عصر بازار

کارت خرید اعتباری عام خرداد ماه می‌آید

عصر اعتبار- کارت های خرید اعتباری محصولات خانگی تولید داخل تا سقف ۱۰ میلیون تومان از نیمه خرداد ماه عرضه می شود. بانک مرکزی از سال گذشته سیاست جدیدی را برای اعطای تسهیلات بانکی دردستورکارخود قرارداده است. به طوری که براساس این سیاست تسهیلات و وام‌های خرد دراولویت شبکه بانکی قرار می گیرد.

کارت خرید اعتباری عام خرداد ماه می‌آید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران، براین اساس درکنار تأمین نیازهای خرد مردم، بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی کوچک و متوسط نیز دراولویت قرارگرفته‌اند و دراین برنامه بنگاه‌های بزرگ کمترمورد توجه قرارخواهند گرفت.  درهمین زمینه بانک مرکزی برای اینکه مسیردریافت وام‌های خرد و ضروری را برای افراد جامعه آسان ترکند و ازسوی دیگر کمکی به تولیدکنندگان داخلی شود، از کارت‌های اعتباری خرید درقالب بسته کوتاه مدت خروج از رکود رونمایی کرد. اما از آنجا که درطرح اولیه تنها بخشی از جامعه مشمول استفاده ازاین تسهیلات بودند، این کارت‌ها به کارت اعتباری عام تغییر جهت داد تا امکان استفاده همه اقشار ازاین تسهیلات فراهم شود.
    کارت اعتباری عام از خرداد می‌آید
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درگفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص آخرین وضعیت طرح کارت اعتباری عام، گفت: برای نهایی شدن جزئیات این طرح هفته آینده بانک مرکزی نشستی با چهاربانک بزرگ و پیشرو دراین زمینه برگزار می‌کند. علی اصغرمیرمحمد صادقی ادامه داد: براین اساس ضمن هماهنگی با بانک‌های کشور، بخش فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز باید سازوکارهای امنیتی و اجرایی آن را مورد تأیید قراردهد تا استفاده ازاین کارت‌ها آغازشود. وی درپاسخ به این سؤال که ازچه زمانی شاهد عملیاتی شدن کارت‌های اعتباری عام درشبکه بانکی کشورخواهیم بود، افزود: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا نیمه خرداد ماه امسال ازکارت‌های اعتباری عام رونمایی شود.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره سقف اعتباری این کارت‌ها توضیح داد: سقف اعتبار این کارت‌ها برای هرفرد 10 میلیون تومان است که با نرخ سود عقود مبادله‌ای بازپرداخت آن انجام خواهد شد. این درحالی است که هم اکنون و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود عقود مبادله‌ای 21 درصد است.
    سقف اعتبار این کارت‌ها برای هرفرد 10 میلیون تومان است که با نرخ سود عقود مبادله‌ای بازپرداخت آن انجام خواهد شد. این درحالی است که هم اکنون و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود عقود مبادله‌ای 21 درصد است.

    وی همچنین درباره اینکه برای کل این طرح چه میزان اعتبارپیش‌بینی شده است، اظهارکرد: اعتبار این طرح به میزان مشارکت بانک‌ها بستگی دارد و بدین ترتیب هرچقدر تعداد بانک‌های مشارکت کننده درآن بیشترشود اعتبارآن نیز افزایش می‌یابد. براساس گفته‌های این مقام مسئول بانک مرکزی حدود 4 هزار و200 میلیارد تومان از منابع خود را در اختیار سه بانک صادرات، ملی و رفاه قرار داده است تا هر یک به میزان یک هزار و400 میلیارد تومان از آن استفاده کرده و تسهیلات پرداخت کند. این کارت‌های اعتباری برای بازنشستگان در بانک صادرات، بازنشستگان آموزش و پرورش در بانک ملی و کارکنان و بازنشستگان تأمین اجتماعی در بانک رفاه در حال انجام است. اما با وجود این طبق اطلاعات به دست آمده بانک‌ها می‌توانند این کارت‌ها را به مشتریان خود اعطا کنند.
    تمرکز اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط
    علاوه بر طراحی کارت‌های اعتباری عام برای هدایت تسهیلات خرد به اقشارمختلف جامعه، بانک مرکزی طبق دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط که طی هفته‌های گذشته ازسوی ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، تمرکز سیاست تسهیلاتی خود را به جای بنگاه‌های بزرگ روی بنگاه‌های کوچک و متوسط قرارداده است.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی دراین زمینه گفت: بخش عمده تسهیلات بانکی امسال در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط قرارمی گیرد و بنگاه‌های بزرگ برای تأمین مالی به بازارسرمایه هدایت می‌شوند. این درحالی است که بخشنامه یادشده تسهیلات ویژه‌ای برای بنگاه‌های کوچک و متوسط درنظرگرفته است به طوری که حتی واحدهایی که بدهی بانکی کمتر از یک میلیارد تومان داشته باشند از یک سال مهلت جدید بهره‌مند می‌شوند.
    میرمحمد صادقی درادامه با اشاره به اینکه دستورالعمل یادشده به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است، اضافه کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته هریک از بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات خود درسال جاری را اعلام می‌کنند و براساس این توان میزان اعتبار این طرح تعیین خواهد شد.دراین بخشنامه، کارگروه‌های استانی زیر نظر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و وزارت صنعت طرح‌ها را به منظور دریافت تسهیلات بررسی و به شبکه بانکی ابلاغ می‌کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی