عصر بازار

تحلیل بازار داخلی دلار ؛

آرامش نسبی بازار، احتمال تک نرخی شدن ارز را افزایش داده است

عصر اعتبار- قیمت دلار برای فعالان بازار و اقتصاد همیشه بعنوان یک شاخص بسیار مهم است. اما از آنجا که عرضه کننده اصلی ارز در ایران دولت است، به این ترتیب سیستم عرضه و تقاضا در این بازار کنترل شده و در مواردی که دولت به عمد و یا به سهو در این بازار غیبت داشته است، نوسانات و هیجانات شدیدی را به همراه داشته است.

آرامش نسبی بازار، احتمال تک نرخی شدن ارز را افزایش داده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در دوره زمانی فعلی نیز آنچه که نمودارها نشان میدهند حکایت از یک دوره نوسانات نه چندان کوتاه و یک آرامش نسبی است که احتمال زیاد از مقدمات آزاد سازی نرخ ارز است.

     از لحاظ تکنیکالی تا زمانیکه دلار زیر 3520 نوسان میکند، میتوان به این آرامش اعتماد کرد و افزایش قیمتی برای چند ماه آتی و حداکثر تا نیمه تابستان امسال متصور نبود. اما از سوی دیگر کاهش قیمت نیز با چالشی اساسی در 3400 تومان مواجه است و فقط با شکست این سطح میتوان انتظار نزول قیمت تا 3260 تومان و بعد از آن تا3140 تومان و 3000 تومان را داشت. همچنین در حال حاضر هنوز نشانه ای از این شکست و یا نزولهای دیگر در بازار وجود ندارد.

    به این ترتیب با این اوصاف قیمت 3400 تومان و 3520 تومان سقف و کف مهم فعلی هستند و باید منتظر نوسان در بین این دو سطح و یا شکست احتمالی آنها باشیم. از آنجا که سفته بازی در این بازار مقدار زیادی کاهش یافته و عمده نوسانگیران بازار غایب هستند، انتظار حرکت بزرگی در این بازار نداریم. اما به دلیل عمق کم بازار انتظار جهش و یا سقوطهای کوتاه و مخالف هم در بازار زیاد است.

    البته انتظار یک جهش قیمتی پس از آزاد سازی و یا همزمان با آن به دلیل ایجاد هیجان ناخواسته در بازار دور از انتظار نبوده و سرمایه گزاران و یا فعالانی که نیاز به خرید ارز دارند، باید به این حرکت هم توجه داشته باشند. دامنه این جهش بستگی شدیدی به سیاستهای دولت در این مدت خواهد داشت و قاعدتا تمهیداتی برای آن اندیشیده خواهد شد که کنترل دامنه

    نوسان روزانه (همانند بورس سهام) میتواند یک عامل کنترل کننده باشد.

    *سعید محمدی جزی

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی