عصر بازار

معاون رئیس سازمان دفاع از حقوق وام‌گیرندگان قرقیزستان:

بانک‌های آمریکایی صنعت قرقیزستان را به نابودی کشانده‌اند

عصر اعتبار- معاون رئیس سازمان دفاع از حقوق وام‌گیرندگان قرقیزستان گفت: وام‌های بانک‌های آمریکایی، عامل نابودی کشاورزی و صنعت در این کشور شده است.

بانک‌های آمریکایی صنعت قرقیزستان را به نابودی کشانده‌اند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، ساعاتی قبل «کوبات تاکسوبایف» معاون رئیس سازمان دفاع از حقوق وام‌گیرندگان قرقیزستان در تجمع اعتراضی امروز متضررین وام‌های ربوی بانک‌های آمریکایی با اشاره به اجرای سیاست غلط این بانک‌ها در حضور مردم و خبرنگاران اظهار داشت: وام‌ها با نرخ بهره بسیار بالا بخش کشاورزی و صنعت قرقیزستان را از بین برده است.

    این در حالی است که امروز در تجمع مقابل سفارت آمریکا در قرقیزستان تظاهرات اعتراضی با هدف مطالبه حذف یا تسهیل وام‌ها با نرخ بهره بالا که در آن 700 وام‌گیرنده شرکت می‌کنند، برگزار می‌شد ضمن آنکه تعداد افراد شرکت‌کننده این تجمع در حال افزایش است.

    در ادامه معاون رئیس سازمان دفاع از حقوق وام‌گیرندگان قرقیزستان از وجود 70 درصد شکایت از 3 بانک که توسط سازمان‌های غیر دولتی آمریکا در قرقیزستان تأسیس شدند، خبر داد.

    وی افزود: این 3 نهاد مالی و یک سری بانک‌های دیگر، قرقیزستان را به ورشکستگی کشاندند به طوری که بر طبق آمار به دست آمده بی‌کاری در استان‌های کشور به 90 درصد رسیده است ضمن آنکه اگر در کشورهای دیگر تمام خطرات مبادلات تجاری را بانک‌ها بر عهده می‌گیرند، در قرقیزستان همه این خسارات برعهده وام‌گیرنده گذاشته می‌شود.

    این فعال اجتماعی قرقیزستان گفت: بانک‌های صادرکننده این وام‌های ربوی ضرر ناشی از حوادث را در نظر نمی‌گیرند، به عنوان مثال سال گذشته در قرقیزستان خشکسالی شدید بود که این واقعیت به ورشکستگی دهقانان منجر شد.

    همچنین، بر طبق آمار نهادهای مالی قرقیزستان در سال 2015 تعداد وام‌گیرندگان مشکل‌دار به 116 هزار نفر رسیده بود یعنی 116 هزار خانواده، خانه‌های خود را از دست دادند و با وجود بحران اقتصادی در روسیه، قزاقستان و قرقیزستان این تعداد اکنون به میزان 2 برابر افزایش یافته است و علاوه بر این در سال 2015 نیز درآمد مهاجرین کاری قرقیز به شدت کاهش یافته و با افت «روبل» روسیه باز هم این میزان کاهش خواهد یافت.

    کوبات تاکسوبایف تصریح کرد: طی 2 سال گذشته در قرقیزستان وام‌هایی به مبلغ 110 میلیارد دلار اختصاص یافته و این در حالی است که 60 درصد آنها نیز با دلار محاسبه شده و با افزایش نرخ دلار بازپرداخت آنها مشکل جدیدی بر دوش مردم قرار داده است.

    وی با اشاره به گردش تنها 50 میلیارد دلار در اقتصادی ملی قرقیزستان اظهار داشت: مردم ناچار وام‌ها را با نرخ بهره بسیار بالا برای خرید کالاهای خارجی دریافت می‌کنند که این امر ناخواسته به اقتصاد کشور ما ضربه زده و سود دوچندان را در جیب سرمایه‌گذاران انتقال می‌دهد ضمن آنکه از این طریق نیز اموال قرقیزستان به بیرون از کشور منتقل می‌شود.

    وی افزود: 3 بانک در این کشور مشغول چنین اقدامات خرابکارانه‌ای هستند و در مواردی حتی مسئولان آن بانک‌ها، وام‌ گیرندگان را به دلیل عدم توانایی باز پرداخت اقساط به گروگان می‌گیرند و مشکلات معیشتی و حتی موانع بزرگی بر سر راه جوانان برای شغل و ازدواج ایجاد می‌کنند.

    کوبات تاکسوبایف عنوان کرد: بر طبق تجربه بین‌المللی اگر سازمان‌های غیردولتی در خاک کشورهای شریک خود مؤسسه صدور وام ایجاد کنند باید این مؤسسات در اختیار دولت قرار بگیرد که چنین اقدام در قرقیزستان نیز رعایت نشده است.

    وی در پایان سخنرانی خود گفت: ما ایجاد کمیسیون بین‌المللی جهت بررسی فعالیت 3 بانک با سرمایه آمریکایی در خاک قرقیزستان را می‌خواهیم تا مردم با رسیدگی نهادهای مربوطه از این ظلم آزاد شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی