عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تشریح کرد:

فرصت ویژه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی

عصر اعتبار- دکتر صالح آبادی اعلام کرد: بانک توسعه صادرات هم اکنون در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی است تا با همکاری یکدیگر چارچوب اعطای خط اعتباری به خدمات فنی و مهندسی را نهایی کنند

فرصت ویژه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور یکی از مهمترین اولویت ها در حوزه صادرات محسوب می شود به طوریکه می تواند توانمندی های کشور را در حوزه های مختلف به خصوص در بخش های زیرساختی مورد تأکید قرار دهد. به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات، بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهد صادرات خدمات فنی و مهندسی در خلال سال های اخیر با سه مشکل عمده روبرو بوده است؛ نخست تحریم به عنوان یکی از پایه های ثابت چالش های تولید در کشور به کاهش پتانسیل های صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی دامن زده است به طوریکه بسیاری از افراد جامعه صادرکنندگان می گویند در شرایط تحریمی توان کشور برای حضور در مناقصه های بین المللی برای کارهای پیمانکاری و ... روند نزولی را طی کرده است.

    چالش دوم مشکل بازپس گیری وجوه ناشی از ارایه خدمات در کشورهای پذییرنده این خدمات است. متأسفانه برخی چالش های اقتصادی و سیاسی در کشورهای همسایه که به طور خاص پذیرنده این نوع صادرات هستند باعث شده است صادرات خدمات فنی و مهندسی افت کند که به نظر می رسد دولت در حال بررسی موضوع و تلاش برای استرداد وجوه صادرکنندگان است. در برخی موارد نیز شاهد ایجاد اعتباراتی توسط برخی نهادها همچون بانک توسعه 2صادرات هستیم. این بانک سال گذشته با تعریف یک خط اعتباری بین ایران و ارمنستان وجوه ناشی از واردات گاز به کشور را از طریق صادرات کالا و خدمات تسویه کرد و این موضوع فتح باب جدیدی برای توسعه صادرات به این کشور شده است.

    موضوع سوم ضعف مالی بنگاه ها و هزینه های بالا برای صادرات خدمات فنی و مهندسی است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در این زمینه اعلام کرده است خط اعتباری بلندمدتی برای صادرات خدمات فنی مهندسی در نظر گرفته شده و این امکان توسط صندوق توسعه ملی فراهم شده است.

    علی صالح آبادی افزود: بانک توسعه صادرات هم اکنون در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی است تا با همکاری یکدیگر چارچوب اعطای این خط اعتباری را نهایی کنند .وی ادامه داد: این خطوط اعتباری بلندمدت است و برای صادرات خدمات فنی مهندسی و به طور عمده برای پروژه های خارج از کشور در نظر گرفته شده است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد تجهیز منابع این بانک نیز گفت: قراردادهای جدیدی به ویژه با صندوق توسعه ملی در حال انعقاد است که بتوانیم از خطوط اعتباری ریالی آن نیز استفاده کنیم.

    وی افزود: صندوق توسعه ملی در بخش ارزی نیز برای تامین سرمایه در گردش و کمک به صادرکنندگان آمادگی دارد که در بانک توسعه صادرات سپرده گذاری ارزی داشته باشدصا .لح آبادی یکی دیگر از راه های تجهیز منابع را استفاده از منابع بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: برای صادرکنندگانی که نیاز ریالی بالا دارند می توانیم از محل بازار سرمایه تامین سرمایه کنیم.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: به دنبال تفاهم نامه ای که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی امضا شده است، صادرکنندگانی که تسهیلات بانک توسعه صادرات را دریافت کرده اند، در پرداخت نرخ سود مشمول تخفیف حداکثر تا 6 درصد می شوند.

    وی، کل منابعی که برای این تخفیف ها اختصاص یافته را دو هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: تخفیف نرخ سود حداکثر تا 6 درصد را سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرداخت می کند.

    صالح آبادی افزود: سال گذشته تفاهم نامه ای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی امضا شد اما به دلیل محدودیت های بودجه ای نتوانستیم از این مبلغ استفاده کنیم

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو