عصر بازار

اونس از مرز ۱۳۰۰دلار فاصله گرفت

تضعیف طلا در گام پنجم

عصر اعتبار- اونس طلا در اولین هفته ماه مه، پنجمین ماه سال میلادی، ۳/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۲۸۸ دلار رسید تا بخشی از قوت فنی خود را از دست داده باشد. با این همه اونسی که سال ۲۰۱۶ را با قیمت ۱۰۶۱ دلار آغاز کرده است، هم‌اکنون فاصله زیادی از کانال ۱۳۰۰ دلار ندارد.

تضعیف طلا در گام پنجم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، خوش‌بینی کوتاه‌مدت به روند فلز زرد ادامه دارد، اما افت هفته گذشته از شدت آن کاسته است. 56 درصد کارشناسان حرفه‌ای و 63 درصد سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند طلا در هفته جدید کاری که از فردا دوشنبه آغاز می‌شود، رشد کند، ولی این درصدها کاهش «افزایشی»‌های بازار را نشان می‌دهد. دلیل کاهش خوش‌بینی را می‌توان در روند هفته گذشته جست‌وجو کرد.

    افت از اوج

    اونس طلا که هفته را با قیمت 1292 دلار‌ آغاز کرده بود، در اولین روز کاری هفته تا اوج 15 ماهه 1306 دلاری هم بالا رفت،‌ اما در نهایت روی قیمت 1290 دلار ایستاد. رشد روز دوشنبه اونس تا اوج 15 ماهه موضوع عجیبی نبود چراکه فلز زرد در هفته پیش از آن 60 دلار جهش قیمت را تجربه کرده بود. اما در قیمت‌های بالا معمولا بخشی از معامله‌گران به سودگیری رو می‌آورند و قیمت‌ها را کاهش می‌دهند. جالب اینجا است که این سودگیری تا روز جمعه ادامه داشت. دیگر خبر مهم روز، اوج‌گیری ارزش ین ژاپن مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخ در 5/ 1 سال گذشته بود که بازارهای سهام این کشور را بیش از پیش تحت‌فشار قرار داد. بانک مرکزی ژاپن ماه‌ها است تلاش می‌کند با سیاست‌های انبساطی ارزش پول این کشور را پایین نگه دارد، اما نگرانی‌های اقتصادی، ین را که از پناهگاه‌های ارزی است تقویت کرده است. رشد ین از عوامل ضعف دلار بوده است. البته برخی داده‌ها از اقتصاد آمریکا و همچنین تعویق افزایش نرخ‌های بهره در این کشور نیز اثر مشابهی داشته‌اند. با این همه دلار از میانه هفته با جهش اصلاحی روبه‌رو شد. روز دوشنبه بازارهای چین تعطیل بودند، اما بازارهای سهام دیگر با افت خود در مقعطی به طلا کمک کردند. بازارهای سهام آمریکا دوشنبه تحت‌فشار قرار گرفتند گرچه بعد از کف روزانه بالا آمدند.

     

    ادامه افت

    قیمت نهایی روز سه‌شنبه 1286 دلار بود. افت 4 دلاری روز سه‌شنبه ناشی از سودگیری معامله‌‌گرانی بود که روز دوشنبه بالاترین قیمت‌ها را در 15 ماه گذشته تجربه کرده بودند. در این روز شاخص دلار نیز با جهش اصلاحی روبه‌رو شد تا فشار بیشتری بر طلا وارد شود. همزمان بهای نفت خام نیز تضعیف شد تا عامل خارجی دوم نیز به ضرر طلا عمل کرده باشد. سه‌شنبه در بازارهای جهانی سهام، ریسک‌پذیری افزایش و در نتیجه فشار فروش کاهش یافت که تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را نیز کاهش داد. البته بخشی از بازارهای سهام در ابتدای روز تحت فشار داده‌های بد از اقتصاد چین قرار گرفتند. شاخص مدیران خرید کائیکسین برای ماه آوریل 4/ 49 واحد اعلام شده است. این شاخص برای دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه مارس، 7/ 49 واحد اعلام شده بود.

    دیگر خبر روز سه‌شنبه، کاهش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی استرالیا بود که گامی دیگر از سوی یک بانک مرکزی در جهت انبساطی‌تر کردن سیاست‌های پولی بود. در این روز اتحادیه اروپا هم در گزارشی عنوان کرد که رشد منطقه یورو در سال 2016 با کاهش روبه‌رو خواهد شد. این کاهش که مهم‌ترین دلیل آن کاهش رشد اقتصاد چین است، رشد منطقه یورو را براساس پیش‌بینی‌ها به 6/ 1 درصد خواهد رساند. در ماه فوریه رشد 7/ 1 درصدی برای منطقه یورو پیش‌بینی شده بود. اخبار بد اقتصادی همیشه به نفع طلا است، اما سه‌شنبه اثر عوامل کاهشی بیشتر بود.

     

    ورود به محدوده 1270

    اونس روز چهارشنبه به قیمت 1279 دلار افت کرد تا 7 دلار دیگر از ارزش خود را از دست داده باشد. این افت نیز باز ناشی از سودگیری معامله‌گران و اثرگذاری عوامل خارجی بود. در سومین روز کاری هفته همزمان با ادامه فروش‌های سودگیری، ادامه رشد شاخص دلار و افت نفت خام به ضرر طلا تمام شد. چهارشنبه گزارش ADP از اشتغال‌زایی آمریکا نیز منتشر شد که نشان می‌داد اقتصاد آمریکا در ماه آوریل 156 هزار شغل ایجاد کرده است، رقمی که کمتر از انتظارهای 200 هزار موردی بود. این رقم بد به رشد طلا کمک کرد با این همه فلز زرد در کل توان رشد بیشتر را نداشت. البته مانند همیشه گزارش اشتغال‌زایی دولت که در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود، بیشتر مورد انتظار بود. به این ترتیب اونس در این روز تحت‌تاثیر عوامل گوناگون کف و سقف 1271 و 1288 دلاری را تجربه کرد، اما در نهایت روی قیمت 1279 دلار ایستاد.

    باز هم افت

    بدشانسی طلا در روز پنج‌شنبه نیز تکرار شد؛ چراکه اونس در این روز نیز از اوج روزانه پایین آمد. اونس در این روز تا بهای 1285 دلار جهش کرد اما بعد تحت‌تاثیر رشد شاخص دلار با افت روبه‌رو شد و روی قیمت 1277 دلار ایستاد. همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام نیز با کاهش روبه‌رو شد تا فشار مضاعفی بر طلا وارد شود. به این ترتیب روند روز سه‌شنبه در دو روز بعد از آن هم تکرار شد تا اونس ظرف 4 روز کاری از قیمت 1292 دلار به قیمت 1277 دلار برسد.به این ترتیب معکوس شدن روند دلار از یکسو و ناتوانی طلا در ماندن در کانال 1300 دلار باعث شد اونس نه تنها از کانال 1300 دلار پایین بیاید؛ بلکه دو محدوده دیگر نیز افت کرد. اونس در روزهای منتهی به جمعه عمدتا در محدوده‌های 1270 و 1280 دلار نوسان داشت، اما روند افت روز جمعه پایان گرفت.

     

    لطف داده‌های بد

    اونس روز جمعه را با قیمت 1284 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان‌های انتظاری رو آورد. این انتظار تا زمان انتشار گزارش اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی آمریکا در ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران ادامه یافت. مهم‌ترین داده هر ماه میلادی، گزارش اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است که در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود. در اولین جمعه ماه مه، آمار ماه آوریل منتشر شد که به‌شدت مورد توجه معامله‌گران بود. داده‌های گزارش وزارت کار آمریکا از آنجا مهم است که وضعیت بازار کار ایالات‌متحده به شدت بر سیاست پولی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو تاثیر می‌گذارد. براساس گزارش روز جمعه اقتصاد آمریکا در ماه آوریل، 160 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 203هزار مورد بود. به این ترتیب این داده بسیار بدتر از انتظارها بود و موجب جهش طلا شد. اونس که در ساعت 5 به قیمت 1279 دلار رسیده بود، در مقطعی از روز جمعه تا قیمت 1298 دلار هم جهش کرد؛ اما در نهایت روی قیمت 1288 دلار ایستاد.

    نتیجه نوسان‌های شدید اونس طلا در هفته گذشته افت اندک اونس بود. اما افت روزهای قبل از جمعه، خوش‌بینی‌ها را کم کرده است، گرچه رشد روز آخر، تعداد خوش‌بین‌ها را قابل توجه نگه داشته است. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان را به همراه رویدادها و داده‌های مهم هفته در اختیار خواهید داشت.در شرایطی که اونس پس از جهش بیش از 20 درصدی در 4 ماه اول سال جاری میلادی،‌ماه پنجم را با افت قیمت‌ها آغاز کرده، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه اوپن‌هایمر می‌گوید که قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی الگویی شبیه سال 1999 میلادی دارد و قیمت طلا در کوتاه‌مدت با فشار بیشتری روبه‌رو خواهد شد.اونس در آن سال پس از جهش ابتدای سال با افت روبه‌رو شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو