عصر بازار

تفاهمات جدید ایران و روسیه برای رونق تجارت

عصر اعتبار- براساس گفته‌های رییس کل گمرک کشور، قرار است هفته آینده سه تفاهم نامه گمرکی بین ایران و روسیه امضا شود که به گفته نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران این تفاهم‌نامه‌های جدید، تجارت میان دو کشور را رونق خواهد بخشید.

تفاهمات جدید ایران و روسیه برای رونق تجارت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قرار است هفته آینده، ولادیمیرمالینین - رییس گمرک روسیه - به ایران بیاید و در این سفر سه تفاهم نامه همکاری بین گمرکات دو کشور امضا شود که البته باید این تفاهم نامه ها به تایید مجلس شورای اسلامی ایران و دومای روسیه برسد.

    طبق گفته های مسعود کرباسیان، شماری از صادرکنندگان کشور از ارزش‌گذاری متفاوت و بالاتر کالاهای صادراتی ایران توسط روس ها گلایه داشتند که طبق این تفاهم نامه قرار است ارزش‌گذاری اجناس توسط گمرکات دو کشور مورد قبول قرار گیرد تا قیمت کالاهای صادراتی واقعی باشد.

    ایجاد «کانال سبز» از دیگر مواردی است که به عنوان تفاهم نامه بین دو کشور امضا خواهد شد. این اقدام کمک بزرگی برای صادرکنندگان ایرانی خواهد بود و فرصت مغتنمی در زمینه تعرفه، ارزش‌گذاری و ارزیابی کالاهاست.

    قرار است محتوای کامل این سند به‌زودی منتشر شود اما براساس توافق های انجام شده، از مهم‌ترین محورها می توان به «توافق برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه» اشاره کرد.

    طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران، براساس این توافق، گمرک روسیه ترخیص محصولات کشاورزی فاسدشدنی ایران را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. علاوه بر این محصولات کشاورزی ایران در کریدور سبز گمرکی روسیه قرار می‌گیرد و گمرک ایران متعهد شده اطلاعات و ارزش گمرکی این کالاها را به گمرک روسیه ارسال کند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات کشاورزی ایران اقدام شود.

    درباه امضا این تفاهمات که قرار است ایران با روسیه داشته باشد، محمد امیرزاده - نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران - می‌گوید در چند سال گذشته، بعضی پروتکل ها مانع روابط تجاری آسان بین دو کشور شده بود؛ بنابراین در خیلی از مسائل نیاز بود که این تفاهم‌نامه ها به امضا برسد.

    به گفته امیرزاده، با امضای این تفاهم‌نامه ها، تجارت میان دو کشور رونق می گیرد و تاجران می توانند براساس آن برنامه ریزی کنند.

    او همچنین درباره بازه زمانی بررسی این تفاهم‌نامه معتقد است که از مدت ها پیش روی این مسائل کار شده و در واقع پس از آنکه روابط روسیه و ترکیه دچار مشکل شد، بررسی این تفاهم‌نامه روند خود را آغاز کرد.

    طبق گفته‌های امیرزاده، از سال‌ها پیش ایران و روسیه برای رسیدن تفاهم‌نامه درباره موضوعات مختلف از جمله مسائل بهداشتی، قرنطینه ها و صنایع غذایی مذاکره کرده‌اند و در نهایت این تفاهم‌نامه‌ها در گسترش روابط تجاری دو کشور می تواند موثر باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی