عصر بازار

پرداخت تسهیلات غیرقرض‌الحسنه‌ای از منابع قرض‌الحسنه در بانک‌های خصوصی

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر مشکلات پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، گفت: برخی بانک‌های غیر دولتی حجم زیادی از منابع قرض‌الحسنه را تسهیلات غیر قرض‌الحسنه‌ای پرداخت می‌کنند.

پرداخت تسهیلات غیرقرض‌الحسنه‌ای از منابع قرض‌الحسنه در بانک‌های خصوصی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، غلامحسین تقی نتّاج  درخصوص طرح اعطای وام 10 میلیون تومانی ازدواج اظهار داشت: سقف منابع قرض‌الحسنه که از محل آن تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود محدود است و هم اینکه روند رشد آن کند شده است.

    وی افزود: البته متاسفانه برخی موسسات و بانک‌ها سپرده‌های قرض‌الحسنه را به سمت اعطای تسیهلات با نرخ‌های سود بالا برده‌اند و این سیگنال نامناسب به سپرده‌گذاران قرض‌الحسنه داده شده است.

    مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به این سوال که اعطای تسهیلات غیر قرض‌الحسنه از محل سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود یا سپرده‌های جاری هم مشمول آن می‌شود گفت: معمولا روی سپرده‌های جاری نمی‌شود حساب کرد، زیرا اساسا سپرده‌های جاری ماندگاری ندارند و اعطای تسهیلات از آن محل بانک را با چالش نقدینگی روبرو می‌کند.

    مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به این پرسش که آیا محاسباتی داشته‌اید که تاکنون چه میزان از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها صرف اعطای تسهیلات غیر قرض‌الحسنه‌ای شده است، گفت: این نسبت در بانک‌های مختلف متفاوت است.

    وی افزود: در برخی بانک‌ها مشاهده می‌شود همه منابع قرض‌الحسنه را صرف اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کرده‌‌اند اما بانک‌هایی هم هستند که 60 درصد منابع قرض‌الحسنه را تسهیلات غیرقرض‌الحسنه‌ای پرداخت کرده است، اما رقم دقیقی از اینکه کل سیستم بانکی چه میزان از منابع قرض‌ الحسنه را صرف اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کرده است در دست نیست.

    مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت بخش قابل توجه از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به مصرف تسهیلات قرض‌الحسنه نمی‌رسد. معمولا بانک‌های دولتی علاوه بر منابع خودشان از منابع بانک مرکزی هم برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده می‌کنند اما برخی بانک‌های غیر دولتی حجم زیادی از منابع قرض‌الحسنه را تسهیلات غیر قرض‌الحسنه‌ای پرداخت می‌کنند.

    وی با اشاره به تامین بخشی از منابع مورد نیاز از طریق صندوق‌ مهر امام رضا(ع) در سال‌های گذشته ادامه داد: در سال‌های اخیر این کار متوقف شد و راهی که بخشی از منابع قرض‌الحسنه را برای مزدوجین را تامین می‌کرد عملا از بین رفت.

    نتّاج با بیان اینکه نمی‌توان مشکلات اقتصادی را در این زمینه نادیده گرفت، افزود: به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی که موجب کند شدن رشد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها شده، مشکلات اقتصادی و تورم در سال‌های گذشته است.

    مدیر عامل بانک قوامین گفت: در چنین شرایطی افزایش مبلغ وام قرض‌الحسنه از 3 میلیون به 10 میلیون تومان موجب می‌شود تعداد بهره‌مندان از تسیهلات قرض‌الحسنه کاهش یابند، مگر اینکه دولت به روشی مانند صندوق مهر امام رضا بخشی از منابع وام ازدواج را تامین کند.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر بانک‌ها از منابع قرض‌الحسنه تسهیلات غیرقرض‌الحسنه نپردازند آیا امکان پوشش تقاضای وام ازدواج با وجود افزایش به 10 میلیون تومان بوجود نخواهد آمد، گفت: این مساله یکی از عوامل موثر است، اما یکی از عوامل اصلی همانطور که گفتم مشکلات و فشار اقتصادی است که در سال‌های اخیر به مردم وارد شده؛ همین مساله موجب کاهش رشد سپرده‌گذاری به صورت قرض‌الحسنه است.

    نتّاج ادامه داد: به نظر من مشکلات اقتصادی عامل مهمتری است، چرا که موجب کاهش سطح منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها شده و آنها دیگر توان اعطای تسیهلات بیشتر قرض‌الحسنه ندارند.

    وی در واکنش به این نکته که برخی معتقدند نرخ‌های بالای سود در سال‌های اخیر موجب تغییر ذائقه مردم شده است،‌ اظهار داشت: قطعا این پدیده هم موثر بوده است اما معتقدم وزن مشکلات اقتصادی در بروز این شرایط برای منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها بیشتر بوده است.

    به گفته وی باید در کوتاه مدت دولت بخشی از منابع قرض‌الحسنه را تامین کند تا در بلندمدت سایر موانع اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برداشته شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی