عصر بازار

پرداخت وام ازدواج ۲۰ میلیون تومانی آغاز شد

عصر اعتبار- با تغییر مشخصات سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، تنها یک هفته پس از ابلاغ قانون بودجه سال ۹۵ ازسوی رئیس جمهوری، پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج در دستور کار قرار گرفت.

پرداخت وام ازدواج ۲۰ میلیون تومانی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین ، این درحالی است که پیش از این مبلغ این وام برای هریک از زوجین 3 میلیون تومان و درمجموع شش میلیون تومان بود، اما اکنون براساس تکلیفی که مجلس برعهده دولت گذاشته است، شبکه بانکی باید سه برابر این مبلغ را که برای هردو زوج 20 میلیون تومان است، پرداخت کند. بدین ترتیب هرچند دولت و بانک مرکزی با افزایش یک باره مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج به 20 میلیون تومان به دلیل کمبود اعتبارات مخالف بود، اما همانگونه که ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی طی روزهای اخیر گفته بود، این بانک به قانون پایبند است و تکالیف قانونی را انجام می‌دهد. البته وی تأکید کرد که اگر نمایندگان مجلس پیش از تصویب این تکلیف و جای گرفتن آن در قانون بودجه نظر شبکه بانکی را می‌گرفت بهتر بود و براساس واقعیات موجود درباره آن تصمیم‌گیری می‌شد.
    این درحالی است که حساب‌های قرض الحسنه جاری برخلاف حساب‌های پس انداز از ماندگاری کمی برخوردار است و مدام درحال گردش است. علاوه بر این وام ازدواج تنها متقاضی دریافت تسهیلات قرض الحسنه نیست و طبق گزارش‌های ارائه شده از اعتبار 4 هزار میلیارد تومانی قرض الحسنه، هزارمیلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌یابد.

    ولی به هرحال این تصمیم مجلس به قانون تبدیل شده است و همانطور که درسامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز ثبت شده مبلغ این وام برای هریک از زوجین به 10 میلیون تومان افزایش یافته است که با بازپرداخت 48 ماهه و کارمزد 4 درصد از طریق بانک‌های فعال در سامانه ازدواج پرداخت می‌شود. علاوه براین تمام افرادی که از قبل نیز در صف وام ازدواج قرار داشتند و حتی در زمان وام سه میلیون تومانی ثبت‌نام کرده‌اند، با تغییرات جدید، وام ١۰ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.
    اعتبار وام‌های قرض الحسنه چقدراست
    یکی از اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر در شبکه بانکی کشور افتاده این است که میزان افتتاح حساب‌های قرض الحسنه در بانک‌ها روند نزولی به خود گرفته و هرساله تعداد و درنتیجه اعتبار آن کاهش می‌یابد. براین اساس درحالی که مقامات دولتی کل اعتبار قرض الحسنه موجود درکشور را
    4هزارمیلیارد تومان اعلام کرده است، اما پیشنهاد دهندگان این طرح درمجلس اعتقاد داشتند که منابع قرض الحسنه به 102 هزار میلیارد تومان می‌رسد. اختلاف بیش از حد این دو عدد نیز به تعریف حساب‌های قرض الحسنه مربوط می‌شود. چراکه براساس تعریف بانکی که دولت به آن قائل است منابع قرض الحسنه تنها شامل حساب‌های قرض الحسنه پس انداز می‌شود اما  نمایندگان مجلس قبل حساب‌های قرض الحسنه جاری را نیز به این محاسبه افزوده‌اند.
    این درحالی است که حساب‌های قرض الحسنه جاری برخلاف حساب‌های پس انداز از ماندگاری کمی برخوردار است و مدام درحال گردش است. علاوه بر این وام ازدواج تنها متقاضی دریافت تسهیلات قرض الحسنه نیست و طبق گزارش‌های ارائه شده از اعتبار 4 هزار میلیارد تومانی قرض الحسنه، هزارمیلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌یابد.
    صف وام ازدواج طولانی تر می‌شود؟
    پیش از آنکه افزایش سه برابری وام ازدواج به قانون تبدیل شود، یکی از دلایلی که دولت با آن مخالفت می‌کرد این بود که به علت محدود بودن اعتبارات قرض الحسنه بانک‌ها مجبور می‌شوند وام 10 میلیون تومانی را به تعداد کمتری پرداخت کنند. درسال‌های گذشته درحالی که صف انتظار دریافت وام ازدواج سه میلیون تومانی به نزدیک یک و نیم میلیون نفر رسیده بود، بانک مرکزی با افزایش تعداد بانک‌های فعال درسامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و همچنین در اولویت قراردادن این نوع وام نسبت به سایر تکالیف قرض الحسنه صف طولانی وام ازدواج را به میزان زیادی کوتاه کرد به طوری که صف یک و نیم میلیون نفری درسال 1393 به 900 هزارنفر رسید و هم اکنون تعداد کسانی که درانتظار دریافت وام هستند به حدود 450 هزارنفر کاهش یافته است. این درحالی است که مجلس نهم بانک مرکزی را موظف کرده است که اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد. علاوه براین طبق نظر مجلس به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف است کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد. همچنین بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک‌های متخلف در این زمینه را برعهده دارد.
    عملکرد پرداخت وام ازدواج از سال 1388 به بعد که پرداخت انفرادی بانک‌ها دراین زمینه متوقف و تمام عملیات درقالب این سامانه متمرکز شد نشان می‌دهد که از ابتدای راه‌اندازی سامانه در سال 1388 تا پایان سال 93 بالغ بر 6 میلیون فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده است. بنابراین  تا پایان سال 1388 تعداد 446/963 فقره، سال 1389 تعداد یک میلیون و 167 هزار و 762 فقره، سال 1390 تعداد یک میلیون و 316 هزار و 241 فقره، سال 1391 تعداد 986 هزار و 343 فقره، سال 1392 تعداد 930 هزار و 769 فقره و درسال 93 یک میلیون و 282 هزارفقره به متقاضیان وام ازدواج پرداخت شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی