عصر بازار

شاخص ارزی به میانه کانال نزدیک‌تر شد

طلا و یورو علیه دلار

عصر اعتبار- دلار که روز دوشنبه از مسیر نزولی خارج شده بود، روز سه‌شنبه بار دیگر در فاز کاهشی قرار گرفت. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی با ۴ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۵۳ تومان رسید.

طلا و یورو علیه دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، نوسانات قیمت دلار در روزهای اخیر بیش از هر عاملی ناشی از تغییر و تحولات بازارهای جهانی بوده است. «افزایش بهای اونس تا مرز هزار و 300 دلار» و «تقویت ارزش یورو در برابر دلار» دو عاملی بودند که در روز سه‌شنبه موقعیت معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار دادند. دیگر عامل خارجی که شاخص ارزی را تحت‌فشار قرار داد، «پایین آمدن نرخ حواله درهم» بود. در چهارمین روز هفته، از یکسو افزایش دوباره طلای جهانی در آستانه مرز هزار و 300دلار، خالی‌فروشان سکه را در مسیر فروش ارز قرار داد و از سوی دیگر، تقویت ارزش یورو و بالا رفتن ارزش آن در بازار داخلی منجر به جابه‌جایی برخی معامله‌گران دلار به سمت ارز اروپایی شد. روز سه‌شنبه ماندن اونس در آستانه مرز هزار و 300 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر نیز نتوانست سکه تمام را در مسیر افزایشی قرار دهد و فلز گرانبهای داخلی با کاهش 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 45 هزار تومان رسید.

    شروع در محدوده 3460

    روز گذشته، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 460 تومان آغاز کرد تا برخی معامله‌گران تصور کنند که ارز مذکور در مسیر افزایشی قرار گرفته و رخت خود را بسته که از میانه کانال 3 هزار و 400 تومان به سوی محدوده‌های بالاتر حرکت کند. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 460 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. با وجود این افزایش، در ادامه روز به سرعت انتظارات افزایشی آرام گرفت و شاخص ارزی در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که تا ساعت یک بعدازظهر قیمت تا کف محدوده 3 هزار و 450 تومان پایین آمد. از ساعت یاد شده، بازار نوسانات چندانی را تجربه نکرد و ضمن مقاومت در محدوده 3 هزار و 450 تومان، گاهی تا قیمت 3 هزار و 454 تومان نیز بالا رفت. نهایتا، روز سه‌شنبه شاخص ارزی با قیمت 3 هزار و 453 تومان به کار خود پایان داد که 4 تومان کمتر از روز دوشنبه بود.

    به گفته فعالان، اواخر روز سه‌شنبه انتظارات کاهشی در بازار اوج گرفته بود و همه از احتمال شکسته شدن مرز 3 هزار و 450 تومانی صحبت می‌کردند؛ با این حال، حداقل تا ساعت 4 بعدازظهر این مرز شکسته نشد. ممکن است پس از این ساعت در بازار، دلار سطح مذکور را بشکند و به سمت هدف انتظاری معامله‌گران یعنی قیمت 3 هزار و 440 تومان حرکت کند. با وجود این کمتر کسی در بازار اعتقاد داشت که شاخص ارزی قرار است به زیر نقطه قیمتی یاد شده برود. برخی فعالان حتی اعتقاد داشتند که هرگونه بازگشت قیمت اونس به محدوده پایین‌تر موقعیت معامله‌گران در بازار داخلی را تغییر خواهد داد و ممکن است تحت‌تاثیر آن دلار به سرعت در جاده افزایشی قرار بگیرد. همچنین، در چنین شرایط پیچیده‌ای، برخی معامله‌گران ترجیح داده‌اند که فعالیت خاصی در بازار انجام ندهند و منتظر آشکار شدن جهت قیمتی بازار و آزاد شدن نسبی دلار از بند اونس باشند.

    سرعت‌گیر طلا، یورو، درهم

    در روزهای گذشته، بازار ارز داخلی به‌شدت تحت‌تاثیر نوسانات بازارهای جهانی قرار گرفته و موقعیت معامله‌گران را دستخوش تغییرات زیادی کرده است. بالا رفتن قیمت اونس جهانی و تقویت ارزش یورو در برابر دلار دو عامل خارجی بودند که روز سه‌شنبه بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار دادند. پایین آمدن نرخ حواله درهم دیگر عامل خارجی بود که بازار تحت‌تاثیر آن قرار داشت. به گفته فعالان، افزایش ارزش اونس در بازارهای جهانی موجب شدکه فروش ارز توسط خالی‌فروشان سکه افزایش پیدا کند و از سوی دیگر، شماری از معامله‌گران ارزی سرمایه خود را وارد بازار سکه کردند. به اعتقاد حاضران در بازار، خالی‌فروشان سکه که انتظار بالا ماندن ارزش اونس را نداشته‌اند، همچنان سعی کرده‌اند با فروش ارز و پایین نگه داشتن دلار، بازار خود را تنظیم کنند. معامله‌گران سکه از ابتدای هفته جاری فعالیت خود در بازار دلار را افزایش دادند و به جز روز یکشنبه در سایر روزها در تعیین قیمت ارز تاثیرگذار بوده‌اند. دلیل ورود سکه بازان به بازار دلار، رسیدن اونس به آستانه مرز هزار و 300 دلار در روز جمعه بود. پس از این، اکثر معامله‌گران داخلی انتظار داشتند که قیمت اونس در روزهای ابتدایی کاری بازارهای جهانی اصلاح شود،‌ ولی این اتفاق تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه به‌طور جدی رخ نداد تا سکه‌بازان ناچار شوند از طریق بازار ارز معاملات خود را از ضرر زیاد خارج کنند. این در حالی است که سکون نسبی دلار موجب شده که برخی معامله‌گران ارزی وارد بازار سکه و طلا شوند و سعی کنند در آن بازار نوسان‌گیری کنند.

    از سوی دیگر جدا از افزایش ارزش اونس، تقویت ارزش یورو در برابر دلار دیگر عاملی بود که روز سه‌شنبه بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. در چهارمین روز هفته، تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی موجب بالا رفتن قیمت این ارز در بازار داخلی شد. روز سه‌شنبه، یورو با 25 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 998 تومان رسید. به گفته فعالان، صعود قیمت یورو دیگر عاملی بود که موجب شد دلار بازان به سوی بازار این ارز اروپایی روانه شوند و سعی کنند از نوسانات آن کسب سود کنند.به این ترتیب،‌ می‌توان گفت که گرفتاری دلار در دامنه محدود موجب شده که تعدادی از معامله‌گران به‌طور موقت از این بازار به بازارهای دیگر مهاجرت کنند.

    جدا از این مهاجرت، روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم به ابتدای محدوده 940 تومان نزدیک شد. کاهش قیمت حواله درهم یک نشانه کاهشی دیگر بود که انتظارات معامله‌گران در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. نرخ حواله درهم با قیمت دلار در بازار داخلی رابطه مستقیم دارد و به‌طور سنتی کاهشی یکی به افت دیگری می‌انجامد. دلیل این موضوع را باید در میخکوب بودن نرخ درهم به دلار جست‌وجو کرد. به گفته فعالان، بالا رفتن ارزش نرخ حواله درهم در دبی منجر به خروج دلار از بازار داخلی و تبدیل آن به درهم می‌شود. به این ترتیب، پایین آمدن نرخ حواله درهم نشانه‌ای از ماندن ارز در بازار داخلی و عدم خروج آن است. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران در ایران و دبی به‌طور همزمان فعالیت می‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود تغییرات قیمت این دو ارز به سرعت در هر دو بازار منتقل شود.

     

    صعود رسمی ارزهای مهم

    روز سه‌شنبه، 3 ارز مهم دلار، یورو و پوند در مسیر افزایشی قرار گرفتند. در چهارمین روز هفته، نرخ رسمی دلار با 2 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 32 تومان و یک ریال رسید. افزایش نرخ رسمی دلار در شرایطی صورت گرفته است که شاخص دلار در بازارهای جهانی در روزهای اخیر کمی تضعیف شده است. به‌نظر می‌رسد، افزایش دلار مبادله ای در راستای نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار صورت گرفته است. همسو با افزایش دلار،‌ نرخ رسمی یورو نیز افزایش یافت و با حدود 21 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 497 تومان رسید. عامل اصلی صعود نرخ رسمی ارز اروپایی ناشی از تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار بود. در کنار دلار و یورو، روز سه‌شنبه نرخ رسمی پوند نیز با 23 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 453 تومان رسید.

    سکه قربانی انتظارات

    سکه از روز یکشنبه هفته جاری قربانی انتظارات معامله‌گران بازار خود شده است. سکه که روز شنبه به بالاترین قیمت 32 ماهه رسیده بود، از روز یکشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گفته فعالان، تغییر روند مسیر فلز گرانبهای داخلی ناشی از انتظارات معامله‌گران آن بوده که تصور داشتند بهای اونس در ابتدای بازارهای جهانی با اصلاح همراه خواهد بود. همین موضوع موجب شد که روز سه‌شنبه نیز سکه طلا با وجود بالا ماندن اونس طلا، 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت یک میلیون و 45 هزار تومان برسد. در شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد معامله‌گران سکه از رشد غیرمنتظره بهای اونس بازمانده‌اند و سعی دارند از طریق دلار، بازار خود را اداره کنند. باید دید در روزهای آینده معامله‌گران سکه در قبال نوسانات اونس چه استراتژی را در پیش خواهند گرفت و چه زمانی از فاز احتیاطی خارج خواهند شد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی