عصر بازار

"بانک‌های توسعه‌ای" ابزار مهم دولت‌ها برای رسیدن به رشد اقتصادی هستند

عصر اعتبار- بانک‌های توسعه‌ای، ابزارمهم دولت‌ها برای دستیابی به رشد اقتصادی هستند.

"بانک‌های توسعه‌ای" ابزار مهم دولت‌ها برای رسیدن به رشد اقتصادی هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، این مطلب را آقای دکتر سیدحسین میرجلیلی، مشاور ارشد سابق مدیر اجرایی گروه بانک جهانی، صبح امروز در جمع مدیران بانک توسعه صادرات بیان کرد و افزود: بانک‌های توسعه ای که از آن با عنوان بانک‌های سیاستی هم نام می‌برند، ابزارمهم دولت‌ها برای دستیابی به رشد اقتصادی از طریق اعطای وام و اعتبار، تضمین خدمات مشاوره ای و ظرفیت سازی هستند.    

    این پژوهشگر اقتصادی در سخنرانی خود با عنوان "بانک‌های توسعه ای و گروه بانک جهانی" افزود: گروه بانک جهانی و بانک توسعه صادرات ایران، از نوع بانک توسعه ای هستند.

    وی خاطر نشان کرد: دستیابی به توسعه نیازمند“سرمایه گذاری میان و درازمدت“ در پروژه های توسعه، با ”سود یا کارمزد پایین بانکی“ و توسط ”نهادهای مالی تخصصی“ و دارای ”وظیفه تامین مالی طرح های توسعه ای“ است.

    دکتر میرجلیلی نقش دولت‌ها را تعیین وظیفه بانک توسعه ای، تامین سرمایه اولیه، و راه اندازی و کنترل  آن دانست.

    وی افزود: بانک توسعه ای بعدا می تواند از طریق بازار سرمایه و یا با قبول سپرده، به تجهیز منابع بپردازد.

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بحران مالی 2007-2009، بانک‌های توسعه ای، با تداوم وام دهی در زمانی که بانک‌های خصوصی، وام دهی خود را کاهش دادند، نقش مخالف چرخه کسب و کار، ایفا کردند.

    دکتر میرجلیلی گفت: طی 20 سال گذشته،همزمان با خصوصی سازی نهادهای مالی، تاسیس بانک‌های توسعه ای به صورت بانک‌های دولتی انجام شده است. مانند:بانک توسعه بلغارستان، بانک توسعه تایلند، بانک توسعه مکزیک، آژانس تضمین اعتبار صادراتی عمان، بانک توسعه هند.

    مشاور ارشد سابق مدیر اجرایی گروه بانک جهانی با بیان اینکه، بریتانیا در 2012 ،“بانک سبز“ را برای توسعه محیط زیست تاسیس کرد و ایالات متحده قرار است بانک توسعه زیرساخت ایجاد کند، گفت: در بررسی بانک جهانی، در پایان سال 2009، بانک‌های توسعه ای مورد بررسی،بیش از 2 هزار میلیارد دلار دارایی داشته اند.

    دانشیار پژوهشکده اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تقسیم‌بندی بانک‌های توسعه ‌ای تصریح کرد: بانک‌های توسعه ای که کمتر از 1 میلیارد دلار دارایی دارند، کوچک؛  بانک‌های توسعه ای که بین1 میلیارد و 9.9 میلیارد دلار دارایی دارند، متوسط ؛ بانک‌های توسعه ای که بین10 میلیارد و 99 میلیارد دلار دارایی دارند، بزرگ و نهایتا بانک‌های توسعه ای که بیش از 100 میلیارد دلار دارایی دارند، مگا بانک به حساب می آیند.

    وی به چند نمونه مگا بانک در جهان اشاره داشت و گفت: بانک‌های توسعه مگا بانک شامل بانک توسعه چین، بانک توسعه برزیل و دو بانک توسعه KFW و NRW در آلمان است که دارایی این بانک‌ها، بیش از دارایی بانک جهانی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی