عصر بازار

سهم مردم درپرداخت هزینه‌های درمانی به جز فرانشیز، افزایش نمی یابد

عصر اعتبار- قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همدلی و همزبانی جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی مهمترین عاملی است که منجر به کاهش چشمگیر دریافت های غیرقانونی شده است.

سهم مردم درپرداخت هزینه‌های درمانی به جز فرانشیز، افزایش نمی یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با موضوع " بررسی تعرفه های پزشکی و دریافت های غیرمتعارف" اجرا شد، با اشاره به اینکه، دریافت های غیر قانونی دو ریشه دارد، گفت: یکی رابطه مالی پزشک و بیمار است و در هر کشوری که سیستم پوشش همگانی مطلوبی نباشد این رابطه به چشم می خورد و دوم نقش بیمه یا دولت است که در تامین منابع حوزه سلامت نقش مهمی دارند.

    کاهش زیرمیزی ناظران بین المللی را شگفت زده کرد

    معاون کل وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر دریافت های غیرقانونی در حوزه سلامت گفت: با افتخار اعلام می کنم که با همکاری خوب جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی بحث دریافت های غیرمتعارف در بیمارستان های دولتی به صفر رسیده و در بخش خصوصی در شهرستانها نیز به ندرت دیده می شود این موضوع همچنین در بخش خصوصی تهران هم کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

    به گفته دکتر حریرچی، همدلی و همزبانی مهمترین عاملی است که منجر به این موفقیت بزرگ شد و این رویداد سبب شگفت زدگی ناظرین بین المللی نیز شده است.

    دکتر حریرچی در ادامه افزود: بر اساس بند ه ماده 38 برنامه پنجم توسعه و ماده 10 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور که اخیرا توسط مجلس به تصویب رسیده است، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است هرسال قبل از تصویب بودجه و قبل از شروع سال جدید، نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای همه ارائه دهندگان به قیمت واقعی و با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف اقدام کند .

    وی با اشاره به اینکه، در 10 سال گذشته تعرفه های پزشکی هیچ وقت به موقع ابلاغ نشده است، در ادامه افزود: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای سال 95 ، حدود پنج ماه قبل از پایان سال 94 نرخ های جدید تعرفه های پزشکی را پیشنهاد دادند، اما هنوز این نرخ تصویب و ابلاغ نشده است.

    معاون کل وزارت بهداشت افزود: از تعداد 9 عضو شورای عالی بیمه، تنها دو عضو آن ارائه دهندگان خدمات هستند که یکی وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت و دیگری سازمان نظام پزشکی است بنابراین هفت عضو دیگر تامین کننده منابع، از دستگاههای دیگر هستند.

    وی در ادامه گفت: وزارت بهداشت دنبال تولیت با حکمرانی خوب است و اگر شورای عالی بیمه تحت نظارت وزارت بهداشت باشد این نابسامانی ها حل خواهند شد.

    قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه حوزه سلامت یک حوزه خدماتی است و قسمت عمده هزینه های این حوزه مربوط به حقوق و دستمزد نیروی انسانی است ، خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه خدمات بهداشتی درمانی در واقع از نوع افزایش حقوق و دستمزدی است که هرساله برای کارکنان دولت و کارکنان بخش غیر دولتی و خصوصی شامل کارگران و دیگر گروهها انجام می شود ، قاعدتا در این زمینه میزان تورم موجود در جامعه را هم باید در نظرداشت.

    به گفته دکتر حریرچی ، در تمام دنیا وزارت بهداشت کشورهایی ضعیف تلقی می شوند که پرداختی مستقیم از جیب مردم بابت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی بالا باشد، که این امر در کشور ما خط قرمز وزارت بهداشت است.

    در همه کشورها کتاب تعرفه خدمات سلامت بومی سازی می شود

    سخنگوی وزارت بهداشت تعرفه را ابزار سیاستگذاری دانست و گفت: همه کشورها کتاب تعرفه خدمات سلامت را از ابتدا بومی سازی کرده و با توجه به مقتضیات کشور خودشان اصلاحاتی در آن انجام می دهند سپس بعنوان معیار از آن استفاده می کنند.

    وی خاطرنشان کرد: متاسفانه همواره گروهی هستند که نمی خواهند نظارت ها صورت پذیرد و ترجیح می دهند با جوسازی های بی اساس و غیر مستند، میز مذاکره هوا باشد و این قطعا به نفع مردم نخواهد بود.

    سهم مردم در پرداخت ها به جز فرانشیز، افزایش نمی یابد

    دکتر حریرچی ادامه داد: در دو سال گذشته علیرغم اینکه ارزش نسبی تعرفه ها افزایش داشته است، اما پرداختی خانوار ها برای خدمات درمانی بطور واضحی کاهش داشته است همچنین با ابلاغ تعرفه های جدید سهم مردم در پرداخت ها به غیر از فرانشیز افزایش نمی یابد.

    معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی ایسپا، از بیماران یک ماه پس از ترخیص در خصوص نحوه و کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان های دولتی نظرسنجی صورت گرفته که خوشبختانه نتایج مثبتی داشته است.

    وی افزود: با حمایت مجلس و دولت گام های بزرگی در بهبود خدمات حوزه سلامت برداشته شده است اما هنوز تا ایده آل ها فاصله داریم.

    براساس گزارش وبدا، قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه به صورت غیر مستقیم پرداخت های پزشکی را از مردم رصد می کنیم افزود : هرگونه دریافتی خارج از صورت حساب بیمارستان تخلف است.

    دکتر حریرچی از مردم خواست تخلفات پزشکی را با سامانه 1690 در میان بگذارند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو