عصر بازار

جزئیات پرداخت ۱۰ درصد وام‌های بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط

عصر اعتبار- با دستور اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ۱۰ درصد از تسهیلات جدید بانکها به بنگاه‌های کوچک و متوسط، حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع بانکها در اختیار این بنگاه‌ها قرار خواهد گرفت. این رقم بر این تاکید دارد که تنها حدود ۵۰ درصد از تسهیلات دهی بانکها جدید است.

جزئیات پرداخت ۱۰ درصد وام‌های بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اخیرا ولی اله سیف، در جلسه با حضور مدیران بانک‌ها بررسی راه‌های کمک نظام بانکی به تولید کشور و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را مورد توجه قرار داد و بر تخصیص بهینه منابع  محدود بانکی در راستای حرکت تولید و رشد اقتصادی تاکید کرد.

    وی ضمن اعلام اینکه که در حال حاضر حدود 10 هزار بنگاه کوچک و متوسط در کشور وجود دارد در برآوردی اعلام کرد که اگر شبکه بانکی 10 درصد تسهیلات جدید خود  را در اختیار این بخش قرار دهد این بنگاهها احیا شده و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

    در حالی سیف، مبلغ پرداختی به بنگاههای کوچک و متوسط را حدود 16 هزار میلیارد تومان عنوان کرده که این رقم در محاسبات نشان می دهد که حدود 50 درصد از تسهیلاتی که بانکها در طول سال پرداخت می کنند، جدید بود و مابقی می تواند وام های تمدیدی باشد.

    این در حالی است که وقتی 10 درصد تسهیلات جدید حدود 16 هزار میلیارد تومان را پوشش می دهد یعنی نزدیک به 160 هزار میلیارد تومان از وام های بانکی پرداخت شده جدید است. به عبارتی با توجه به 420 هزار میلیارد تومانی که بانکها در سال گذشته تسهیلات پرداخته اند، حدود 160 هزار میلیارد تومان جدید بوده که قرار ست از حدود 10 درصد چنین مبلغ به بنگاههای کوچک و متوسط پرداخت شود.

    شرایط پرداخت تسهیلات

    با ابلاغ اخیر بخشنامه بانک مرکزی در حالی بانکها نسبت به اختصاص این 10 درصد از تسهیلات جدید خود به بنگاههای کوچک و متوسط، مکلف شده اند که بنگاه‌های کمتر از 10 نفر اشتغال بنگاه‌های خرد، 10 تا 49 نفر کارکن بنگاه‌های کوچک و 50 تا 99 نفر بنگاه‌های متوسط به شمار می روند و تمامی واحدهای تولیدی که به این میزان اشتغال دارند، مشمول حمایت ویژه شبکه بانکی خواهند شد.

    بر این اساس بنگاه‌ها در هشت حالت می توانند مشمول این طرح حمایتی بانک مرکزی قرار گیرند؛ بنگاه‌های معرفی شده از سوی کارگروه. این  کارگروه‌ها در استان‌ها متشکل از نماینده بانک‌ها و استانداران تشکیل شده تا طرح‌های ارائه شده برای دریافت تسهیلات را بررسی، تصویب و به بانک‌ها اعلام کنند.

    همچنین بنگاه‌های تولیدی که محصولات آنها از بازار فروش قابل قبول برخوردار باشد، بنگاه‌های تولیدی متوقف و یا در حال فعالیت کمتر از ظرفیت اسمی و از سویی دیگر آنهایی که در سال‌های گذشته فعالیتی نداشته و فاقد فروش بوده‌اند و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تشخیص موسسه اعتباری موجب فعالیت مجدد بنگاه شود.

    در عین حال بنگاه‌هایی که تسهیلات دریافتی قبلی را در محل موضوع قرارداد تسهیلات اعطایی مصرف کرده‌اند و بنگاههایی که به دلیل عدم وصول مطالبات خود از دستگاه های اجرایی دولتی، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت، نتوانسته اند تعهدات خود را در قبال شبکه بانکی کشور و سایر اشخاص ایفا کنند شامل دریافت تسهیلات بانکی با شرایط خاص خواهند شد.

    بنگاه‌هایی که از میزان اشتغال پایدار و توجیه پذیری بیشتری برخوردار  بوده و پروژه‌های تولیدی با  پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند نیز مشمول این طرح هستند.

    اما  در خصوص بنگاه‌هایی که دارای بدهی غیرجاری و چک برگشتی هستند، همزمان با اعطای تسهیلات جدید، واحد‌ تولیدی باید برنامه زمانبندی خود را جهت تعیین تکلیف بدهی‌ها و رفع سوء اثر چک برگشتی ارایه کنند.

    در مقابل بانکها موظفند به منظور حفظ منافع سپرده‌گذاران و تخصیص بهینه منابع نسبت به اعتبارسنجی و بررسی توجیه فنی، مالی و اقتصادی درخواست متقاضیان اقدام کنند. با این حال در صورت عدم موافقت موسسه اعتباری و یا بانک با اعطای تسهیلات به بنگاه‌های معرفی شده از سوی کارگروه، لازم است دلایل عدم اعطای تسهیلات بصورت مکتوب به کارگروه منعکس  شود. این در حالی است که پیش تر رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است در صورت عدم موافقت بانکها با طرح ها و ارجاع موضوع به بانک مرکزی، این بانک موضوع را مورد بررسی قرار داده و در صورت امکان ارائه تسهیلات توصیه های لازم انجام خواهد شد.


    بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانکها می‌توانند متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهیلات پرداختی به بنگاه کوچک و متوسط، نسبت به آزادسازی وثایق مازاد اقدام کنند.  در عین حال که می توانند بنابر بررسی‌های کارشناسی، تضمین صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک را مورد پذیرش قرار دهند.
    اما نرخ سود مورد عمل در تسهیلات قابل پرداخت بر اساس این دستورالعمل، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار است که اکنون برای مبادله ای 20 و برای تسهیلات عادی تا 22 درصد است. این در حالی است که بانکها باید حداکثر ظرف مدت 30 روز کاری پس از تکمیل مدارک، طرح‌های معرفی شده از سوی کارگروه را بررسی و تعیین تکلیف کنند.

    همچنین حدود 800 میلیارد تومان  نیز به عنوان یارانه بخشی از سود تسهیلات توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعهد شده که در صورت تامین به بنگاه‌ها تخصیص داده خواهد شد

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    ر

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی