلام کرده پرداخت وام ازدواج باید از سر گرفته شود، بانک مرکزی جدا از پیشنهادات مذکور چه اقداماتی را برای از سرگیری پرداخت وام ازدواج انجام داده است گفت: امیدواریم از طریق وصولی‌ها و رشد سپرده‌ها بتوانیم منابعی وام ازدواج اختصاص دهیم.

    میر محمد صادقی اضافه کرد: یکی دو بار به بانک‌ها نامه زدیم که اولویت اول شما باید پرداخت تسهیلات ازدواج باشد؛ اما باید توجه داشت که تکالیف، سرفصل‌ها و کاهش رشد سپرده‌ها مشکلات زیادی را برای سیستم بانکی در این زمینه ایجاد کرده است.

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد: دیگر از طریق منابع قرض‌الحسنه توانایی نداریم سطح وام ازدواج را افزایش دهیم.

    وی در پاسخ به اینکه آیا این پیشنهادات را به دولت ارائه داده‌اید یا خیر، گفت: پیشنهادات در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی مطرح خواهد شد و بعد از تایید رئیس کل بانک مرکزی به دولت می‌رود، بعد از تصویب دولت قطعا در شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد.

    میر محمد صادقی همچنین در خاتمه از اختصاص 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای کمیته امداد در سال جاری خبر داد و گفت: اگر رشد سپرده‌ها مثل پارسال باشد و منفی نشود با 43 هزار میلیارد ریال منابع، 46 هزار میلیارد ریال تکالیف و 60 هزار میلیارد ریال برای سرفصل ازدواج مواجه خواهیم بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی