عصر بازار

اخذ شهریه‌های ۲۰ میلیونی در مدارس غیردولتی

عصر اعتبار- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم با اشاره به اینکه در بخش ساماندهی شهریه مدارس غیردولتی هنوز با مشکلات جدی مواجه هستیم، گفت: اخبار، اطلاعات و اسنادی داریم که حتی شهریه‌های نزدیک به ۲۰ میلیون تومان در تهران از خانواده‌ها اخذ شده است.

اخذ شهریه‌های ۲۰ میلیونی در مدارس غیردولتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی (نماینده مردم در مجلس نهم) درباره اخذ شهریه‌های غیرمتعارف در مدارس غیردولتی اظهار داشت: چند نکته درباره این موضوع قابل طرح است؛ نخست اینکه ما در بخش ساماندهی شهریه مدارس غیردولتی هنوز با مشکلات جدی مواجه هستیم؛ به طوری که اخبار، اطلاعات و اسنادی داریم که حتی شهریه‌های نزدیک به 20 میلیون تومان نیز در تهران از اولیا اخذ شده است.

    وی با بیان این مطلب که همین مساله باعث شده یک نوع شکاف طبقاتی در جامعه ایجاد شود، افزود: این گزارش‌ها را به آموزش و پرورش ارائه و درخواست کردیم که برخورد کنند که در این زمینه به این دسته از مدارس تذکراتی داده شد، اما لازم و کافی نبوده است.

    سلیمی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد هستیم، عده‌ای از ما بهتران از همه امکانات استفاده می‌کنند، در حالی که عموم مردم با مشکلات عدیده‌ای برای رتف و فتق امور درسی فرزندانشان مواجه هستند؛ به طوری که امروز حتی برخی خانواده‌ها توان تهیه لوازم‌التحریر و کیف و کفش بچه‌های خود را ندارند و در مقابل برخی افراد عرش‌نشین اینگونه شهریه‌ها را می‌پردازند.

    وی ضمن اشاره به اینکه در این زمینه شاهد یک تبعیض فاحش در کشور هستیم که باید ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید هرچه سریعتر و به صورت عملیاتی در این راستا اقدام کند. ما گزارشاتی به آموزش و پرورش در این زمینه داده‌ایم، اما اراده و توان لازم برای ساماندهی ندیدیم.

    سلیمی ادامه داد: نکته بعدی این است که در بسیاری از کشورها کیفیت سرویس‌دهی امور آموزشی و تربیتی در مدارس دولتی بالاتر از مدارس خصوصی است. همچنین آموزش و پرورش باید در بخش جذب معلم،  آموزش‌های ضمن خدمت، نظارت و ارزیابی به صورت جدی‌تر ورود کند.

    کم کاری معلمان در ساعات رسمی و تحت فشار قرار دادن خانواده‌ها برای کلاس فوق برنامه

    وی تصریح کرد: متاسفانه باید اذعان کنم که برخی از معلمان سر کلاس انگیزه لازم را ندارند و منشا بخشی از این عدم انگیزه، مشکلات مالی است. دوم بحث جایگاه اجتماعی است و نکته سوم این است که در پاره‌ای از موارد ولو اندک، برخی معلمان برای سوء استفاده از بچه‌ها کم‌کاری می‌کنند.

    سلیمی در توضیح این مطلب اضافه کرد: برخی از معلمان در ساعت رسمی تلاش چندانی برای یادگیری دانش‌آموزان انجام نمی‌دهند و در مقابل برای برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده از خانواده‌ها درخواست پول می‌کنند؛ به نظر می‌رسد؛ این کم‌فروشی معلمان در سر کلاس، برای  خالی کردن جیب اولیا آنهاست. البته با این وجود که این موارد اندک است، اما دردی است که امروز وجود دارد و اگر کتمان کنیم، چیزی اصلاح نمی‌شود؛ باید دقت کرد که این نقیصه جبران شود.

    وی متذکر شد: بی‌انگیزگی میان معلمان موج می‌زند و باید برای این بی‌انگیزگی، درمانی پیدا کرد، بطوریکه نشاط و تحرک لازم را در سر کلاس‌های درس داشته باشیم. نکته بعدی نگاه به آموزش و پرورش است که باید در همه سطوح از رییس جمهور گرفته تا وزرا و سایر مسئولان تقویت شود.

    سلیمی در پایان گفت: امروز نگاه درستی به آموزش وپرورش وجود ندارد و این مجموعه را به عنوان یک نهاد مصرف کننده قلمداد می‌کنند که این نوع نگاه به این مجموعه تاثیرگذار، باعث شده شاهد آن توجه جدی و کافی به آموزش و پرورش نباشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی