عصر بازار

صفرلکی در پیامی به مناسبت روز روابط عمومی:

حمایت از والیبال در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بانک دی است

عصر اعتبار- مدیرکل روابط عمومی بانک دی در یادداشتی با عنوان "ارزش‌آفرینی و افتخارآفرینی" به تشریح ابعاد حمایت بانک دی از تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

حمایت از والیبال در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بانک دی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در یادداشتی با عنوان "ارزش‌آفرینی و افتخارآفرینی" به تشریح ابعاد حمایت بانک دی از تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

    به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک دی، ابراهیم صفرلکی در این یادداشت که به مناسبت 27 اردیبهشت ماه و روز روابط عمومی و ارتباطات نگارش شده ضمن بررسی جایگاه و تاثیر روابط عمومی در ساختار سازمان‌ها به بلوغی که در این حوزه شکل گرفته است به عنوان یک مزیت یاد کرد.

    وی در ادامه حمایت از ورزش را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بانک دی در قبال جامعه دانسته و تاکید کرده است: بانک دی که این روزها هفتمین سال فعالیت خود را آغاز کرده است با شعار ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان و مشتریان خود تلاش کرده علاوه بر نقش‌آفرینی مناسب در عرصه اقتصادی و خلق "ارزش" برای مشتریان خود با پذیرش مسئولیت‌ اجتماعی، نسبت به جامعه و پیرامون نیز غافل نباشد.

    به گفته وی امروز بانک دی بر اساس سند استراتژی مسئولیت اجتماعی خود علاوه بر پوشش برخی از نیازها و اهداف غیر اعتباری ذی‌نفعان کلیدی، حضور در عرصه ورزش ملی به ویژه والیبال را به عنوان یک کارویژه تعریف کرده است که ضمن کارکردهای تبلیغاتی و رسانه‌ای در راستای ارتقاء جایگاه ذهنی نشان تجاری، معرفی بانک و نهایتا جذب مشتری جدید در پی فراهم آوردن زمینه افتخارآفرینی بیشتر برای ورزشکاران تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران است.

    متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

    ارزش‌آفرینی و افتخارآفرینی

    1 ـ روابط عمومی امروزه از جایگاهی به مراتب بالاتر از هر زمان دیگری در سازمان‌ها برخوردار است و این اتفاق هم مرهون تخصصی شدن و نقش‌آفرینی بیشتر روابط عمومی در سازمان‌هاست و هم احساس نیاز مدیران ارشد به این تخصص.

    عموما روابط عمومی‌ها به ویژه در سازمان‌های ایرانی دارای دو کارکرد تبلیغی ـ ارتباطی هستند و اغلب فعالیت‌های خود را ذیل این دو مقوله به اجرا درمی‌آورند. البته با وجود اینکه همچنان سازمان‌ها و مدیرانی هستند که نسبت به وجود روابط عمومی فعال غفلت کرده و یا کارکردهای جاری و نمایشی را برای آن متصورند، اما در اغلب سازمان‌ها مخصوصا در سازمان‌های خصوصی با ارتقاء جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی و اعطای نقش‌های کلیدی، وظایف متفاوت‌تری از آن طلب می‌شود.

    اضافه شدن وظایفی چون "ساماندهی حوزه فرهنگ سازمانی" به روابط عمومی‌ها حکایت از این دارد که گستره نفوذ و تاثیرگذاری یک روابط عمومی در داخل سازمان بسیار بالا بوده و می‌تواند در ساماندهی و آماده‌سازی تشکیلاتی و زیرساختی آن هم بسیار موثر باشد.

    در کنار این موضوع مقوله جدیدتری به عرصه روابط عمومی اضافه شده که درجه نقش‌آفرینی آن را بسیار بالا برده است: مفهومی به نام «مسئولیت اجتماعی سازمان» (CSR). امروز در برخی از کشورهای توسعه یافته حتی تا مرز حذف روابط عمومی (PR) و جایگزینی آن با  CSRپیش رفته‌اند. با این توضیح که روابط عمومی در سازمان‌ها با حفظ وظایف سنتی و حتی توسعه‌یافته‌تری چون روابط عمومی الکترونیک،  دپارتمان مسئولیت اجتماعی سازمان را هم عهده‌دار هستند.

    2 ـ مسئولیت اجتماعی سازمانی (CSR)  دیگر مفهومی ناشناخته برای سازمان‌ها نیست هر چند که همچنان اغلب کارکردهای خیرخواهانه برای آن متصورند اما ورود به این مبحث با سرعت نسبتا بالایی در سازمان‌ها طرفدار پیدا کرده است چرا که مدیران متوجه این موضوع شده‌اند که منتسب کردن فعالیت‌های توسعه‌ای و حتی جاری خود به این مفهوم، هم دارای منافع اقتصادی است و هم در ارتقاء جایگاه ذهنی نشان تجاری آن سازمان در جامعه به آنها کمک می‌کند.

    در نگاهی ساده می‌توان مسئولیت اجتماعی را این گونه تعریف کرد؛ مسئولیت یک سازمان نسبت به جامعه‌ای که مستقیم یا غیر مستقیم از آثار، محصولات یا خدمات آن متاثر است. به این ترتیب می‌توان گستره وسیعی از وظایف یا مسئولیت‌ها را در این چارچوب تعریف کرد.

    آنچه هنوز این مفهوم به بلوغ کافی در ساختار سازمان‌های ایرانی دست نیافته است که حضور در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نه بر اساس یک استراتژی از قبل تعیین شده بلکه بر اساس سلیقه و علاقه مدیران و یا حتی بعضا توصیه و سفارش دوستان انجام می‌شود. به طور مثال گاهی یک بنگاه مالی که وظیفه خود می‌داند درصدی از هزینه‌های تبلیغاتی خود را صرف مسائل جامعه کند به مقوله‌ای اجتماعی یا فرهنگی ورود پیدا می‌کند که ممکن است در اولویت متولیان آن بخش نباشد و شاید اگر با مطالعه بیشتر و یا همکاری با سازمان‌های مرتبط به آن مبادرت می‌کرد، نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

    3 ـ در این بین یکی از حوزه‌های جذاب برای سازمان‌ها در این زمینه، ورزش است و البته ورزش قهرمانی که هم هیجان و طرفدار دارد و هم می‌تواند در صورت محاسبات صحیح منافع اقتصادی را هم برای سازمان داشته باشد. البته با احترام به سازمان‌هایی که تاکنون در این عرصه گام برداشته‌اند به ویژه بانک‌ها و نهادهای مالی باید عنوان شود که در درجه اول اهمیت، موضوع تبلیغات از طریق ورزش در اولویت بوده است نه کمک به ارتقاء جایگاه آن ورزش در جامعه و رتبه‌بندی بین‌المللی آن.

    هر چند که هدف تبلیغات و دیده شدن با یک تیم ورزشی بسیار قابل احترام بوده و همچنان یک اصل در امور تبلیغی نیز محسوب می‌شود اما اگر این موضوع با مفهوم مسئولیت اجتماعی همپوشانی داشته و با تلفیق آن آثار بعدی و مثبت‌تری را برای جامعه‌ای که مشتری هدف هم نیستند ایجاد کرد بسیار با ارزش‌تر خواهد شد.

    ورزش در جامعه کنونی ایران همواره از اهمیت بالایی برخوردار است، البته ورزش در مفهوم قهرمانی و افتخارآفرینی آن که حس شادی و غم آن در لایه‌های مختلف جامعه نفوذ می‌کند. در این زمینه می‌توان به فوتبال اشاره داشت که به عنوان یکی از ورزش‌های پرطرفدار همواره مورد توجه بنگاه‌ها و سازمان‌ها برای تبلیغ قرار داشته است اما با وجود هزینه‌های گزافی که در آن می‌شود ضعف‌های شدیدی در مباحث فرهنگی و اجتماعی در لابه‌لای آن دیده شده و حتی میزان افتخارآفرینی آن (به مفهوم کسب عناوین و جام‌های معتبر) نسبت به برخی ورزش‌های دیگر اندک بوده است.

    از سویی دیگر برخی ورزش‌ها در کشور با وجود حرکت در مسیر قهرمانی با ساختارسازی منظم علاوه بر تقویت غرور ملی به نشاط و جنب و جوش اجتماعی و آرامش ذهنی جامعه نیز کمک کرده‌اند که نمونه اخیر آن یعنی ورزش والیبال چند سالی است لبخند رضایت را بر لبان میلیون‌ها ایرانی جاری کرده است.

    4 ـ موفقیت‌هایی که طی چند سال گذشته در حوزه والیبال نصیب کشور شده حاصل حدود دو دهه تلاش و آماده‌سازی زیرساخت‌هاست. حدود 20 سال است که والیبال راه جدیدی را آغاز کرده است، ابتدا استعدادیابی مناسبی انجام داد و سپس پله به پله از نوجوانان و جوانان آغاز کرد تا بعد از سالیان نسبتا طولانی در سال 1395 آماده و مهیای حضور در مهمترین مسابقات ورزشی دنیا یعنی "المپیک" شود.

    این مسیر سخت طی شده و رسیدن به اهداف بلندی که تا چندی پیش دست یافتن به آنها نه تنها یک آرزو بلکه رویایی دور دست می‌نمود، نشات گرفته از برنامه‌ریزی دقیق و هزینه‌کردن مناسب است. تجربه ثابت کرده است که اگر منابع مالی به اندازه کافی در اختیار باشد و مدیران دلسوز و کارآمد با برنامه‌ریزی هدفمند اقدام کنند موفقیت نیز حاصل خواهد شد.

    والیبال ورزشی است که گام به گام بالا آمده و طی یک دهه اخیر با حمایت‌های مالی مناسب توانسته است هم از مربیان با دانش روز بهره بگیرد و هم از اردوهای تمرینی خوبی استفاده کند. همه اینها باعث "دیده شدن" بیشتر شده و سازمان‌ها را بر آن داشته است که از این فرصت به نحو مطلوبی بهره بگیرند.

    قطعا حضور و تبلیغ در کنار والیبال در مسیر دیده شدن می‌تواند یک هدف خوب باشد اما سرمایه‌گذاری اصلی در جایی است که در ضمن دیده شده و جذب مشتری جدید شما بتوانید در یک جشن ملی و یک افتخارآفرینی بزرگ سهیم باشید. و اگر هدف اصلی سازمان یا بانک در حمایت از ورزش، مسئولیت اجتماعی باشد، علاوه بر تبلیغ، پاداش بزرگتری را هم نصیب خود کرده است.

    5 ـ  بانک دی که این روزها هفتمین سال فعالیت خود را آغاز کرده است با شعار ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان و مشتریان خود تلاش کرده علاوه بر نقش‌آفرینی مناسب در عرصه اقتصادی و خلق "ارزش" برای مشتریان خود با پذیرش مسئولیت‌ اجتماعی، نسبت به جامعه و پیرامون نیز غافل نبوده و وظیفه تدوین استراتژی و حرکت در مسیرهای مکمل را بر عهده روابط عمومی بانک قرار دهد.

    روابط عمومی بانک دی طی چند سال گذشته با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و با تجربه و نیز استفاده از دانش علمی و دانشگاهی علاوه بر نقش‌آفرینی موثر در مقولاتی چون فرهنگ سازمانی با شرحی که رفت تلاش کرده است از مفهوم مسئولیت اجتماعی آن در جایگاه درستی بهره گرفته و تدوینگر راهی متناسب با شعار ارزش‌آفرینی در حوزه‌های مرتبط باشد.

    امروز بانک دی بر اساس سند استراتژی مسئولیت اجتماعی خود علاوه بر پوشش برخی از نیازها و اهداف غیر اعتباری ذی‌نفعان کلیدی، حضور در عرصه ورزش ملی به ویژه والیبال را به عنوان یک کارویژه تعریف کرده است که ضمن کارکردهای تبلیغاتی و رسانه‌ای در راستای ارتقاء جایگاه ذهنی نشان تجاری، معرفی بانک و نهایتا جذب مشتری جدید در پی فراهم آوردن زمینه افتخارآفرینی بیشتر برای ورزشکاران تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو