عصر بازار

مدیرعامل اگزیم بانک اسلواکی و دکتر صالح آبادی بررسی کردند:

تمهیدات حمایتی دو اگزیم بانک

عصر اعتبار- در نشست مشترک مدیرعامل اگزیم بانک اسلواکی و مدیرعامل بانک توسعه صادرات زمینه های همکاری مشترک دوطرف در مسائل بانکی و پولی مورد بررسی قرار گرفت.

تمهیدات حمایتی دو اگزیم بانک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  اگزیم نیوز، نشست مشترک مدیرعامل اگزیم بانک اسلواکی با دکتر صالح آبادی، با تأکید بر روابط دوجانبه و تقویت ارتباطات بانکی بین دو بانک برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه مدیر عامل اگزیم بانک اسلواکی با اشاره به اینکه ما به دنبال برقراری ارتباط با بانک های تجاری در ایران هستیم گفت: ما اولین ارتباطات مکاتبه ای خود را در اواخر ماه مارچ با بانک های ایرانی برقرار کردیم همچنین تفاهم نامه ای را با صندوق ضمانت صادرات ایران نیز امضا کرده ایم اما در این سفر به دنبال ارتباطات رو در رو هستیم.

    وی ادامه داد: اگزیم بانک اسلواکی بانکی دولتی است که از صادرات اسلواکی به سایر کشورها حمایت می کند. این بانک زیر نظر وزارت دارایی اسلواکی است و بودجه آن در جهت حمایت از صادرات، برقراری خطوط اعتباری برای کالاها و خدماتی است که از اسلواکی صادر می شوند و حمایت از صادرکنندگان و سرمایه گذاران اسلواکی نیز بر عهده این موسسه است. این موسسه همچنین بیمه های تجاری برای تجار ارایه می کند.

    مدیر عامل اگزیم بانک اسلواکی افزود: اسلواکی کشوری با 5.4 میلیون جمعیت و دارای اقتصادی باز است. سهم صادرات از تولیدناخالص داخلی این کشور 87 درصد است که حدود 85 درصد آن صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

    در ادامه این دیدار علی صالح آبادی، مدیرعمل بانک توسعه صادرات ایران با بیان این مطلب که دولت ایران بر رشد صادرات غیرنفتی تاکید دارد گفت: اقتصاد ایران طی سالیان متمادی به طور قابل توجهی بر پایه نفت و گاز بوده است، اما در سال های اخیر دولتمردان ایرانی توجه به رشد صادرات غیرنفتی در محصولاتی که ایران در آن ها مزیت صادراتی دارد مانند پتروشیمی، محصولات معدنی شامل آهن، فولاد، مس و محصولات کشاورزی را مورد توجه قرار داده اند. به همین منظور هدف بانک توسعه صادرات حمایت از صادرات غیرنفتی قرار داده شده است.

    وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات دو نهاد جدا و مستقل از هم می باشند با این وجود تعاملات بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. بیش از 70 درصد از پروژه های بانک توسعه صادرات توسط صندوق ضمانت صادرات ایران بیمه شده است. این بانک همانند سایر اگزیم بانک های دنیا به طور کامل متعلق به دولت بوده و به طور کامل بوسیله دولت برای حمایت از صادرات غیرنفتی به سایرکشورهای دنیا حمایت میشود و این تفاوت اصلی بانک توسعه صادرات از بانک های خصوصی است.

    صالح آبادی با اشاره به اینکه بانک توسعه صادرات از واردات مواد اولیه و تکنولوژی توسط بنگاه ها نیز حمایت می کند تصریح کرد: بانک توسعه صادرات همچنین از واردات مواد خام و تکنولوژی بالا که نیاز اولیه بنگاه های ایرانی برای تولید است نیز حمایت می کند. بانک توسعه صادرات همچنین خطوط اعتباری و تسهیلات اعتباری به بنگاه هایی که نیازهای اولیه خود را وارد می کنند پرداخت می کند. در سال 2015، کل سرمایه بانک توسعه صادرات 1.5 میلیارد دلار آمریکا و کل دارایی های آن نیز حدود 4.5 میلیارد دلار آمریکا بوده بنابراین کفایت سرمایه بانک حدود 30 درصد می باشد.

    مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: بانک توسعه صادرات در دوران تحریم ها، خطوط اعتباری خوبی از صندوق توسعه ملی ایران دریافت کرد. بودجه این صندوق سهمی از درآمدهای صادراتی نفت و گاز است که به این صندوق واریز می شود. این بودجه برای رشد پایدار و کمک به پروژه هایی است که سبب ورود ارز خارجی به کشور می شود به همین منظور این پول باید در پروژه هایی سرمایه گذاری شود که ماهیت صادراتی داشته باشند برای همین بانک توسعه صادرات سهم خوبی از این صندوق را داراست.

    صالح آبادی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر ما با بانک های متفاوت اروپایی و آسیایی از جمله بانک کره و ترکیه برای دریافت خطوط اعتباری مذاکره کرده ایم و ما نیز آمادگی پرداخت خطوط اعتباری برای صادرات به این کشورها را داریم. به گفته وی در حال حاضر کشور روسیه خواستار واردات محصولات غذایی از ایران است. ما نیز به دنبال تشویق بنگاه های ایرانی برای صادرات محصولات غذایی به روسیه هستیم. به همین منظور برای تشویق صادرکنندگان خطوط اعتباری و ری فاینانس را با بانک روسیه برای صادرات کالا به این کشور برقرار کرده ایم.

    صالح آبادی در پایان با تاکید بر گسترش ارتباط میان دو بانک در قالب برقراری خطوط اعتباری تاکید کرد و افزود: بانک توسعه صادرات آمادگی دارد در اولین قدم ارتباط بانکی متقابل با اگزیم بانک اسلواکی برقرار کند و در مراحل بعدی این همکاری ها را شتاب بخشیده و از صندوق ضمانت صادرات نیز در چارچوب قوانین بیمه و ضمانت های لازم گرفته شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو