عصر بازار

غرقی در کنفرانس کامودیتی فاینانس آمستردام مطرح کرد:

سه مرحله حضور تامین‌کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران خارجی در ایران

چالش‌ها جدی است اما از حضور در ایران نترسید

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در کنفرانس منابع طبیعی و کامودیتی فاینانس آمستردام در هلند (TFX ۲۰۱۶) شرکت کرده و به سخنرانی پرداخت.

سه مرحله حضور تامین‌کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران خارجی در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از  ماین نیوز، مهمترین بخش‌های سخنرانی سجاد غرقی در کنفرانس منابع طبیعی و کامودیتی فاینانس آمستردام در هلند (TFX 2016) به شرح زیر است:

    - شرکت‌های اروپایی تمایل زیادی به حضور در بازار ایران را دارند منتها پیش نیاز حضور شرکت‌ها، ورورد بیمه‌ها و بانک‌های بزرگ است.

    - اولین نشانه ورود سرمایه‌های خارجی، حضور و تضمین بیمه‌های بین‌المللی است.
    بانک‌های اروپایی در قبال ایران به شدت با احتیاط رفتار می‌کنند.

    - پروتکل AML4 "کمیته نظارت بانکی بلژیک"، به صورت سخت‌گیرانه‌ای شفافیت و اصلاح ساختاری در نظام بانکی را دنبال می‌کند. معتقدیم مکانیزم‌های نظارتی مانند KYCC می‌تواند به صورت دولبه عمل کند.

    - آمریکا از لحاظ اقتصادی رقیب اروپا در ورود به بازار ایران حساب می‌شود. پس از توافق، برخی حساسیت‌ها بلاموضوع است و ناشی از رقابت اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی است.

    - در صورت رفع معضل معاملات دلاری (تحریم‌های مرحله اول آمریکا) به لحاظ زمانی به سه شکل شاهد حضور تامین‌کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران خارجی خواهیم بود. در کوتاه‌مدت در حوزه بازرگانی (Trade&Pre-Finance) در میان‌مدت تامین مالی پروژه‌ها (Finance) و در بلندمدت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (DFI).

    - چالش‌ها جدی است اما نباید از حضور در بازار ایران ترسید.

    - مذاکرات اقتصادی سرعت زیادی گرفته است. هفته گذشته آقای کری در لندن و این هفته در واشنگتن با بانک‌های اروپایی برای اطمینان‌بخشی دیدار می‌کند. برخی اعضای اتحادیه اروپا در حال تنظیم پیش‌نویس جهت تشویق بانک‌ها و موسسات مالی به حضور شفاف و قانونی در ایران است. مدیرعامل ساچه در ایران است و معاون صندوق بین‌المللی پول در حال مذاکرات با مقامات ایران است.

    - بانک‌ها و موسسات مالی متوسط و کوچک اروپایی مانند "دی زِد"آلمان، "ارسته" اتریش و "کی بی اس" بلژیک فعالیت خود را ظرف یک ماه گذشته در ایران شروع کرده‌اند. البته به این امر واقفیم که ایران برای رشد اقتصادی وابستگی زیادی به پروژه‌های بزرگ مقیاس دولتی در حوزه نفت و گاز، زیرساخت، معدن و صنایع معدنی دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی