عصر بازار

هفته گذشته به ثبت رسید؛

انعقاد ۴۴ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

عصر اعتبار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۴۴هزار و ۱۸۴ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۴هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال رسید.

انعقاد ۴۴ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 32 هزار و 993 قرارداد به معاملات تحویل اسفند ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از 3 هزار میلیارد و 552میلیون ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با 8 هزار و 73 قرارداد و ارزش  بیش از 854 میلیارد ریال رسید و در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل تیر ماه سال جاری نیز  با حجم یک هزار و 429 قرارداد و به ارزش بیش 145میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت.

    این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان ماه نیز با یک هزار میلیارد و 57 قرارداد و ارزش بیش از 110 میلیارد ریال در جایگاه چهارم معاملات قرار گرفت، همچنین قرارداد تحویل شهریور ماه نیز با 632  قرارداد به ارزش بیش از 64 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفت.

    نکته قابل توجه در معاملات سکه آتی هفته اخیر این بود که سر رسید تیر ماه به عنوان نزدیک ترین قرارداد و سکه اسفند ماه به عنوان دور ترین موعد تحویل بیشترین حجم معاملات را تجربه کردند، به طوری که حتی قرارداد تیر ماه از سرریدهای شهریور و آبان ماه نیز پیشی گرفت.

    از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف بر خلاف روند کاهشی که طی روزهای هفته تجربه کرد با افزایش روبه رو شد؛ به طوری که سکه تحویل تیر با قیمت یک میلیون و 14هزار تومان به فروش رسید که افزایش0/44 درصدی را در این روز به ثبت رساند. قرارداد تحویل شهریور نیز با قیمت یک میلیون و 23 هزار تومان معامله شد و رشد0/24 درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و 28هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش 0/76 درصدی نسبت به چهارشنبه رو به رو شد. همچنین سکه سررسید دی ماه با رشد 0/78 درصدی با قیمت یک میلیون و 53هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اسفند ماه با نرخ یک میلیون و 74 تومان، رشد 0/73 درصدی را تجربه کرد.

    از سویی در بازار نقدی نیز طی هفته گذشته، ‌سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار داشت، تا جایی که روز چهارشنبه برای ساعاتی قیمت سکه نقدی به زیر یک میلیون تومان رسید، اما این در شرایطی است که در ساعاتی پایانی معاملات با بازگشت طلای جهانی از مسیر کاهشی، قیمت ها مثبت بسته شد و روز پنج‌شنبه کار خود را با نرخ های مثبتی نسبت به سایر روزهای هفته به ثبت رساند.

    به این ترتیب در آخرین روز هفته، همزمان با بازگشت دلار به محدوده 3 هزار و 470 تومان و افزایش اونس، سکه تمام بهار نیز قیمت یک میلیون و 5 هزار تومان را تجربه کرد. اگر چه با این تغییر مسیر اونس موقتی بوده و افت 30 دلاری خود را طی هفته اخیر جبران نکرده است اما کارشناسان به بازگشت قیمت به کانال مثبت در هفته جاری خوشبین هستند.

    بر اساس پیش بینی تحلیلگران، روند قیمت اونس در ساعات انتهایی روز جمعه نیز در بازار داخلی امروز اثر مهم و کاهشی خواهد داشت، اما این روند کاهشی موقتی خواهد بود. اونس طی روز جمعه به پایین ترین سطح از 3 ماه گذشته رسید و قیمت 1213 دلاری را تجربه کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی