عصر بازار

نرخ حق الوکاله بانکی چیست

عصر اعتبار- عصر اعتبار- حق الوکاله در واقع حق وکالت بانک در مورد حساب های سپرده گذاران در بانکداری بدون ربا است.

نرخ حق الوکاله بانکی چیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در حالت اول سود علی الحساب همان سود قطعی در نظر گرفته می شود و تغییری در صورت سود و زیان ایجاد نمی کند. کاملا مشخص است که این حالت به ضرر بانک است چرا که بیشتر از آنچه که باید از درآمدهای مشاع به سپرده گذاران سود پرداخت کرده است.
    اما در حالت دوم، در این حالت بانک علاوه بر سهم خود از مشاع، حق الوکاله خود را به صورت کامل دریافت کرده است که این 3% سپرده ها است.  بانک باید مابه التفاوت آن را به حساب سپرده گذاران واریز کند و نحوه واریز آن و اینکه به چه سپرده هایی بدهد(کوتاه مدت یا بلند مدت) بستگی به نظر بانک دارد. پس در صورت سود و زیان باید تفاوت سود علی الحساب پرداختی از قطعی سپرده گذاران ، از درآمدها کسر گردد.
    در بهترین حالت برای بانک ها تفاوت سود پرداختی علی الحساب و قطعی به سپرده گذاران باید صفر باشد زیرا که اگر مثبت باشد بانک باید این اختلاف را بین سپرده گذاران دوباره تقسیم کند در حالی که می توانست با مدیریت بهتر در تسهیلات و سرمایه گذاری ها این اختلاف را در درآمد های مشاع شناسایی کرده و مبلغی از آن را به عنوان سهم خود دریافت کند. البته در بعضی مواقع بانک برای اهداف دیگر که در آینده در نظر دارد، به عنوان مثال افزایش جذب سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت استراتژی های متفاوتی را اعمال کند.
    حال با فرض اینکه حالت اول پیش آید و بانک بیشتر از سود قطعی به سپرده گذاران سود پرداخت کرده باشد، در این صورت حق الوکاله موثر پدید می آید. با توجه به اینکه حق الوکاله به عنوان درآمد بانک ها محسوب می شود، با به وجود آمدن حالت اول در واقعیت بانک حق الوکاله کمتری نسبت به درصد تصویبی شورای پول و اعتبار کسب کرده است. حق الوکاله واقعی که بانک دریافت می کند را حق الوکاله موثر می گویند
    نرخ حق الوکاله برخی از بانکها در سال 95 به شرح ذیل می باشد ؛

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی