عصر بازار

قیمت دلار رفت و برگشت کرد

تست نوسان در دامنه محدود

عصر اعتبار- روز سه‌شنبه دیدگاه‌های متضادی در بازار وجود داشت که برخورد آنها با یکدیگر، نوسانات ارزی را محدود کرد.

تست نوسان در دامنه محدود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در چهارمین روز هفته، دلار با افزایش جزئی 3 تومانی به قیمت 3 هزار و 460 تومان رسید. به گفته فعالان، انفجار بمب در استانبول ترکیه، افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان و کف‌گیری برخی معامله‌گران ارزی از جمله عواملی بودند که دلار را در مسیر افزایشی قرار دادند.

    در مقابل، برخی معامله‌گران بالا نیامدن متناسب نرخ حواله درهم با دلار داخلی و این دیدگاه را که دلار تنها یک اصلاح قیمت را تجربه می‌کند، عوامل کاهشی بازار می‌دانستند که تا حد زیادی اثرات نیروهای افزایشی موجود در بازار را خنثی کردند. در مجموع دسته دوم گروهی بودند که اعتقاد داشتند برخی معامله‌گران ارزی در حال تست بازار برای نوسان گیری بودند، حال آنکه دلار پشتوانه خاصی برای بالا رفتن نداشت.

    برخلاف افزایش قیمت دلار، روز سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی کاهش قیمت را تجربه کرد و با 2هزار تومان کاهش به بهای یک میلیون و 6 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش تقاضا در بازار سکه مهم‌ترین عاملی بود که به افت قیمت کمک کرد. به اعتقاد بازیگران با تجربه بازار، به‌طور سنتی در ابتدای ماه رمضان تقاضا در بازار سکه کاهش پیدا می‌کند. البته روز سه‌شنبه طلای جهانی نیز تا ساعت 3 بعدازظهر افزایش قیمت خاصی را تجربه نکرده بود تا سکه از این ناحیه نیز تحریک نشود.

    در دو محدوده

    روز گذشته، دلار در دو محدوده 3 هزار و 450 تومان تا 3 هزار و 460 تومان نوسانات محدودی را تجربه کرد. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 459 تومان آغاز کرد که افزایشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز، دلار به آرامی وارد محدوده 3 هزار و 460 تومان شد و حتی توانست تا قیمت 3 هزار و 465 تومان بالا رود. با این حال، با رسیدن این ارز به این نقطه، خریدهای ارزی کاهش یافت و دلار تا قیمت 3 هزار و 460 تومان پایین آمد، رقمی که تنها 3 تومان بالاتر از روز دوشنبه بود.

     

    خنثی شدن عوامل

    در ابتدای روز سه‌شنبه، وقوع انفجار در مرکز استانبولِ ترکیه و افزایش ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان دو عاملی بودند که قیمت دلار در بازار داخلی را در مسیر صعودی قرار دادند. به گفته فعالان، به‌طور سنتی ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان بالاتر از بازار داخلی است، عاملی که موجب می‌شود از این منطقه مرزی ارز وارد بازار مشهد و تهران شود. در این وضعیت، افزایش قیمت در منطقه جغرافیایی یاد شده سیگنالی از احتمال کاهش ورود ارز به بازار داخلی خواهد بود. در کنار دو عاملی که ذکر شد، خریدهای معامله‌گرانی که تصور می‌کردند، دلار به کف قیمتی خود رسیده است، دیگر نیرویی بود که به تحریک قیمت دلار کمک کرد.

    با وجود این، هر چقدر به ساعات انتهایی روز نزدیک شدیم، قیمت دلار کشش افزایش بیشتر را از خود نشان نداد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گفته فعالان، بالا نیامدن متناسب نرخ حواله درهم با دلار مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد افزایش قیمت در بازار تهران ادامه پیدا کند. در کنار این، برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند که افزایش ابتدای روز سه‌شنبه تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و نمی‌توان آن را به معنای تغییر جهت قیمتی بازار تعبیر کرد. در نهایت روز سه‌شنبه، برخورد این نیروهای متضاد اثرات همدیگر را خنثی کرد تا دلار تنها افزایش جزئی قیمت را تجربه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی