عصر بازار

لوازم آرایش چقدر ارز از کشور خارج می کند؟

عصر اعتبار- بررسی میزان هزینه زنان ایران برای آرایش و لوازم آرایشی نشان می دهد این صنعت یکی از بخش هایی است که می توان با سرمایه گذاری و فرهنگ سازی در آن مانع خروج منابع ارزی فراوان و ورود کالاهای بی کیفیت به کشور شد.

لوازم آرایش چقدر ارز از کشور خارج می کند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، صنعت لوازم آرایشی به لحاظ تقاضا برای کالاهای این صنعت و ویژگی های جمعیتی کشور، صنعتی با اهمیت و به عنوان فرصت مناسب برای سرمایه گذاری  محسوب می شود. با این وجود به نظر می رسد نبود تولیدات داخلی و واردات بدون کیفیت این کالاها سبب شده هم منابع ارزی با کارایی مناسب استفاده نشود و هم مصرف کنندگان درمعرض آسیب های بهداشتی و سلامت قرار گیرند.

    سیدحسین پیمان کارشناس ارشد آمار در این باره به تحقیقت میدانی که انجام گرفته است اشاره می کند و می گوید:" بدیهی است آمارهای طرف نقاضا این صنعت می‌تواندجایگاه این صنعت را از نظر اندازه بازار ،منابع ارزی برای واردات، اشتغال زایی، ارزش افزود و ... بهتر مشخص کند. به همین منظور در تحقیق  گسترده ای با استفاده از داده های خام طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار شهری 1393 مرکز آمارایران، میزان هزینه آرایش و مشخصات مصرف کننده این نوع کالاها را محاسبه کردیه ایم".

    به گفته وی" دراین بررسی هزینه های ماهانه کالاهای منتخب آرایشی زنانه  شامل هزینه اصلاح صورت، هزینه کوتاه کردن موی سر، خدمات سالن آرایش، سنجاق مو، فرم دهنده، انواع لوازم آرایشی، کرم دست وصورت، رنگ مو، انواع اسپری، لوسیون ها از خانوار پرسش شده است و به ویژگی های زنان پانزده ساله به بالا خانوار که این کالاها را مصرف کرده‌اند، پرداخته شده است".

    هزینه های آرایش زنان بیشتر شده اشت؟

    پیمان درباره نتایج این تحقیق می گوید:" ما به دنبال آن بودیم که آیا نسبت به پنج سال پیش هزینه آرایش زنان شهری بیشتر شده است؟ و مشخص شد در سال1389، متوسط هزینه در کالاهای آرایشی ذکر شده  هر زن 15ساله به بالا خانوار شهری، 46602 ریال بوده است که این رقم درسال 1393 به 108874 ریال افزایش یافته است. همچنین نسبت این هزینه به هزینه سرانه کل هر فرد خانوار از 8/1 درصد درسال1389 به میزان 2/2 درصد درسال1393 افزایش یافته است".

    وی می افزاید:" هرچند این مبالغ در ظاهر نشان می دهد این نوع هزینه در خانوارها افزایش یافته است اما با آزمون آماری "کای دو"،  به این نتیجه می رسیم که این اختلاف از نظر آماری اختلاف معنی داری محسوب نمی شود و تفاوت چندانی بین این دو نسبت وجود ندارد. همچنین باتوجه به شاخص قیمت، این هزینه درسال 1389 حدود 78954 ریال  و در سال 1393 رقمی در حدود 70518 ریال بوده است لذا نمی توان گفت هزینه این گونه کالاهای منتخب آرایشی برای زنان خانوار 15 ساله و بیشتر درسال 1393 نسبت به سال 1389 افزایش یافته است".

    زنان شاغل و تحصیلکرده بیشتر خرج آرایش می کنند

    به گفته این کارشناس ارشد آمار نتایج این تحقیق نشان می دهد" این هزینه برای زنان پانزده ساله به بالای شاغل درسال 1393 حدود 53 درصد بیشتر نسبت به زنان غیر شاغل بوده است و زنان پانزده ساله و بیشترِ دارای مدرک لیسانس به بالا، 57 درصد بیشتر از زنانی که دارای چنین مدرکی نبوده اند هزینه کالاهای آرایشی منتخب را پرداخت کرده اند. زنان متاهل، 49 درصد نسبت به زنان هرگز ازدواج نکرده و 99 درصد نسبت به زنان بیوه، بیشتر این نوع هزینه را در سال 1393داشته اند".

     

    زنان در کدام سن بیشتر برای آرایش هزینه می کنند؟

    پیمان می افزاید:" بیشترین نسبت هزینه کالاهای آرایشی منتخب هر زن پانزده ساله و بیشتر به هزینه کل هرعضو خانوار درسال درسنین 15تا 18 سال به میزان 5 درصد وکمترین نسبت دراین سال درسنین 29 به بالا  با نسبت 2 درصد بوده است. از نظر مبلغ مطلق، سنین نوزده تا بیست وچهار سال، بیشترین هزینه را با مبلغ چهارده هزار و پانصد تومان ماهانه برای این کالاهای منتخب آرایشی نسبت به سنین دیگر داشته اند".

    هزینه آرایش زنان دهک اول درآمدی 7 برابر زنان دهک دهم

    این تحقیق نشان می دهد" هزینه سرانه کالاهای آرایشی منتخب زنان پانزده ساله وبیشتر در بالاترین گروه درآمدی (دهک دهم)، هفت برابر زنان پایین ترین گروه درآمدی (دهک اول) درسال 1393 بوده است. 16 درصد زنان پانزده سال و بیشتر بالاترین گروه درآمدی(دهک دهم) شاغل بوده اند و 31 درصد آنان مدرک لیسانس و به بالا، داشته اند و 17 درصد آنها هرگز ازدواج نکرده و 17 درصد نیز بیوه بوده اند. زنان پانزده سال و به بالا، درپایین ترین گروه درآمدی 6 درصد دارای مدرک لیسانس به بالا، 5 درصد شاغل، 29 درصد هرگز ازدواج نکرده و 5/10 درصد بیوه بوده اند.

    زنان در کدام استان ها بیشتر برای آرایش هزینه می کنند؟

    پیمان می دهد:" از نظر ارقام مطلق،استان های کهگیلویه وبویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استان هایی بوده اند که زنان پانزده ساله و بیشترآنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را دراین تحقیق داشته اند. به طوری که هر زن پانزده ساله  وبیشتر استان البرز، با هزینه 21 هزارتومان درماه نسبت به هر زن پانزده ساله و بیشتر استان قم با مبلغ 3500 تومان درماه حدودا 6 برابر  برای کالاهای منتخب آرایشی درسال 1393 هزینه کرده است. همچنین کمترین هزینه را زنان پانزده ساله وبیشتر استان های قم، گلستان، کرمان، یزد، گیلان برای این کالاها پرداخت کرده اند.

    بیشترین هزینه کالاهای منتخب آرایشی برای هرزن پانزده ساله و بیشتر خانوار نسبت به  هزینه ماهانه کل هر عضو خانوار درسال 1393 دراستان های کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی، البرز، ایلام  وکمترین استان های دراین نسبتِ هزینه، این نسبت  درسنین 15 تا 24 ساله در استان های مرکزی سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و البرز بیشترین بوده است به طوری که در استان مرکزی این هزینه برای هر زن درسن 15 تا 24 ساله با هزینه 34 هزارتومان ماهانه2.5 برابر کل هزینه آرایش هر زن خانوار این استان بوده است".ر

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو