عصر بازار

رکوردشکنی نفت هم به طلا کمک نکرد

اونس در محدوده ۱۲۲۰

عصر اعتبار- وقتی اونس در ماه آوریل برای دقایقی به کانال ۱۳۰۰ دلار رفت، امید علاقه‌مندان فلز زرد به نوسان‌های افزایشی بیشتر تشدید شد.

اونس در محدوده ۱۲۲۰
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار » به نقل از دنیای اقتصاد، وقتی اونس نتوانست در این کانال بماند بخشی از این امید از دست رفت، با این همه کمتر کسی فکر می‌کرد که ماه مه ماه حرکت اونس به سوی مرز 1200 دلار باشد. اونس طلا که در تمام سه هفته نخست ماه مه افت و سقوط کرده بود، در آخرین هفته ماه پنجم میلادی نیز همان مسیر را پی گرفت.

    اونس روز دوشنبه با 4 دلار افت به قیمت 1248 دلار رسید،‌ اما سه‌شنبه روز سقوط 21 دلاری و ثبت قیمت 1227 دلار بود. به این ترتیب روز چهارشنبه نیز با ضعف طلا آغاز شد. با آنکه روز گذشته بهای نفت خام برای اولین بار در 7 ماه گذشته از مرز 50 دلار بالا رفت، اونس کار خود را با قیمت 1228 دلار آغاز و بعد خیلی زود به سوی مرز 1220 دلار حرکت کرد. البته مانند همیشه قیمت‌های پایین در برخی مقاطع خریدها را افزایش می‌داد. قیمتی که ساعت 6 عصر به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1220 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز کاری سوم هفته رقم خورده باشد.

    سقوط 21 دلاری

    اونس روز سه‌شنبه به کمترین قیمت در بیشتر از یک ماه گذشته رسید. این افت عمدتا ناشی از رشد شاخص دلار و شاخص‌های بورس بود. شاخص دلار که با رشد خود چند هفته‌ای است فشار روی طلا را افزایش داده، روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در 7 هفته گذشته رسید. علاوه‌بر اثرگذاری رشد دلار، رشد بازارهای سهام نیز به ضرر طلا عمل کرد؛ چراکه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد.

    رشد دلار علاوه‌بر افزایش احتمال رشد نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک، ناشی از داده‌های خوبی است که گهگاه منتشر می‌شود. سه‌شنبه داده‌های گزارش فروش خانه در آمریکا در ماه آوریل بالاترین میزان در 8 سال گذشته را نشان داد. این داده خود به هواداران افزایش نرخ‌های بهره در نشست میانه ماه ژوئن کمک می‌کند. با این همه با توجه به ضعف‌های اقتصاد آمریکا و البته اقتصاد جهان، تصمیم‌گیری درباره انقباض بیشتر سیاست پولی فدرال رزرو کار ساده‌ای نیست.

    سه‌شنبه بازارهای سهام آسیا به کف 7هفته‌ای رفتند،‌ اما بازارهای سهام اروپا و آمریکا رشد داشتند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هنوز مورد توجه معامله‌گران بورس است، قیمت نفت خام است که پس از نزدیک شدن به مرز 50دلار، در مقطعی دوباره از آن فاصله گرفت. طلا معمولا با قیمت نفت همبستگی مستقیم دارد، مگر آنکه افت نفت به نگرانی‌های ضدتورمی و افزایش خرید طلا منجر شود.

    ادامه افت

    با توجه به روند سه هفته گذشته و به خصوص روند روزهای اول و دوم از آخرین هفته ماه مه، افت قیمت طلا در صبح چهارشنبه عجیب نبود. اونس صبح روز گذشته به سوی مرز 1220 دلار حرکت کرد تا احتمال تجربه محدوده 1210 دلار هم دور از ذهن نباشد. نوسان‌های شاخص دلار در صبح چهارشنبه کمتر بود،‌ با این همه شاخص دلار از مرز 95 واحد پایین نیامد تا قدرت اسکناس سبز آمریکایی همچنان بازار کالا را تحت‌تاثیر قرار دهد. روز گذشته حتی رشد بهای نفت خام هم نتوانست به فلز زرد کمک کند.

    بهای نفت خام روز چهارشنبه برای اولین بار در 7 ماه گذشته به محدوده 50 دلار رفت. آتش سوزی‌های اخیر در کانادا و خشونت‌های نیجریه، تولید روزانه نفت را حدود 4 میلیون بشکه کاهش داده است. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه با رشد خود به ضرر طلا عمل کردند. رشد بورس‌های جهان برای دومین روز متوالی از یکسو ناشی از رشد بهای نفت و از سوی دیگر متاثر از کاهش نگرانی درباره اخبار بریتانیا و یونان بود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بریتانیایی‌ها در همه پرسی ماه ژوئن به ماندن در اتحادیه اروپا رای خواهند داد. یونان نیز به‌نظر می‌رسد که در مدیریت بازپرداخت وام‌های اروپایی خود پیشرفت‌هایی داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.


     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو