عصر بازار

رئیس تعاونی‌های سهام عدالت خبر داد

طرح جدید آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعاون

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت با اعلام اینکه به غیر از تشکیل صندوق‌های قابل معامله بورسی «ETF»‌ها، طرحی مبنی بر ایجاد «CTF»‌ها صندوق‌های تعاونی قابل معامله ارائه شده است، گفت: رئیس جمهور هنوز لایحه اصلاح قانون سهام عدالت را امضا نکرده است.

طرح جدید آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعاون
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    داریوش پاک‌بین، رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت درباره آخرین اخبار مربوط به آزادسازی سهام عدالت، اظهار داشت: هنوز خبر جدیدی در این باره وجود ندارد اما پیشنهادی مبنی بر حذف شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت در لایحه جدید ارائه شده بود.

    وی افزود: در لایحه جدید سهام عدالت که هنوز به امضای رئیس جمهور نرسیده است قرار شد تا «ETF»ها جایگزین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت شوند و بر همین اساس صندوق‌های قابل معامله بورسی ایجاد شود.

    پاک‌بین درباره پیشنهاد دیگری در حوزه ‌آزادسازی سهام عدالت با استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون کشور، نیز خاطرنشان کرد: پیشنهاد دیگری مبنی بر ایجاد «CTF» یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعاونی  Cooperative Traeding Fand ایجاد شود و شرکت‌های تعاونی سهام عدالت نیز به عنوان یک شرکت مادر تعاونی در همدیگر ادغام شوند.

    رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت گفت: اصلاحات مهمی در جریان آزادسازی سهام عدالت در حال رخ دادن است که باید دید در آینده چطور در مجلس شورای اسلامی به آن پرداخته می‌شود.

    بر اساس این گزارش، لایحه ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در جلسه 17 اسفند 94 هیأت دولت تصویب شد.

    بر اساس این گزارش، این لایحه در فرآیند بازنگری و تدوین مجدد چندین بار دست به دست شد اما در مجموع آنچه که از این لایحه جدید برداشت می شود اینکه با حذف شدن شرکت های سرمایه گذاری استانی، دارندگان سهام عدالت به واسطه تعاونی‌های سهام عدالت که به سهامی عام تبدیل خواهند شد،به‌طور مستقیم می‌توانند از طریق صندوق‌های قابل معامله (ETF) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعاونی قابل معامله (CTF) در بازار سهام حضور داشته باشند.

    پیش از این پاک‌بین، مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت با بیان اینکه ساماندهی سهام عدالت تا زمان آزادسازی این اوراق بر عهده شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و ترکیبی از نمایندگان دولت و نهادهای نظارتی می‌شود، عنوان کرده بود: در صورت تصویب این لایحه در مجلس از این پس دارندگان سهام عدالت به طور مستقیم بر دارایی های خود نظارت خواهند کرد.

    پاک بین افزود: بر اساس این لایحه، سبد دارایی‌های سهام عدالت به صورت واحدهای سرمایه‌گذاری (یونیت) و در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و یا صندوق‌های تعاونی قابل معامله وارد بازار سهام خواهند شد و تا زمان آزاد سازی کامل سهام عدالت، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت نماینده مردم در این صندوق‌ها خواهند بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی