عصر بازار

موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد

عصر اعتبار- مشاور رئیس جمهور از موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد ایران خبر داد.

موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، اکبر ترکان در نشست خبری عصر امروز خود با خبرنگاران از موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک‌های خصوصی (آف شور بانک) خبر داد و گفت: 18 تقاضا از سوی سرمایه گذاران ایرانی برای تاسیس بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد به بانک مرکزی ارائه شده است که متقاضیان آنها تماما ایرانی هستند و بانک مرکزی با تعدادی از آنها موافقت کرده است.

    مشاور رئیس جمهور در پاسخ به پرسش مهر افزود: سرمایه راه اندازی این بانک‌ها از سوی سرمایه گذار ایرانی تامین شده و آنها تکاپوی لازم برای تامین سرمایه مدنظر بانک مرکزی را دارند، البته هیچ گونه محدودیتی برای ایجاد شعب بانک‌های خارجی یا تاسیس بانک خارجی و خرید سهام از سوی سرمایه گذاران غیر ایرانی وجود ندارد.

    وی تصریح کرد: دولت هیچ گونه سهم و یا دخل و تصرفی در آف شور بانک‌ها نخواهد داشت و 100 درصد سهام مربوط به سهامداران خصوصی است.

    ترکان همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: بر اساس این سیاست ها که در بند 11 آن مشخص است به حوزه مناطق آزاد توجه شده است. تسهیل و رونق تولید، اشتغال و فناوری های پیشرفته، تامین نیازهای ضروری و مالی از خارج از کشور و تبدیل شدن این مناطق به پایگاه های صادرات مدنظر قرار گرفته است که تمامی مناطق آزاد برنامه های خود را بر محور این اهداف تدوین کرده اند.

    وی ادامه داد: به هر حال باید شرایطی در مناطق آزاد مهیا شود که جذابیت و سودآوری تولید در آنها بیش از مناطق دیگر باشد و این بخش از کشور مسئولیت توسعه صادرات یا واردات فناوری های پیشرفته را به دوش کشد.

    فرودگاه هندورابی آماده افتتاح شد

    مشاور رئیس جمهور از اتمام عملیات ساخت فرودگاه هندورابی از سوی منطقه آزاد کیش خبر داد و گفت: این منطقه در کنار فرودگاه مذکور یک بندر نیز احداث کرده که مراحل تکمیلی را سپری می کند، در عین حال علت تاخیر در افتتاح این بندر، سواحل مرجانی است که اجازه ریختن سنگ برای احداث بندر را نمی دهد بنابراین باید کف دریا با عرض 80 تا 200 متر از مرجان ها پاکسازی شده و در عین حال همین مرجان ها نیز در منطقه دیگری کاشته شوند که خود یک کار گران قیمت و زمان بر است.

    ترکان ادامه داد: ظرف دو، سه ماه آینده این بندر راه اندازی می شود و فرودگاه نیز آماده افتتاح است ضمن اینکه قرار است یک فرودگاه در منطقه آزاد ارس احداث شود و در چابهار نیز علیرغم وجود فرودگاه کنارک در حال برنامه ریزی برای احداث یک فرودگاه هستیم که مصوبه آن از دولت در اول اردیبهشت دریافت شده است و امیدواریم ظرف 18 ماه آینده این فرودگاه نیز در چابهار آماده افتتاح شود.

    صادرات 1.2 میلیارد دلاری به عراق از طریق یک پایانه صادراتی

    رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به مزیت های راه اندازی پایانه های صادراتی در مناطق آزاد کشور گفت: اولین پایانه صادراتی که در کشور راه اندازی شده سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات به عراق داشته است و پایانه دوم نیز در ماکو یک ماه قبل به منظور انجام امور صادراتی افتتاح شده است تا کالاهای ایرانی را از این منطقه به ترکیه و اروپا صادر کند.

    ترکان ادامه داد: پایانه سوم صادراتی ماطق آزاد در ارس مستقر است که مراحل احداث را سپری می کند و این در شرایطی است که کالاهای وارداتی به مناطق آزاد از 4 طریق مورد مصرف واقع می شود. به این معنا که یک دسته از کالاهای وارداتی برای مصرف در جغرافیای اصلی، دسته دوم به عنوان مواد  اولیه بخش صنعت، دسته سوم برای فروش در فروشگاه ها و دسته چهارم برای صادرات مجدد مورد استفاده قرار می گیرند.

    علاقه مندی ژاپنی ها برای راه اندازی قطب سوم خودرو سازی

    ترکان در ادامه از تمایل سرمایه گذاران ژاپنی برای احداث قطب سوم خودروسازی ایران خبر داد و گفت: مذاکرات گسترده ای با سرمایه گذاران مختلف برای راه اندازی قطب سوم خودروسازی صورت گرفته که یکی از متقاضیان سرمایه گذاران ژاپنی هستند.

    وی ادامه داد: صنایع مختلفی در منطقه آزاد چابهار به منظور صادرات مجدد کالاها تدارک دیده شده اند که کالاهای وارداتی پس از فرآوری در صنایع این منطقه به سایر کشورهای دنیا صادرات می شود.

    جزییات تجارت خارجی کشورهای حاشیه اقیانوس هند

    ترکان در ادامه به برگزاری اجلاس بین المللی آیورا در انتهای اردیبهشت ماه در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: توسعه روابط میان ماطق آزاد حوزه اقیانوس هند در این اجلاس بین المللی که به میزبانی ایران برگزار می شود دنبال خواهد شد که امیدواریم در انتهای آن موفق به ایجاد دبیرخانه دائمی برای مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند شویم.

    وی ادامه داد: تولید ناخالص داخلی کشورهای حاشیه های اقیانوس هند در سال 2016 معادل 6 هزار و 900 میلیارد دلار پیش بینی شده در حالی که رقم محقق شده در سال 2015، 6700 میلیارد دلار بوده است. ضمن اینکه این کشورها جمعیتی حدود 2 میلیارد و 183 میلیون نفر دارند.

    رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: مجموع واردات کشورهای حاشیه اقیانوس هند و منطقه آیورا 2271 میلیارد دلار و صادرات آنها 2275 میلیارد دلار بوده است.

    سرمایه گذاری 180 میلیون دلاری در توسعه بندر شهید بهشتی

    وی گفت: وزارت راه و شهرسازی مشغول سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی به منظور توسعه آن است و 180 میلیون دلار سرمایه گذاری را در آن تعریف کرده است.

    به اعتقاد ترکان بندر شهید بهشتی دروازه ای برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه است، ضمن اینکه می تواند برای جنوب شرقی و شرق کشور نیز ایفای نقش کند.

    مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: راه آهن چابهار – مشهد از جمله دیگر سازه های حمل و نقلی است که در منطقه آزاد چابهار تعریف شده و وزارت راه و شهرسازی قراردادی را بین این منطقه آزاد و ایرانشهر با پیمانکاران به امضا رسانده و قرار است از ایرانشهر به زاهدان نیز توسعه خط ریلی مدنظر قرار گیرد.

    به گفته ترکان طرح نهایی وزارت راه و شهرسازی این است که خط آهن را از زاهدان در میانه راه به بافق و مشهد متصل کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی