عصر بازار

افت ارزش دلار و سکه در دومین ماه سال

بازارهای اردیبهشت کاهشی شدند

عصر اعتبار- دلار و سکه که در اولین ماه سال ۹۵ افزایش قیمت را تجربه کرده بودند، در اردیبهشت‌ماه در مسیر نزولی قرار گرفتند. در دومین ماه سال ۹۵، شاخص ارزی با قیمت ۳ هزار و ۴۴۵ تومان به کار خود پایان داد تا ۷ دهم درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. البته روند نزولی دلار به اولین روز خردادماه سرایت نکرد و این ارز در روزی که بازار حالت نیمه تعطیل داشت، با ۲ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۴۷ تومان رسید.

بازارهای اردیبهشت کاهشی شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخی معامله‌گران با توجه به انتظار ورود تقاضای جدید به بازار و مقاومت دلار در محدوده 3 هزار و 440 تومان اعتقاد دارند که این ارز در ادامه خردادماه به افزایش خود ادامه خواهد داد. این در حالی است که برخی دیگر با توجه به روند دلار در دو ماه ابتدایی سال 95، خروج معامله‌گران بزرگ از بازار و بهبود روابط بانکی انتظار دارند که این ارز به کاهش ارزش خود ادامه دهد. همسو با کاهش قیمت دلار، سکه نیز در اردیبهشت‌ماه 6/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد. بخش زیادی از افت ماهانه سکه مربوط به کاهش آخرین روز کاری اردیبهشت‌ماه بود که در آن سکه با 11 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و13 هزار تومان رسید. در اولین روز خردادماه نیز سکه به روند کاهشی خود ادامه داد و با 3 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 10 هزار تومان رسید. کاهش اولین روز خردادماه ناشی از پایین آمدن اونس تا میانه کانال هزار و 200 دلار در روز جمعه بود.

     

    ماه کم‌نوسان دلار

    در دومین ماه بهار، شاخص بازار ارز تغییرات قیمت را تجربه نکرد و در محدوده 3 هزار و 440 تا 3 هزار و 482 تومان نوسان کرد. دلار در ابتدای اردیبهشت در حال حرکت به سمت مرز 3 هزار و 500 تومان بود، ولی هر چقدر به روزهای انتهایی ماه نزدیک شدیم، فاصله این ارز از مرز یاد شده بیشتر شد. در 9 روز ابتدایی اردیبهشت‌ماه، دلار در بازه 3 هزار و 470 تا 3 هزار و 482 تومان قرار داشت. در این محدوده زمانی، شاخص ارزی چند بار در طول روز از محدوده 3 هزار و 490 تومان عبور کرد، ولی با مقاومت بازار در محدوده پایین‌تر به کار خود پایان داد. به این ترتیب، دلار که در روزهای ابتدایی اردیبهشت کشش افزایش قیمت را از خود نشان نداده بود، از تاریخ 10 اردیبهشت در فاز کاهشی قرار گرفت. دلار در دهمین روز اردیبهشت‌ماه با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 460 تومان رسید. شاخص ارزی که با تقاضای زیادی مواجه نبود از میانه اردیبهشت‌ماه حتی به زیر مرز 3 هزار و 450 تومان رفت. دلار در 14 اردیبهشت با 8 تومان کاهش از مرز 3 هزار و 450 تومان پایین آمد و به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید. پس از این تا انتهای اردیبهشت، دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد، چنانکه در هفته انتهایی این ماه نیز در محدوده 3 هزار و 440 تومان نوسانات اندکی را تجربه کرد و نهایتا با قیمت 3 هزار و 445 تومان به کار خود پایان داد. ثبت این رقم نشان‌دهنده افت 7 دهم درصدی دلار نسبت به ماه پیش از آن بود و موجب شد که روند قیمت این ارز معکوس شود. پیش از این، شاخص بازار ارز در فروردین ماه، 9‌دهم‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود؛ این افزایش که پس از 3 کاهش ماهانه متوالی زمستانی ثبت شده بود، موجب شد که انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی بالا رود. هر چند که دلار در اردیبهشت برخلاف انتظار این عده حرکت کرد.

    روند خرداد

    با پایان اردیبهشت‌ماه، معامله‌گران ارزی در رابطه با روند قیمت دلار در خردادماه دو دیدگاه متفاوت دارند. تعداد زیادی از معامله‌گران اعتقاد دارند که دلار در سومین ماه بهار توانایی رشد قیمت بیشتر را ندارد و به روند کم‌نوسان کاهشی خود ادامه خواهد داد. به گفته آنها، روند کم‌نوسان دلار موجب شده تعدادی از معامله‌گران بزرگ از بازار خارج شوند و قیمت از این ناحیه دیگر تحریک نشود. از سوی دیگر، برخی فعالان اعتقاد دارند که هر چقدر از اجرایی شدن برجام فاصله بگیریم از یکسو روابط بانکی تقویت می‌شود و از سوی دیگر میزان دارایی‌های ارزی کشور افزایش خواهد یافت. آخرین موضوع اینکه، معامله‌گران انتظار دارند در نیمه دوم خردادماه و با شروع ماه رمضان تقاضا در بازار کاهش پیدا کند و به تبع آن، دلار با کاهش بیشتری مواجه شود.

    در مقابل کاهشی‌ها، تعدادی از معامله‌گران ارزی قرار دارند که معتقدند قیمت دلار در خردادماه افزایش خواهد یافت. این دسته اعتقاد دارند که با شروع خردادماه، تقاضاهای جدیدی وارد بازار خواهد شد و قیمت را افزایشی خواهد کرد. جدا از ورود تقاضای جدید، دو نشانه دیگر نیز انتظارات این دسته از معامله‌گران را افزایشی کرده است. اولین نشانه نزدیک شدن قیمت صرافی‌های بانکی به قیمت بازار در محدوده 3 هزار و 440 تومان بوده است. برخی فعالان در تفسیر این نشانه اعتقاد دارند که بازارساز تمایلی به کاهش بیشتر قیمت ندارد، این در حالی است که بیشتر کارشناسان معتقدند که بازارساز برای کاهش نوسانات، تاکتیک یاد شده را انتخاب کرده است. عامل آخری که برخی معامله‌گران را به افزایش بیشتر قیمت امیدوار کرده است، مقاومت دلار در محدوده 3 هزار و 440 تومان بوده است.

    سقف و کف سکه

    در دومین ماه بهار، سکه تمام بهار آزادی تا اوج 32 ماهه بالا رفت، هر چند که در انتهای همین ماه با سقوطی 11 هزار تومانی تا قعر 50 روزه پایین رفت. سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را در اردیبهشت‌ماه با قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 2 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده آخرین روز فروردین ماه داشت. برخلاف کاهش ابتدایی، فلز گرانبهای داخلی در ادامه مسیر اردیبهشت راه افزایشی را در پیش گرفت تا اینکه در دهمین روز این ماه کانال یک میلیون و 50 هزار تومان را فتح کرد. در دهمین روز اردیبهشت‌ماه، سکه با 17 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان رسید که بالاترین قیمت آن از شهریور 92 بود. افزایش قیمت سکه در این روز بیشتر از هر چیز ناشی از افزایش بهای اونس تا نزدیکی مرز هزار و 300 دلار بود. اونس جهانی جمعه 9 اردیبهشت تا مرز قیمت یاد شده بالا رفته بود و اثر این افزایش در روز بعد در بازار داخلی انعکاس یافت. پس از ثبت رکورد 32 ماهه، سکه تمام بهار آزادی عمدتا در مسیر کاهشی قرار گرفت و به ترتیب از کانال‌های یک میلیون و 50 هزار تومان، یک میلیون و 40 هزار تومان و یک میلیون و 30 هزار تومان به زیر کشیده شد.

    در آخرین روز کاری اردیبهشت‌ماه نیز سکه تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس، یک کانال قیمت دیگر پایین آمد و با 11 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید. شکست‌های کانالی سکه در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه موجب شد که فلز گرانبهای داخلی در این ماه حدود 6/ 1 درصد از ارزش خود را از دست بدهد. این در حالی بود که سکه در فروردین ماه 8/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.عامل اصلی نوسانات سکه در اردیبهشت‌ماه، تغییرات قیمت بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اکثر معامله‌گران سکه با توجه به نوسانات محدود دلار در 2 ماه ابتدایی سال 95 اعتقاد دارند که اونس جهانی در تغییرات قیمت سکه در خردادماه نیز نقش مهم‌تری خواهد داشت. در این بین، کاهش روزهای انتهایی اونس و پایین آمدن آن تا میانه مرز هزار و 200 دلار موجب شده است که انتظارات کاهشی در بازار میان برخی معامله‌گران افزایش پیدا کند. این انتظار از آن جهت تقویت می‌شود که احتمال دارد بهای اونس در خردادماه تحت فشار افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا نیز قرار بگیرد. در این بین، برخی دیگر از معامله‌گران سکه با توجه به تقویت اونس در سال 2016 اعتقاد دارند که اونس در خرداد ماه به مسیر افزایشی بازخواهد گشت و قیمت سکه را در مسیر صعودی قرار خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو