عصر بازار

بازار طلا در ماه رمضان به کدام سو می‌رود؟

عصر اعتبار- علاوه بر قیمت طلای جهانی کدام عوامل می‌توانند سبب ایجاد تغییر در قیمت طلای داخلی شوند؟ آیا فرارسیدن ماه مبارک رمضان هم تاثیری در قیمت‌ها یا میزان عرضه و تقاضای بازار طلا و سکه دارد؟

بازار طلا در ماه رمضان به کدام سو می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، عواملی سبب ایجاد تغییر در قیمت طلای داخلی می‌شوند که می‌توان از مهمترین آنها به قیمت طلای جهانی اشاره کرد، اما دیگر عواملی که این تغییر را در بازار داخلی ما به وجود می‌آوردند کدام‌ها هستند؟ آیا فرارسیدن ماه مبارک رمضان هم تاثیری در قیمت‌ها یا میزان عرضه و تقاضای بازار طلا و سکه دارد؟ در این باره با محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر و سهراب اشرفی، تحلیلگر بازار طلا و ارز به گفت‌وگو پرداختیم.

    محمد کشتی‌آرای  گفت: با توجه به اینکه قیمت طلا و سکه در کشور ما تابعی از قیمت جهانی طلاست و از آنجایی که قیمت‌های جهانی مسیرهای خود را طی می‌کنند و ارتباطی با مناسبت‌ها و اعیاد ما ندارند، بنابراین با ورود به ماه رمضان تغییری در قیمت‌ها به وجود نمی‌آید، البته ممکن است که در کشور ما این اعیاد یا مناسبت‌های مذهبی در میزان تقاضا اثرگذار باشند.

    کشتی‌آرای گفت: ماه رمضان تنها می‌تواند مقداری سطح داد و ستدها را کاهش دهد و با یک رکود موقتی همراه شود و بعد از ماه رمضان بازار به حالت عادی برخواهد گرفت.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر بیان کرد: علت بالا و پایین رفتن قیمت طلا و سکه در چند روز اخیر تنها به دلیل تغییر قیمت طلای جهانی است.

    او در رابطه با پیش‌بینی‌اش از قیمت‌ها در روزهای آینده گفت: همه چیز به اوضاع اقتصادی جهان بستگی دارد و به طور کلی بازار طلا و سکه در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی برای قیمت‌ها داشت.

    سهراب اشرفی نیز در رابطه با وضعیت کنونی بازار طلا و سکه  گفت: در روزهای اخیر قیمت طلای جهانی مقداری کاهش یافته است که دلیل آن نگرانی معامله‌گران از اعلام نرخ بهره‌ای است که قرار بود در ماه ژوئن یعنی همین ماه اتفاق بیفتد.

    او افزود: اعلام کرده بودند که مدیران بانک فدرال تصمیم دارند در ماه ژوئن نرخ بهره را افزایش دهند، اما با توجه به آمار شاخص‌های مثبتی که در آمریکا وجود داشت، گفتند که شاید چنین کاری انجام دهیم، به همین خاطر مقداری سقوط قیمت طلا در بازار جهانی را شاهد بودیم.

    اشرفی گفت: به دلیل اینکه مهمترین فاکتور برای قیمت طلا در بازار داخلی قیمت جهانی طلاست، به همین خاطر وقتی که قیمت جهانی طلا مقداری کاهش پیدا کرد، مقداری هم ما در بازار داخلی شاهد کاهش قیمت طلا بودیم، البته این قضیه تا هفته گذشته بود.

    او افزود: از اواخر هفته گذشته ما مقداری افزایش قیمت طلا را داشتیم و به دلیل شاخص‌هایی که در جمعه هفته گذشته اعلام شد، کارشناسان و تحلیلگرها احتمال دادند که ممکن است بانک فدرال افزایش نرخ بهره نداشته باشد و به همین خاطر ما با مقداری افزایش قیمت طلا در جمعه مواجه شدیم. یعنی قیمت مثقال طلا که حدود 440 هزار تومان بود تا 448 هزار تومان بالا رفت.

    او در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر از ابتدای روز دوشنبه‌، قیمت جهانی طلا مقداری روند کاهشی پیدا کرد و قیمت داخلی هم مقداری نسبت به روز شنبه پایین‌تر آمد، البته قیمت جهانی طلا یکی از فاکتورها برای تعیین قیمت داخلی طلاست.

    این تحلیلگر بازار طلا و ارز گفت: فاکتور بعدی که در قیمت داخلی دخیل است، میزان عرضه و تقاضاست. چون ما در اواخر ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، ممکن است که مقداری تقاضا در بازار داخلی کمتر شود و همین موضوع باعث شده که مقداری قیمت طلا در بازار داخلی در مقایسه با بازار خارجی پایین‌تر باشد.

    او افزود: مثلاً روز گذشته(دوشنبه) در لحظه‌ای که قیمت هر مثقال طلا در بازار جهانی چیزی حدود 451 هزار تومان بود، قیمت داخلی ما چیزی حدود 443هزار و 500 تومان اعلام شده بود، یعنی قیمت داخلی ما در مقایسه با قیمت جهانی پایین‌تر آمده و احتمالاً تا هفته اول ماه رمضان این تفاوت قیمت بیشتر هم می‌شود.

    اشرفی در رابطه با پیش‌بینی از آینده بازار طلا و سکه بیان کرد: اینکه دورنمای این بازار به چه صورت است بستگی به این دارد که در این هفته معامله‌گران با قیمت جهانی طلا چه برخوردی داشته باشند.

    او افزود: مورد دیگری که آینده بازار طلا و سکه را نشان می‌دهد این است که شاخص ارزش دلار به چه صورت باشد، بالا یا پایین شود و تمامی اینها نیز به شاخص‌هایی که در بورس نیویورک اعلام می‌شود بستگی دارد.

    این تحلیلگر بازار طلا و ارز گفت: با توجه به اینکه ما جلسه مهم با بانک فدرال را در پیش داریم، بنابراین شاخص‌هایی که در بورس نیویورک اعلام می‌شود به ویژه تا قبل از جلسه بانک فدرال بسیار مهم است، همچنین کارشناسان بین‌المللی روی این شاخص‌ها بسیار دقت دارند و کوچک‌ترین تغییری در این شاخص‌ها ممکن است نوسانات غیرقابل پیش‌بینی را در بازار جهانی داشته باشد.

    او افزود: به همین خاطر ممکن است ما در این مدت، به ویژه از عصر به بعد که با بورس نیویورک کار می‌کنیم، نوسانات خیلی بیشتری داشته باشیم.

    اشرفی در آخر گفت: اول از همه قیمت طلای جهانی است که برای مشخص کردن قیمت طلای داخلی از همه مهمتر است، همچنین میزان عرضه و تقاضا که در یکی دو هفته اول ماه رمضان کمتر می‌شود و از هفته سوم متعادل‌تر می‌شود نیز در این بازار اثرگذار خواهد بود، فاکتور سوم نیز قیمت دلار است که در این مدت کمتر از سه هزار و 500 تومان بوده و در روز گذشته هم روندی کاهشی داشته است. بنابراین این سه عامل قیمت طلای داخلی را در روزها و ماه‌های آینده نشان می‌دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی