عصر بازار

اونس به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک می‌شود؟

کشتی طلا روی موج تردید

عصر اعتبار- رشد ۵/ ۲ درصدی بهای اونس طلا در اولین هفته کاری کامل ماه ژوئن، خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت را افزایش داده است. با این همه تمام خوش‌بینی معامله‌گران فلز زرد فنی نیست. عوامل بنیادین متعددی نیز در این نگاه خوش‌بینانه موثر بوده‌اند که تقریبا همگی آنها از سر افزایش عدم قطعیت به طلا یاری می‌رسانند.

کشتی طلا روی موج تردید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته جدید شاهد برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هم خواهد بود تا هیجان بازارها به اوج خود برسد. در حالی که در هفته گذشته بهای 1273 دلار برای اونس ثبت شد، ادامه ثبات نرخ بهره وجوه فدرال می‌تواند اونس را بیشتر به کانال 1300 دلار نزدیک کند.

     

    نظرسنجی‌های دوقلو

    در آخرین نظرسنجی‌های «کیتکو» درباره روند بهای طلا در هفته جدید کاری نیز خوش‌بینی سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای مشهود است. در تازه‌ترین نظرسنجی این پایگاه تخصصی اینترنتی از کارشناسان، 21 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13 نفر معادل 62 درصد، افزایش و 3 نفر معادل 14 درصد پاسخ‌دهندگان کاهش قیمت‌ها را در روزهای هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 5 تحلیلگر معادل 24 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان نیز در مجموع 852 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 633 نفر معادل 74 درصد، افزایش و 138 نفر معادل تنها 16 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. 81 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    در نظرسنجی قبلی کیتکو، 57 درصد کارشناسان حرفه‌ای و 51درصد سرمایه‌گذاران خرد، افزایشی بودند. نظر آنها به جهش طلا به محدوده 1270 دلار درست از کار درآمد، اما آیا این هفته نیز برآیند نظرها محقق خواهد شد و بهای اونس طلا به سوی مرز 1300 دلار حرکت خواهد کرد؟

     

    تحلیل‌های حرفه‌ای

    ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید: «نمی‌توان شرایطی بهتر از این را برای طلا تصور کرد. بازدهی اوراق قرضه در جهان به پایین‌ترین سطوح رسیده است، عدم قطعیت به‌دلیل احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود دارد، رشد اقتصاد جهان کاهش یافته و انتخابات ایالات‌متحده گرفتار آشوب است.» او با اشاره به عملکرد بد طلا در مقابل ین ژاپن می‌گوید: «حتی با وجود این نیز نظر من افزایشی است. نرخ هدف من در این هفته 1290 دلار است.»

    آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» می‌گوید که طلا ارتجاع فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده، به‌خصوص با توجه به اینکه این فصل سال، دوره خوبی برای فلزهای گرانبها نیست. دی می‌افزاید: «پس از رشد قیمت طلا در 10 روز گذشته، طلا احتمالا به نیروی محرک مضاعفی برای ادامه رشد در کوتاه‌مدت نیاز دارد. اما باد قطعا همسو با طلا است. بهای اونس اکنون به شدت بالاتر از میانگین 50روزه است؛ بنابراین گرچه ما درباره روند طولانی مدت اونس محتاطیم، برای هفته بعد افزایشی هستیم.» چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «لاساله فیوچرز گروپ» به بهبود تصویر فنی طلا اشاره می‌کند. بازار در هفته گذشته عمدتا بالاتر از میانگین 20 روزه نوسان داشت، اما در نهایت در مقاطعی میانگین 50روزه را هم پشت سر گذاشت. او می‌افزاید: «من فکر می‌کنم بهای اونس به محدوده 1290 دلار خواهد رفت. مسائل تردیدآمیز زیادی وجود دارد: عدم قطعیت معمولی که بر اروپا سایه انداخته است، عدم قطعیت بر سر انتخابات آمریکا، ناتوانی بورس‌ها در رسیدن به سقف‌های جدید. دست آخر این را هم باید دید که حال فنی‌های بازار خوب است.» مارک لیبوویت، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «وی آر تریدر» هم خود را افزایشی توصیف می‌کند. او به انتظارات برخی معامله‌گران اشاره می‌کند مبنی بر اینکه نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در این هفته به افزایش نرخ‌های بهره منجر نخواهد شد. به‌علاوه عدم قطعیت ناشی از همه‌پرسی بریتانیا درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا که در همین ماه ژوئن برگزار می‌شود نیز وجود دارد.

    دن پاویونیس، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» و کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» هر دو انتظار افزایش قیمت طلا را دارند در عین اینکه نرخ‌های بهره بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان منفی است. پاویونیس می‌گوید: «من فکر می‌کنم نرخ‌های بهره در جهان بیشتر و بیشتر منفی خواهد شد و این امر هجوم سرمایه‌ها به سوی بازار فلزات را همراه خواهد داشت، به‌خصوص طلا و نقره.» گرادی با اشاره به اینکه بازدهی اوراق قرضه دولتی 10 ساله آلمان به کف تاریخی رسیده است، می‌گوید: «در تمام اروپا، کمترین نرخ‌های بازدهی اوراق را در ده‌ها سال می‌بینید. من فکر می‌کنم اروپایی‌های زیادی در حال خرید طلا هستند. در شرایطی که نرخ‌های بهره پایین است، محیط برای خرید طلا مناسب است.» گرادی می‌افزاید که ادامه علاقه به خرید طلا همچنان مشهود است و بسیاری از کسانی که در حاشیه بوده‌اند در حال بازگشت به بازار هستند.

    انتظارات خنثی و کاهشی

    کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» خود را خنثی توصیف می‌کند، با این همه می‌گوید که در انتظار نتیجه نشست فدرال رزرو است. چیزینسکی می‌گوید: «حقیقت این است که طلا ممکن است حرکت قابل‌توجهی داشته باشد؛ اما من درباره جهت این حرکت مطمئن نیستم. حتی شاید هر دو مسیر تجربه شود. همه چیز بستگی به این دارد که آیا کمیته بازار آزاد فدرال رزرو سیگنالی برای افزایش نرخ بهره در ماه ژوئیه می‌دهد یا نه. بسته به سیگنال‌های فدرال رزرو، دلار ممکن است تضعیف یا تقویت شود و طلا را تقویت یا تضعیف کند.»

    کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» به قول خود، «عمدتا کاهشی» است و از ظرفیت عقب‌نشینی بهای اونس تا بازه 1245 تا 1250 دلار می‌گوید. رالف پرستون، مدیر «هریتیج وست فایننشال» نیز می‌گوید که انتظار عقب‌نشینی قیمت‌ها را دارد. او می‌گوید برای اینکه طلا قدرت خود را باز یابد، باید از مرز 1280 دلار عبور کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو