عصر بازار

اونس به محدوده ۱۲۸۰ دلار بازگشت

عامل گلدمن ساکس در بازار طلا

عصر اعتبار- بازارهای جهانی طلا سومین هفته ماه مه را با افزایش قیمت‌ها آغاز کردند. اونس طلا که هفته گذشته با ۲/ ۱ درصد افت به قیمت ۱۲۷۳ دلار رسیده بود، صبح دوشنبه به سرعت به سوی محدوده ۱۲۸۰ دلار حرکت کرد، گرچه با رشد قیمت‌ها و افزایش فروش، روند در بعضی مقاطع کاهشی شد.

عامل گلدمن ساکس در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه صبح اولین روز کاری هفته به طلا کمک کرد، گزارش موسسه گلدمن ساکس درباره پایان دوره وفور عرضه نفت، انتشار داده‌های بد تازه از اقتصاد چین و افت اندک شاخص دلار بود. شاخص دلار که مدتی است دوباره به شدت روند طلا را تحت غلبه خود درآورده، صبح روز گذشته نوسان شدیدی نداشت اما تا پایان هفته راه درازی باقی است. اونس تحت‌تاثیر عوامل افزایشی، روز گذشته تا ساعت 7 عصر به وقت تهران به قیمت 1282 دلار رسید، اما هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوشنبه رقم خورده باشد.

    مثلث رشد

    بهای نفت خام صبح دوشنبه با 2 درصد جهش روبه‌رو شد که بیشترین رشد مقطعی نفت از اکتبر 2015 بود. دلیل این جهش، اختلال در صادرات نفت نیجریه و انتشار گزارش گلدمن ساکس بود. موسسه گلدمن ساکس گفته که دوره دو ساله مازاد عرضه به دوره کسری تولید تبدیل شده است. این تغییر می‌تواند تغییر بسیار مهمی باشد که بازارها را در ماه‌های آینده تحت‌تاثیر قرار دهد. بهای نفت خام پس از نرخ برابری دلار دومین عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها است و از این رو اونس طلا صبح دوشنبه را با رشد آغاز کرد. همزمان با رشد بهای نفت خام، داده‌های بد از دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز روند طلا را تحت‌تاثیر قرار داد. براساس آمار تازه، تولیدات صنعتی چین به پایین‌ترین سطح در 6 سال اخیر رسیده است. رشد سرمایه‌گذاری ثابت در اقتصاد چین نیز در ماه‌های ژانویه تا آوریل 5/ 10 درصد بوده است. رقم مورد انتظار 11 درصد بود. میزان خرده‌فروشی در اقتصاد چین نیز در ماه آوریل 1/ 10 درصد رشد داشته است. این در حالی بود که رشد ماه مارس خرده فروشی 5/ 10 درصد بود. البته این آمار با رشد فروش املاک که 44 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت تا حدودی جبران شد. موسسه «سیتی» در گزارشی اعلام کرد که این آمار نشان می‌دهد احیای متکی بر تدابیر محرک مالی نمی‌تواند برای مدت طولانی پایدار باشد. دوشنبه، رشد قیمت نفت و انتشار داده‌های بد از اقتصاد چین، با افت اندک شاخص دلار نیز همزمان شد. افت شاخص دلار همیشه به نفع طلا است.

    عامل کاهشی

    روز گذشته در کنار عوامل افزایشی، عامل کاهشی رشد بازارهای سهام نیز بر روند تاثیرگذار بود. با وجود انتشار اخبار بد از اقتصاد چین، بازارهای سهام آسیا صبح دوشنبه با رشد خود بخشی از سرمایه‌ها را جذب کردند. اکثر بازارهای آسیایی روز گذشته با وجود آمار ضعیف چین و سقوط روز جمعه شاخص‌های سهام وال استریت، در سطح بالاتری ایستادند. به گزارش «ایسنا»، شاخص ام‌اس‌سی‌آی بازارهای سهام آسیا و اقیانوسیه به‌جز ژاپن 3/ 0 درصد رشد کرد. شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین با 2/ 0 درصد روبه‌رو شد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ به میزان 1/ 1درصد رشد کرد. شاخص نیکی 225 ژاپن 1/ 1 درصد افزایش یافت اما کسپی کره جنوبی تغییر چندانی نداشت. شاخص اس‌اند‌پی / ای‌اس‌ایکس 200 استرالیا هم 5/ 0 درصد پیشروی کرد. شاخص‌های سهام در تایوان، نیوزیلند، سنگاپور و مانیل نیز رشد کردند اما سنسکس هند و جاکارتا افت کردند.

    ادامه اختلاف

    عوامل کاهشی در برخی مقاطع به ضرر طلا عمل کردند اما تا زمان نوشته شدن این گزارش، طلا عمدتا از شرایط نفع برد. رشد صبح دوشنبه همسو با پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران خرد بود که انتظار دارند ارزش طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند. با این همه، نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت نشان می‌دهد که کارشناسان حرفه‌ای انتظار ادامه افت هفتگی طلا را دارند. اونس طلا در دو هفته اول ماه مه با کاهش ارزش روبه‌رو بود. با آنکه اونس طلا تا این مقطع از سال 2016 حدود 20 درصد جهش قیمت را تجربه کرده است، برخی از کارشناسان با توجه به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا از اونس 1100 دلاری در پایان سال میلادی می‌گویند. از سوی دیگر، ادامه بحران در بسیاری از اقتصادهای جهان موجب شده که برخی دیگر از کارشناسان از اونس 1400 دلار سخن به میان بیاورند. مارک تو، تحلیلگر ارشد موسسه «وینگ فانگ» می‌گوید: «نظر به اینکه بانک‌های مرکزی جهان قصدی برای بالا بردن نرخ‌های بهره مرجع خود در کوتاه‌مدت ندارند، قیمت 1300 یا حتی 1400 دلاری می‌تواند برای اونس منطقی باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی