عصر بازار

باید سیستم هوشمند اقتصادی در ایران پا بگیرد

عصر اعتبار- یک اقتصاددان معتقد است: گشتن دنبال رابین‌هود به خطا رفتن است. باید سیستم هوشمند اقتصادی در ایران پا بگیرد.

باید سیستم هوشمند اقتصادی در ایران پا بگیرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اجماع سیاسی بر سر پرونده هسته‌ای این سوال را ایجاد کرد که آیا اجماع اقتصادی هم می‌تواند گره کور اقتصاد ایران را باز کند؟ آیا عرصه اقتصاد هم مانند سیاست، به ظریفی کارکشته نیاز دارد که اقتصاد را سامان دهد و با ایجاد اجماع بین همه نهادها و گروه‌های جناحی و سیاسی مشکل اقتصاد را حل کند؟

    مرتضی ایمانی‌راد در پاسخ به این سوال در گفت‌وگو با شماره جدید تجارت فردا می‌گوید: اقتصاد ایران به یک رابین هود نیاز ندارد. اقتصاد ایران به یک سیستم هوشمند نیاز دارد که رابین هود اقتصاد ایران هم با اتکا به این سیستم کار خودش را جلو ببرد.

    این اقتصاددان نه تنها دل بستن به اجماع سیاسی برای حل مشکلات اقتصادی را راهکار سودمندی نمی‌داند بلکه آن را مضر هم می‌داند و می‌گوید: مسائل اقتصادى با مساله برجام از همه نظر متفاوت هستند. نمى‌شود با این تفکر جلو رفت که چون مثلا یک آقاى دکتر ظریف بودند که مساله برجام را حل کردند، پس باید به دنبال یک نیروى اقتصادى هم باشیم تا بتوانیم مسایل اقتصادى را هم حل کنیم.

    او افزود:این شبیه‌سازى به نظرم نه تنها نادرست بلکه تا حدى هم خطرناک است. چون مسایل اقتصادى ریشه در تحولات بیش از یک نسل است‌. مشکلات فعلى در 5 یا 10 سال اخیر به وجود نیامده‌اند که بخواهیم با یک بسیج نیروى تخصصى و یا سیاسى این مساله را حل کنیم‌.

    این استاد دانشگاه می‌گوید چطور یک تفاهم سیاسى می‌تواند مسایل اقتصاد ایران را حل کند. این تفاهم تنها مى‌تواند از تخریب آدمها جلوگیری کند و یا راه را برای گفتگو باز کند. اما نمی‌تواند مشکل اقتصاد را حل کند. حل مشکلات اقتصادی یک سیستم هوشمند می‌خواهد. سیستمی که در ایران وجود ندارد اما چند سالی است اقتصاد و سیاست‌گذارى اقتصادى در حال حرکت به سمت آن است.

    به عقیده این استاد دانشگاه، گشتن دنبال رابین‌هود به خطا رفتن است. باید سیستم هوشمند اقتصادی در ایران پا بگیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی