عصر بازار

یارانه چرخ‌ های ماشین سفر را روان‌تر می‌کند؟

عصر اعتبار- متداول‌ترین انواع یارانه‌ها در سراسر دنیا، یارانه‌های کالاها، سوخت و حامل‌های انرژی و مواردی مشابه است اما نوعی از یارانه نیز وجود دارد که در برخی کشورها رواج دارد و استقبال شهروندان از این نوع یارانه نشان می‌دهد مفید و کاربردی است.

یارانه چرخ‌ های ماشین سفر را روان‌تر می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز ،  یارانه مرتبط با سفر، یارانه‌ای است که انواع گوناگونی را شامل می‌شود. شایع‌ترین نوع یارانه مسافرت، یارانه سفرهای تحصیلی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی رواج دارد، یارانه سفرهای پزشکی نیز نوع دیگری از یارانه مسافرتی است که در برخی کشورها استفاده می‌شود. اما ارتباط انواع یارانه‌های مسافرتی با نرخ گردشگری یا اساساً رونق گرفتن صنعت گردشگری نیز قابل توجه است. درواقع هر نوع سفر با هر نوع مقصدی، با افزایش رونق گردشگری بی‌ارتباط نیست.

    استرالیا و تنوع یارانه‌های سفر
    دولت استرالیا، یارانه‌های متنوعی را برای سفر تدارک دیده است. برای مثال یارانه‌های سفر پزشکی کمک می‌کند تا افرادی که در روستاهای دور افتاده یا فاقد بیمارستان‌های تخصصی زندگی می‌کنند قادر باشند به 50 شهر مختلف سفر کرده و از امکانات پزشکی این شهرها استفاده کنند.

    به این منظور کافی است شهروندان واجد شرایط  (ناتوان در پرداخت هزینه‌های درمانی و مسافرتی) به وب‌سایت رسمی یارانه‌های سفر مراجعه و پس از تکمیل فرم و ثبت‌نام، یارانه‌های سفر خود را دریافت کنند. این یارانه‌های سفری شامل یارانه‌های وسایل حمل‌و‌نقل، اسکان مسافران و خوراک آنهاست. البته یارانه‌ها بسته به ‌شدت و ضعف بیماری و تعداد همراهان بیمار متنوع است. یارانه سفر ورزشی، یارانه‌ای دیگر است که می‌تواند به شکل تمام قد در حوزه یارانه‌های حامی گردشگری طبقه‌بندی شود.

    دولت استرالیا هر ساله یارانه‌های ورزشی ویژه‌ای به ورزشکاران اعطا می‌کند تا بتوانند به راحتی سفر کرده و در مسابقات مهم کشوری شرکت کنند، همچنین دولت برای حامیان ویژه ورزش نیز طرحی حمایتی ایجاد کرده تا با سهولت بیشتری به علایق ورزشی خود بپردازند. اعطای یارانه برای سفرهای ورزشی باعث می‌شود، تعداد زیادی از افراد برای بازدید از شهرهای مختلف حاضر شده و در برخی فصول رونق ویژه‌ای برای شهرها ایجاد کنند، شور و هیجان شرکت‌کنندگان و تماشاچیان باعث می‌شود بسیاری دیگر از افراد نیز برای دیدن شهرهای پرمخاطب تمایل پیدا کنند.

    کانادا و یارانه‌های پر مخاطب
    کانادا نیز همچون استرالیا در بخش یارانه‌های سفر متنوع عمل می‌کند اما یارانه‌های سفر در کانادا استان‌محور است، نه شخص‌محور. در واقع تنها برخی شهرها شامل طرح یارانه‌های سفر می‌شود و با خروج از برخی استان‌های مشخص نمی‌توان یارانه سفر دریافت کرد.

    علت این تمرکز را می‌توان در بسیاری از دلایل متنوع جست‌وجو کرد اما تلاش توامان دولت برای صرفه‌جویی اقتصادی و رفاه شهروندان ضعیف می‌تواند دلیل اصلی این عدم پوشش کامل باشد. بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده توسط وزارت بهداشت کانادا تا پایان سال 2013 یارانه‌های سفر ویژه بیماران به ازای هر نفر در هر روز بین 30 تا 60 دلار تخمین زده شده است.

    از سال 2008 تاکنون، دولت کانادا سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای رونق گردشگری در آلبرتا ایجاد کرده است. نقطه شروع این طرح پس از اعتراض‌های شهروندان آلبرتا نسبت به بی‌تفاوتی دولت در خصوص جاذبه‌های توریستی آلبرتا بود. به نظر می‌رسد دولت کانادا این اعتراض‌ها را کاملاً جدی گرفته و با ایجاد تغییر زیرساختی در بزرگراه‌ها، شرایط رفاهی، امکاناتی چون برق، آب و گاز و سپس سرمایه‌گذاری در بخش یارانه گردشگری، را تغییر داده است.

    شهرداری آلبرتا اعلام کرده نتایج تلاش‌های دولت کانادا تا پایان سال 2020 به‌طور کامل نتیجه خواهد داد و آلبرتا به یک منطقه محبوب برای گردشگران تبدیل می‌شود.

    آلمان و تمرکز بر سفرهای علمی
    آلمان یکی از فعال‌ترین کشورها در خصوص اعطای یارانه‌های مسافرتی به دانشجویان یا جویندگان علم و هنر است. تنوع یارانه‌های سفر برای علاقه‌مندان خارجی و داخلی تا حدی است که بسیاری از دانشجویان یا پژوهشگران فعال در آلمان را افراد مهاجر تشکیل می‌دهند.

    براساس آمارها نرخ یارانه‌های دانش‌آموزی در این کشور بسیار بالاست و آلمان نه فقط در سطح دانشگاهی بلکه در سطح دانش‌آموزی نیز با اعطای یارانه، سفرهای پر شماری ترتیب داده است. نرخ یارانه دانش‌آموزی در سفرهای بین‌الملل گاه تا 1000 یورو نیز بالا می‌رود. اما تمام این یارانه‌ها از بدنه دولت پرداخت نمی‌شود، گاه موسسات نیمه دولتی یا خصوصی با جذب افراد از شهرها یا کشورهای مختلف به‌طور ناخودآگاه چرخ‌های صنعت گردشگری را نیز روغن می‌زنند.

    برای مثال مؤسسه علمی - پژوهشی فریتز، یک مؤسسه باسابقه و موفق است که با محوریت پژوهش در عرصه‌های مختلف هر سال میزبان تعداد زیادی مسافر است که با یارانه‌های این مؤسسه جذب آلمان می‌شوند. نکته جالب اینجاست که جذابیت و اعتبار مؤسسه فریتز باعث شده در سمینارها و کنگره‌های فریتز افراد زیادی با هزینه شخصی و در واقع تزریق پول به بدنه گردشگری آلمان در این کشور حاضر شوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی