عصر بازار

سالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار جوان تقاضای وام ازدواج می‌دهند

عصر اعتبار- معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه تسهیل اقتصادی ازدواج یک ضرورت است، گفت: از میان ۲۵ میلیون جوانی که در جامعه وجود دارد، سالانه یک و نیم میلیون نفر ازدواج کرده و تقاضای وام دارند و نباید با چالش‌های متعدد مواجه شوند.

سالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار جوان تقاضای وام ازدواج می‌دهند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمدرضا رستمی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جوان، اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌های هفته جوان از فردا (یک شنبه 26 اردیبهشت) آغاز می‌شود که در این روز همایش جوان، صلح و امنیت در دانشگاه تهران و توسط یکی از سازمان‌های مردم نهاد جوانان در حوزه بین‌الملل برگزار خواهد شد و مهمانانی از سازمان ملل دعوت شده‌اند. همچنین مسئولانی از وزارت امور خارجه در ارتباط با دیپلماسی عمومی سخنرانی می‌کنند.

    وی افزود: روز یک شنبه 26 اردیبهشت در سه نقطه از شهر تهران شامل شمال، مرکز و جنوب شهر با گروه‌های مختلف جوانان طی میزگردهایی دیدار و گفتگو خواهیم داشت و آثار و نتایج بدست آمده در جلسات رسمی پیگیری می‌شود.

    معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان گفت: روز دوشنبه 27 اردیبهشت همزمان با نخستین روز از هفته جوان با عنوان جوان، نشاط، سلامت و ورزش نامگذاری شده است که متناسب با آن در هر روز از هفته جوان با یکی از اعضای هیئت دولت دیدار خواهیم داشت و در نخستین روز از این هفته جوانان با وزیر ورزش و جوانان دیدار خواهند کرد.

    رستمی با اشاره به رونمایی از طرح کارت آتیه جوانان گفت: مرحله نخست این طرح در تهران و پس از آن در سراسر کشور اجرا می‌شود که 4 کارکرد عمده دارد. از جمله آنکه دو هزار کالا و خدمات برای آن پیش بینی شده است که جوانان با تخفیف ویژه می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین سه پنجم از کارمزد خرید به عنوان پس‌انداز برای جوانان حفظ می‌شود که در 15 سال معادل 7 میلیون تومان می‌شود که این مجموعه در بورس سرمایه گذاری شده و معادل 40 میلیون تومان خواهد شد.

    وی افزود: در هفته جوان سامانه کارآفرینی جوانان رونمایی خواهد شد که مجموعه خدمات آموزشی، مشاوره و حمایتی رایگان را ارائه خواهد کرد.

    معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: شیراز به عنوان دومین پایتخت جوانان جهان اسلام از سوی ایران معرفی شده که اولین جلسه شورای سیاستگذاری این موضوع در هفته جوان برگزار خواهد شد.

    رستمی اظهار داشت: سه شنبه 28 اردیبهشت با عنوان جوان، ازدواج و خانواده نامگذاری شده است که در این روز سمن‌های حوزه جوانان با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دیدار خواهند کرد. همچنین چهارشنبه 29 اردیبهشت با عنوان جوان، نشاط و نوآوری نامگذاری شده است که در این روز جشنواره سرباز جوان توسط ستاد کل نیروهای مسلح برگزار خواهد شد. همچنین نمایشگاه خیریه‌ای برگزار خواهد شد که درآمد حاصل از آن صرف آزادی جوانانی می‌شود که به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه در زندان به سر می‌برند.

    *آغاز برنامه‌های آموزش رایگان پیش از ازدواج برای زوج‌های دانشجو

    وی ادامه داد: در هفته جوان آغاز برنامه‌های آموزش رایگان پیش از ازدواج برای زوج‌های دانشجو را خواهیم داشت که تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

    *گردشگری ارزان قیمت ویژه جوانان

    معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: پنج شنبه 30 اردیبهشت ماه با عنوان جوان، نشاط، سبک زندگی و محیط زیست نامگذاری شده است؛ معتقدیم که جامعه جوان نیاز به تفریح، نشاط و شادی دارد برهمین اساس الگوی گردشگری ارزان قیمت جوانان طراحی شده که در هفته جوان و در روز پنج شنبه طبیعت گردی ارزان قیمت را برگزار خواهیم کرد.

    رستمی گفت: جمعه 31 اردیبهشت با عنوان جوان نشاط، اقتصادی مقاومتی و عزم ملی نامگذاری شده است که علاوه بر دیدار با خانواده شهدا، سه هزار نفر از جوانان اقدام به پاک سازی جاده چالوس می‌کنند. همچنین شنبه یک خرداد به عنوان جوان نشاط و مشارکت اجتماعی نامگذاری شده است.

    وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی از جمله موضوعاتی است که محور فعالیت دستگاه‌های دولتی بوده و وزارت کشور مسئول هماهنگی در این رابطه است و تا کنون سه دیدار با رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشوری صورت گرفته است در همین ارتباط محوریت دختران جوان و آسیب‌های اجتماعی برعهده وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته است که در این ارتباط کمیته ‌ای را تشکیل داده‌ایم و با عنوان شروع نمادین در شنبه یک خرداد بازدیدی از کمپ دختران آسیب دیده خواهیم داشت.

    معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان افزود: درسال 94 برای سازمان‌های مردم نهاد تا سقف سه میلیون تومان حمایت را پیش‌بینی کرده بودیم که از طرح‌های مورد تأیید تا سقف 7 میلیون تومان حمایت شد در حقیقت 40 درصد از اعتبارات سال گذشته به سازمان‌های مردم نهاد و توسعه مشارکت اجتماعی توسط آنها اختصاص یافت.

    *50 درصد اعتبارات حوزه جوانان به کاهش آسیب‌های اجتماعی اختصاص می‌یابد

    رستمی بیان کرد: درسال 95 با هدفگیری مناطق حاشیه نشین و آسیب دیده شهرها با اولویت 10 شهر، سازمان‌های مردم نهادی را که طرح‌هایی در ارتباط با کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌کنند، حمایت خواهیم کرد و 50 درصد اعتبارات حوزه جوانان را به توسعه مشارکت‌های اجتماعی با فعال‌سازی سازمان‌های مردم نهاد در ارتباط با کاهش آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها اختصاص می‌دهیم.

    *1.5 میلیون جوان درسال 95 تحت آموزش‌های پیش از ازدواج قرار خواهند گرفت

    وی اظهار داشت: آموزش پیش از ازدواج جوانان در شهر تهران و برای 5 هزار نفر از روز جمعه سوم خرداد آغاز می شود چرا که معتقدیم آموزش‌های پیش از ازدواج برای تحکیم خانواده ضروری است و هدفگذاری کرده‌ایم تا درسال 95، یک و نیم میلیون جوانی را که ازدواج می کنند، تحت این آموزش‌ها قرار دهیم.

    *بزرگترین جشن جوانان در مجموعه آزادی برگزار می‌شود

    معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بزرگترین جشن جوانان در مجموعه آزادی تهران با حضور 5 هزار نفر از جوانان و مسئولان کشور برگزار خواهد شد، گفت: در این برنامه فضای گفتگوی جوانان با مسئولان فراهم شده است.

    رستمی در ادامه در خصوص جداسازی واحد جوانان از زیرمجموعه وزارت ورزش، عنوان کرد: اگر قرار باشد سازمان مستقلی برای جوانان تشکیل شود باید آمادگی لازم برای حمایت سیاسی و اقتصادی از آن وجود داشته باشد و اگر نتوان به خوبی از آن حمایت کرد، این جداسازی فایده‌ای نخواهد داشت.

    *امکان رصد حوزه جوانان و همکاری با دستگاه های مختلف را نداریم

    وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های فراوان برای کم رنگ شدن سایه ورزش از سر جوانان اما همچنان ورزش در اولویت است و امکان پیشبرد فعالیت‌ها و اقدامات بنیادی در حوزه جوانان وجود ندارد. حوزه جوانان و رصد وضع موجود آن یکی از مهمترین چالش‌هاست و امکان رصد حوزه جوانان و همکاری با دستگاه‌های مختلف را نداریم. اگر قرار است تفکیکی صورت بگیرد، تمام نهادهای حاکم باید آمادگی حمایت از سازمان جدید جوانان را داشته باشند.

    معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان در خصوص آسیب‌های اجتماعی، عنوان کرد: رصد آسیب‌های اجتماعی در حوزه جوانان، سیاست‌گذاری و هشدار جزو وظایف ما است اما فرآیند سیاستگذاری و به نتیجه رسیدن برنامه‌ها در کشور بیمار است که این بیماری باید درمان شود. در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان مصوبات متعددی را داریم که برای هر مصوبه، کمیسیون‌های مختلف ماه‌ها کار می‌کنند اما پس از ماه ها فعالیت، با چالش اجرا مواجه می‌شویم.

    رستمی ادامه داد: دستگاه‌ها و بخش‌هایی که باید اطلاعات لازم را تولید و وضعیت جامعه جوان را رصد کنند دچار مشکل بوده و امکان دریافت گزارش دقیق را در سطح استانی و ملی نداریم و سیاست گذاری‌ها بر مبنای اطلاعات صحیح صورت نمی‌گیرد. حوزه پژوهشی و مطالعاتی جوانان در کشور دچار بحران شده و منابع مالی لازم وجود ندارد و امکان همکاری در بخش‌های مختلف نیست.

    معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه 25 محور آسیب اجتماعی در کشور شناسایی و برای هر کدام از آنها متولی خاصی مشخص شده است، افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی دختران جوان متولی مربوط به وزارت ورزش و جوانان است.

    رستمی در ادامه در خصوص اینکه هم اکنون چه تعداد از زوج‌های جوان در نوبت دریافت وام ازدواج هستند، مطرح کرد: آمار دقیقی در این رابطه ندارم و این موضوع را باید بانک‌ها اعلام کنند اما انتظار ما از بانک‌ها این است که اعطای تسهیلات به جوانان را جدی بگیرند. از میان 25 میلیون جوانی که در جامعه وجود دارد، سالانه یک و نیم میلیون نفر ازدواج کرده و تقاضای وام دارند و نباید با چالش‌های متعدد مواجه شوند.

    وی خاطرنشان کرد: تسهیلات اقتصادی ازدواج ضروری بوده و سه میلیون تومان وام ازدواج نمی‌تواند به جوانان کمکی کند که این رقم باید افزایش یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی