عصر بازار

معاون وزیر صنعت گفت:

۲ بخش‌نامه‌ بانک مرکزی در مورد واحدهای صنعتی اجرا شود

عصر اعتبار- معاون صنعت، معدن و تجارت از پیش بینی وزارت صنعت و معدن برای راه اندازی ۱۰هزار واحد صنعتی در کشور خبرداد و بر اجرای بخش نامه‌های بانک مرکزی در زمینه اعطای تسهیلات به واحد‌های صنعتی مصوب در کارگروه رفع موانع تولید تاکید کرد.

۲ بخش‌نامه‌ بانک مرکزی در مورد واحدهای صنعتی اجرا شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از  تسنیم، علی یزدانی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری  به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اظهار‌ داشت: در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت‌هایی تعریف و سیاست‌ها و حمایت‌هایی هم در راستای شعار سال در نظر گرفته شده است.

    وی در ادامه گفت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها و در استان هرمزگان به نوعی به جانشینی ستاد اقتصاد مقاومتی در دیگر استان ها عمل می‌کند  که تلاش‌های صورت گرفته سال گذشته در این خصوص رتبه این استان را در بین کارگروه های کشوری به رتبه سوم ارتقا داد.

    معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: به دلیل اهمیتی که در این استان به واسطه فعالیت صنایع بزرگ ، متوسط و کوچک وجود دارد، تلاش های بسیاری نیز در جهت رفع مشکلات و موانع فراروی  این واحدها به کار بسته اند.

    یزدانی ادامه داد: در استان هرمزگان بیش از 905 واحد تولیدی وجود دارد که نرخ تعطیلی و راکد این واحدها تقریبا معدل میانگین کشوری است و این به واسطه پتانسیل‌های بسیار مناسب موجود در استان است.

    وی بیان داشت: در مجموع  سیاست هایی که وزارت خانه پیش بینی کرده درکل کشور راه اندازی بیش از 10هزار واحد صنایع کوچک و متوسط و 2هزار طرح صنعتی است، که برش استانی آن بالغ بر 300طرح صنعتی در استان هرمزگان است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از این تعداد فقط در ارتباط با طرح‌های بالای 60درصد بالغ بر 130طرح صنعتی در هرمزگان است که این رقم به نسبت کشوری رقم بسیار مناسبی است.

    یزدانی با اشاره به سیاست های پیش بینی شده در این خصوص گفت: 2 بخش نامه بانک مرکزی در جهت اعطای تسهیلات به واحدهای مصوب در  کارگره های رفع موانع تولید با این مضمون که این واحدها بایستی توسط بانک‌ها از بدهی‌های غیر جاری و چک‌های برگشتی مستثنی شوند و ازطرفی هم وثایق مازاد آنها باید متناسب با میزان تسویه حساب‌ها توسط بانک‌های عامل آزاد شود.

    وی همچنین افزود:  با فعال شدن اعتبارات اسنادی داخلی کمک بزرگی به رونق تولید و تامین سرمایه در گردش واحدهای کوچک و متوسط می‌شود و از طرفی هم سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی تسهیلاتی را در جهت حمایت از این واحدها در سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند، از جمله اینکه بدهی‌هایی که در تامین اجتماعی منجر به اجرائیه شده به مدت یک سال از محل اخذ این تسهیلات متوقف شود.

    معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: منابع بسیار خوبی در صندوق‌های وزارت صنعت معدن و تجارت در جهت صدور ضمانت نامه و حمایت از واحدهای تولیدی پیش بینی شده است.

    یزدانی ابراز داشت: در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی دستورالعملی به همه استان‌ها ابلاغ شده، در استان هرمزگان نیز 22شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که در حال حاضر در 17 شهرک و ناحیه واگذاری زمین انجام می شود.

    وی در ادامه از پیش بینی  تخفیفات و مشوق‌های مناسب برای هدایت سرمایه‌گذاران به این نواحی و شهرک‌ها  خبرداد و افزود: بعضا تا 50درصد اعمال تخفیف در قیمت واگذاری واحدها است و شرایط کاهش و طولانی‌تر کردن پرداخت و پیش پرداخت و اقساط نیز فراهم شده است.

    معاون وزیر صنعت ادامه داد: به شرکت‌های دانش بنیان، ایثارگران و نخبگان هم تخفیفات ویژه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تعلق می‌گیرد.

    یزدانی بیان داشت: ضمن اینکه در جهت تشکیل خوشه‌های صنعتی، تشکیل پیمان کاری های فرعی و تشویق شرکت‌های مدیریت و صادرات و کنسرسیوم های صادراتی هم بحث آموزش کاربردی در صنایع کوچک و متوسط، برنامه‌های مدونی را پیش بینی کرده ایم  و آموزش 100هزار نفر  در حوزه کارآفرینی، بازاریابی و مهارتی در دستور کار قرار دارد.

    وی تاکید کرد: در واقع  تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولیدات داخلی در سال جاری مستلزم حمایت و همکاری همه  قوا و رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: رهبری نظام،  همه قوا و دستگاهی دولتی و در حقیقت همه آحاد جامعه را به خرید محصولات ایرانی توصیه فرمودند.

    یزدانی عمل به توصیه مقام معظم رهبری را تکلیفی برای همه مخاطبان این پیام دانست و افزود: سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه، رسانه ومردم  به عنوان مصرف کننده نهایی از ویژگی‌های مهم صنایع کوچک و متوسط پراکندگی این واحدها در اقصی نقاط کشور است کما اینکه ما در کل کشور 948نقطه شهرک و ناحیه صنعتی داریم که هم به سرعت می‌توانند ایجاد اشتغال کرده وهم در رفع محرومیت نقش ایفا کرده وبهره برداری با سرمایه اندک هم از دیگر ویژگی‌های این واحدها است.

    وی اظهار امیدواری کرد با مجموعه سیاست‌های اندیشیده شده با همکاری همه ارکان نظام سال جاری شاهد رونق خوبی در مجموعه رونق واحدهای کوچک و متوسط کشور باشیم ضمن اینکه واحد های بزرگ هم با سازو کار های خود مورد حمایت قرار دارند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی هرمزگان گفت: زیر ساخت‌های خوبی در  مناطق مذکور برای استقرار واحدهای صنعتی وجود دارد و با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته شده در سال جاری شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با رغبت بیشتری  فراهم است.

    یزدانی ادامه داد: در بسیاری از شهرک‌ها زیرساخت آب، برق و تلفن ایجاد شده و در نواحی هم که این زیرساخت‌ها وجود نداشته باشد و تقاضا محورباشد قطعا این حمایت انجام می‌شود تا مانعی برای حضور سرمایه‌گذارن در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هرمزگان وجود نداشته باشد.

    وی در پایان افزود: حتی اگر در نقطه‌ای از کشور نیاز به ایجاد و تاسیس شهرک و یا ناحیه صنعتی جدیدی باشد، البته به شرط وجود سرمایه‌گذار، ما این مهم را با هماهنگی استانداران انجام می‌دهیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی