عصر بازار

کری:

تجارت با ایران در چهارچوب شرایط توافق هسته‌ای در دسترس بانکهاست

عصر اعتبار- وزرای خارجه آمریکا و انگلیس پس از دیدار با جامعه بانکداری جهانی و پاسخ به پرسش‌ها درباره تأثیرات رفع تحریم‌ها، بهره‌مندی از منافع تجاری پسابرجام را حق ایران دانستند.

تجارت با ایران در چهارچوب شرایط توافق هسته‌ای در دسترس بانکهاست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با «فیلیپ هموند،» وزیر خارجه انگلیس، و مدیران بانک های اروپایی در لندن گفت: من می خواهم در اینجا از آقای هموند به دلیل میزبانی از بانکداران اروپایی برای پاسخگویی به سؤالات جامعه بانکداری درباره تاثیرات رفع تحریمها  و درباره حقیقت کارکرد این مسئله تشکر کنم. در برخی موارد  نوعی بی میلی برای خطرپذیری یا آنچه از آن به عنوان خطر یاد می کنند، وجود داشته است.

    وی افزود: بنابراین امروز آنچه ما با حضور مقامات وزارت خزانه داری و مقامات مربوطه تلاش کردیم که انجام دهیم، این بوده است که به برداشت های غلط و یا  شایعات صرف پایان دهیم. ما می خواهیم این موضوع را به طور شفاف نشان دهیم که تجارت مشروع که به طور روشن در تعریف شرایط توافق وجود دارد، در دسترس بانک ها قرار دارد تا مادامی که آنها تحقیقات لازم را درباره سرمایه گذاری خود انجام دهند و بدانند که با چه فردی معامله می کنند. آنها در برابر معیارهای تعریف نشده و نامناسب، مسئولیتی نخواهند داشت.

    وزیر خارجه آمریکا افزود: ما همچنین به تلاش های خود ادامه می دهیم تا ایران به تعهدات خود بر اساس توافق های صورت گرفته و معیارهایی که لازم است رعایت شوند، پایبند باشد. بنابراین این حرکتی بود  تا از طریق آن  به سخنان بانکداران گوش فرادهیم  و بدانیم که  برداشت های آنها چیست،  موانعی که آنها خواهان رفع آنها هستند چیست و بتوانیم تا آنجا که می توانیم به طور مستقیم برای آنها تفسیر خود از قانون و معیارها  را توضیح دهیم. تا از این طریق با شفافیت به جلو حرکت کنیم و امیدوارانه این توانایی را داشته باشیم که کارها را بر اساس توافق انجام دهیم. 

    کری گفت: هر دو طرف تعهداتی دارند که بر اساس آنها باید به این توافق پایبند باشند  و لازم است که از این توافق منتفع شوند. منفعت ما این است که هم اکنون شاهد یک برنامه اتمی قابل  مشاهده به روی بازرسی ها  روشن، قابل درک، محدود شده و متعهد به معیارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و آنها یک انتظار دارند که تحریم هایی که در نظر گرفته شده بود در حقیقت رفع شوند  و اجرایی سازی مناسب باشد. این یک توافق و همان چیزی بوده است که ما تلاش کرده ایم که انجام دهیم.

    فیلیپ هاموند نیز گفت: من از شما به خاطر حضور در اینجا و اختصاص زمانی برای گوش دادن به بانک های اروپایی تشکر می کنم. آنچه  ما تلاش می کنیم به آن پاسخگو باشیم مربوط به شکافی است  میان تعهدات سیاسی مسلم  آمریکا برای عملی شدن توافق و دادن اجازه به ایران برای دسترسی به نظام تجاری بین المللی و نظام مالی جهانی و واقعیتی که بانک های اروپایی در عمل می بینند.

    وی افزود: ما تلاش می کنیم که میان این شکاف پلی بزنیم. ما تلاش می کنیم بدانیم فاصله ها و شکاف های  میان تمایل سیاسی و واقعیت بانکی جهانی در کجا وجود دارند تا با هم تلاش کنیم که  میان آنها پلی بزنیم. تا از این طریق اروپایی ها، بانک های جهانی از شرکت های تجاری اروپایی در از سرگیری روابط تجاری عادی و طرح های سرمایه گذاری با ایران حمایت کنند. این همه آن چیزی است که می‌خواهیم تا  منافع ناشی از طرح جامع اقدام مشترک که ایران انتظار آن را دارد فراهم شود.

    وی ادامه داد: اگر ما می خواهیم که به هدف راهبردی خود که بازگشت ایران به جامعه بین المللی و عادی سازی روابط از جمله روابط تجاری و سرمایه گذاری است  برسیم باید در این مورد موفق عمل کنیم. این نخستین مانع در راه است و اگر در این مرحله موفق نباشیم، آنگاه هرگز این شانس را نخواهیم داشت که  منافع دیگری  را که می تواند از این توافق  _که  سال گذشته زمان و انرژی قابل توجهی را بر روی آن گذاشتیم_ حاصل شود، کسب کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی