عصر بازار

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی:

۸۰ درصد بیمه‌گذاران کشاورز از صندوق غرامت می‌گیرند

عصر اعتبار- قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: هنوز ۴۰۰ میلیارد تومان از غرامت بابت خسارت‌های وارد شده به کشاورزان در سال زراعی ۹۴-۹۳ پرداخت نشده است.

۸۰ درصد بیمه‌گذاران کشاورز از صندوق غرامت می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمدابراهیم حسن‌نژاد گفت:‌ بیش از 3.5 میلیون هکتار از اراضی زراعی کشاورزی تحت پوشش بیمه کشاورزی است و سالانه حدود 520 هکتار از سطح باغات کشور بیمه می‌شود.

    قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی افزود: به جرأت می‌توان گفت که در هیچ کدام از کشورهای منطقه حتی ترکیه چنین سطحی زیر پوشش بیمه کشاورزی وجود ندارد.

    وی در پاسخ به این سوال که وسعت کشاورزی در کشورهای منطقه قابل قیاس با ایران نیست، پس چگونه می‌توان ادعا کرد که سطح پوشش بیمه کشاورزی ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر است، گفت:‌ ایران از نظر سطح پوشش بیمه در رتبه سوم و چهارم دنیا، ‌حتی در مقایسه با کشورهای اروپایی قرار دارد.

    حسن‌نژاد بیان داشت: اگرچه بیش از 30 سال از قدمت بیمه کشاورزی در ایران نمی‌گذرد، اما از نظر سطوحی که توسط بیمه پوشش داده می‌شود، ایران جزء کشورهای رده اول دنیا قرار دارد.

    قائم‌مقام صنعت بیمه کشاورزی با بیان اینکه 80 درصد صنعت طیور کشور بیمه است، گفت: سالانه حدود 850 میلیون قطعه طیور در کشور بیمه می‌شود.

    وی تصریح کرد: در مجموع در بخش کشاورزی (دام، طیور، زراعت و باغبانی) 40 درصد از بخش تحت پوشش بیمه کشاورزی است.

    حسن‌نژاد با بیان اینکه 34 درصد اراضی زراعی و 27 درصد اراضی باغی تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دارد، گفت:‌ کل زراعت کشور قابلیت بیمه ندارد و ممکن است در بعضی بخش‌ها کشاورزی و کشت بیمه‌پذیر نباشد.

    قائم‌مقام صنعت بیمه کشاورزی در مورد اراضی زراعی که بیمه‌پذیر نیست، اظهار داشت: به عنوان مثال با توجه به محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب، شالیزارهای این مناطق مشمول بیمه کشاورزی نمی‌شود.

    وی افزود: همچنین مناطق پرخطر و اراضی که ضریب ریسک در آن بالاست، قابلیت بیمه‌پذیری ندارد.

    حسن‌نژاد بیان داشت: در مجموع حدود 15 درصد از اراضی زراعی کشور قابلیت بیمه ندارد و فقط 85 درصد از کل اراضی مشمول بیمه است.

    قائم‌مقام صنعت بیمه کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا کشاورزان از پرداخت غرامت توسط صندوق بیمه رضایت ندارند و چرا تمایل کشاورزان برای بیمه محصولات کشاورزی زیاد نیست، گفت: ‌باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود، تا انتظارات کشاورزان از صندوق بیمه منطقی‌تر باشد.

    وی افزود: صندوق بیمه کشاورزی یک صندوق 100 درصد حمایتی و غیر سود ده است و نگاه این صندوق به سمت سود و انتفاع نیست.

    حسن‌نژاد گفت: طی 5 سال گذشته به ازای هر یک ریالی که به عنوان حق بیمه از کشاورزان اخذ شده بین 4 تا 5 ریال به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

    قائم‌مقام صنعت بیمه کشاورزی تصریح کرد: به طور متوسط 25 درصد حق بیمه از کشاورزان و 75 درصد از دولت دریافت می‌شود، بنابراین طبیعی است که بابت غرامت ناشی از خسارت‌ها چندین برابر حق بیمه‌ای که از بیمه‌گذار دریافت می‌شود، به آن پرداخت می‌شود.

    وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد از کشاورزانی که محصول خود را بیمه می‌کنند، ‌سالانه از صندوق غرامت می‌گیرند، افزود: از 2.5 میلیون بیمه‌گذار در سال حدود یک میلیون و 350 هزار کشاورز از صندوق غرامت می‌گیرند.

    حسن‌نژاد افزود: بیمه‌‌گذار با توجه به سهم پرداختی خود به صندوق در صورت وقوع خسارت، غرامت دریافت می‌کند، بنابراین اگر قرار باشد غرامت بیشتری به کشاورزان پرداخت شود؛ از بین کشاورز و بیمه‌گذار یکی باید سهم پرداختی خود را به صندوق بیمه کشاورزی افزایش دهد.

    قائم‌مقام صنعت بیمه کشاورزی با بیان اینکه افزایش حق بیمه دولت که 75 درصد است، امکان‌پذیر نیست و در بیشتر مواقع هم توان افزایش پرداخت حق بیمه توسط کشاورزی وجود ندارد.

    حسن‌نژاد گفت: تعهد صندوق به بیمه‌گذار بر اساس میزان حق بیمه‌ای است که از کشاورز دریافت می‌کند و در صورتی که میزان تعرفه افزایش یابد تعهد هم افزایش می‌یابد.

    وی افزود:‌رقم غرامت بر اساس هزینه تولید محاسبه می‌شود و هدف صندوق هم آن است که بعد از خسارت سرمایه کشاورز برای ادامه فعالیت به آن بازگردانده شود.

    حسن‌نژاد تصریح کرد: بنابراین در صورتی که کشاورز بر اساس تناژ تولیدی قصد دریافت غرامت را دارد، باید از سهم خود حق بیمه بیشتری به صندوق بپردازد.

    وی با بیان اینکه پرداخت غرامت در بخش دام و طیور واقعی‌‌تر است، گفت: در آنفلوانزای اخیر پرندگان در قم 35 میلیارد تومان به مرغداران بیمه شده خسارت دیده غرامت پرداخت شد.

    قائم‌مقام صنعت بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه بیمه‌های فروخته شده سال زراعی جاری به کشاورزان واقعی‌تر است، تصریح کرد:‌ در گذشته تعهد صندوق بابت غرامت هر هکتار گندم دیم 250 و گندم آبی 800 هزار تومان بود که در سال 94، به ترتیب به 400 هزار و 2 میلیون تومان افزایش یافته است.

    وی افزود: حدود 153 رسته و 204 خطر در بخش کشاورزی تحت پوشش بیمه است.

    حسن‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا برای محصولات استراتژیک مانند گندم و برنج شرایط بیمه ویژه‌ای وجود دارد،‌گفت: میزان پرداختی دولت بابت حق بیمه یک محصول بر اساس اهمیت آن متفاوت است. به عنوان مثال 80 درصد حق بیمه گندم توسط دولت پرداخت می‌شود.

    وی افزود: در برخی از محصولات هم حق بیمه پرداختی دولت به 40 درصد کاهش و سهم کشاورز به 60 درصد افزایش می‌یابد.

    قائم‌مقام صنعت بیمه کشاورزی بیان داشت: به طور متوسط سهم دولت و کشاورز بابت پرداخت حق بیمه به ترتیب 75 و 25 درصد است.

    وی گفت: 40 درصد از گندم‌زارهای کشور که قابلیت بیمه‌پذیری دارد، تحت پوشش بیمه است.

    حسن‌نژاد در ادامه به مشکلات صندوق و علت تأخیر در پرداخت غرامت‌ها اشاره کرد و گفت: از سال 88 تاکنون به دلیل تأخیر در پرداخت حق بیمه دولت به صندوق ناچار بوده‌ایم، پرداخت غرامت به کشاورزان را با استقراض از بانک کشاورزی تأمین کنیم.

    قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه تعهدات صندوق بیمه به کشاورزان به غیر از سال 94 به طور کامل پرداخت شده است، گفت: صندوق بیمه مبلغ قابل توجهی به بانک کشاورزی بابت پرداخت غرامت به کشاورزان مقروض است.

    وی افزود: تأخیر پرداخت حق بیمه دولت به صندوق منجر به تأخیر در پرداخت غرامت کشاورزان می‌شود، به طوری که در سال زراعی 94-93 حدود 860 میلیارد تومان به کشاورزان غرامت پرداخت شد، اما هنوز 400 میلیارد تومان غرامت خسارت‌های وارد شده به کشاورزان پرداخت نشده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو